ماه: آوریل 2018

کمک سگ های مهربان تورنتو به آسیب دیدگان حادثه ی دلخراش تصادف روز دوشنبه

شهروند- اتفاق دلخراش تصادف روز دوشنبه به عقیده ی بسیاری نقطه ی عطفی برای شهر ما تورنتو بود و کشته شدگان این حادثه ی دردناک هیچ گاه از یاد و خاطره ی مردم مهربان این شهر نخواهند رفت. اما تنها مردم نیستند که برای همدردی با هم در روزهای گذشته در نورت یورک جمع شدند، بلکه سگ های مهربان….

Read More

۳۱۰۰ مهدکودک جدید برای خانواده ها در انتاریو

شهروند- کاتلین وین ، نخست وزیر انتاریو، روز پنج شنبه در تورنتو اعلام کرد که در پی برنامه ی جدید دولت انتاریو برای مجانی کردن مراقبت کودکان ۲.۵ ساله تا زمانی که واجد شرایط برای مهد کودک بشوند، ۳،۱۰۰ فضای نگهداری و مراقبت دارای مجوز و با کیفیت بسیار بالا در سراسر استان …..

Read More

از دست غریبه شکلات نخورید!

شهروند- مردی که در مونترال سالمندان را با شکلات های مخلوط شده با دارو خواب می کرد و سپس اموال آنها را می دزدید، دستگیر و دادگاهی شد. این مرد ۴۷ ساله حمید چکاکری  نام دارد و اهل الجزیره است. او بین ۱۲ تا ۲۳ دسامبر سال ۲۰۱۷ در مونترال کانادا به بهانه ی دلال معاملات املاک به خانه ی…

Read More

در کانادا گاوها هم عاشق مدرسه رفتن هستند

شهروند- در کانادا تنها انسان ها نیستند که عاشق تحصیل کردن و کسب مدارج بالای کانادایی هستند بلکه گاوها نیز دلشان می خواهد سری در سرها در بیاورند و به مدرسه بروند! چهارشنبه ی این هفته تنی چند از این گاوهای وقت شناس و مصمم صبح زود وارد حیاط مدرسه ی ابتدایی….

Read More

هواپیما در وسط خیابانی در کلگری به زمین نشست

شهروند- دیروز ، چهارشنبه ، ساعت ۶ صبح به وقت محلی کلگری ، هواپیمایی که حامل ۶ نفر بود به دلیل نقص فنی در وسط خیابانی در کلگری فرود آمد. این هواپیما که به سمت فرودگاه کلگری در پرواز بود در ۵ کیلومتری فرودگاه فرود اضطراری کرد که خوشبختانه در این نشست آسیبی به کسی وارد نشد و تنها یکی….

Read More

تغییرات در سیستم سنجش دانش آموزان در انتاریو

شهروند- وزیر آموزش و پرورش انتاریو، ایندیرا نایدو هریس،  اعلام کرد که طی چندین سال آینده سیستم ارزیابی و سنجش دانش اموزان در مقاطع تحصیلی سوم، ششم، نهم و دهم تغییر خواهد کرد. این تغییرات طبق گفته ی ایشان با مشاوره و راهنمایی معلمان، خانواده ها و متخصصان در این….

Read More

استفاده از تکنولوژی کانادایی در فیلتر اینترنت در ۱۰ کشور جهان

شهروند- گزارش جدیدی که توسط سیتیزن لب منتشر شده است می گوید که تکنولوژی کانادایی “نتز ویپر” در ۱۰ کشور برای فیلترینگ اخبار سیاسی  و منابع خبری جامعه ی “کوئیر”مورد استفاده قرار می گیرد. کمپانی تولید کننده ی این تکنولوژی در واترلو، انتاریو قرار دارد. کشورهایی نظیر امارات متحده ی عربی از این تکنولوژی….

Read More

شهرداری تورنتو بار دیگر “های پارک” را آتش زد

شهروند- خوب است بدانیم که آتش همیشه هم برای جنگل بد نیست و گاهی به عنوان دارویی برای رفع آفت و بهبود کیفیت گیاهان در پارک ها و جنگل های بزرگ عمل می کند. روز دوشنبه شهرداری تورنتو آتش وسیعی در “های پارک” تورنتو افروخت. این آتش برای مدت ۳ ساعت بخش هایی از پارک را در برگرفت….

Read More

امید داشتن می تواند معجزه کند

شهروند- رایان یکی از نجات یافتگان سانحه ی مرگبار تصادف اتوبوس حامل بازیکنان تیم هاکی جوانان باشگاه هامبولت برونکوس  است که در تاریخ ۶ اوریل ۲۰۱۸ در ساسکاچوان اتفاق افتاد. در این سانحه تصادف ۱۶ نفر کشته و ۱۳ نفر به شدت مجروح شدند….

Read More

ایرانیان جهان و دستاوردهایشان/ ۲۶/آشنایی با فرح کریمی، اولین نماینده زن ایرانی تبار در مجلس هلند

کریمی با مدارک فنی و ریاضی از دانشگاه‌های اصفهان و کیل در آلمان، در شهر خرونینگن هلند به تحصیل در رشته مدیریت پرداخت و در شهر اوترِخت سازمانی برای زنان مهاجر تأسیس کرد. پس از فعالیت‌های گسترده در سازمان‌های اجتماعی و بهزیستی هلند، او توانست در سال ۱۹۹۸، یعنی ۹ سال پس از اقامتش در هلند….

Read More

پیاده کردن مسافر از پرواز ایر کانادا به دلیل بیماری پوستی

شهروند- جین لمان  که برای سفری به هالیفکس رفته بود دچار نوعی کهیر پوستی بر روی صورتش شد. او بعد از بیشتر شدن علامت کهیر به دکتر مراجعه کرد و بعد از معاینات متوجه شد که بیماری اش “شینگل رش”  نام دارد و دکترها به وی گفتند که این نوع از بیماری پوستی اصلا واگیردار نیست و او با خیال راحت …..

Read More

داگ فورد طرح “درآمد پایه” دولت لیبرال را ادامه خواهد داد

شهروند- داگ فورد اعلام کرد که در صورت آمدن بر سر کار طرح آزمایشی “درآمد پایه” را ادامه خواهد داد. بر اساس این طرح آزمایشی که توسط دولت لیبرال سال گذشته  در سه منطقه ی همیلتون، تاندر بی و لیندسی شروع شد، به افراد بین ۱۸ تا ۶۵ سال که کم درآمد و فقیر قلمداد می شوند سالیانه درآمد پایه ای….

Read More

چرا اردوغان انتخابات زودرس برگزار می کند/جواد طالعی

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه ۱۸ آوریل امسال در پی دیدار با دولت  باغچه لی رهبر حزب ناسیونالیست حرکت ملی از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مجلس در روز ۲۴ ژوئن امسال پشتیبانی کرد. پیش تر، رهبر راستگرایان ترکیه که از حزب عدالت و توسعه اردوغان پیشتبانی می کند، خواستار برگزاری انتخابات…..

Read More

دکتر فرخ زندی استاد برتر دانشکده سیمور شولیک شناخته شد

شهروند- دکتر فرخ زندی برنده جایزه ممتاز تدریس ۲۰۱۸ دانشکده بیزنس سیمور شولیک اعلام شده است. از دانشجویان دانشکده شولیک که در ۹۰۰ کورس ثبت نام کرده اند خواسته می شود تا نحوه ی تدریس استادان را بر مبنای معیارهای سیمور شولیک ارزیابی کنند. این معیارها عبارتند از: دانش درخصوص موضوع مورد تدریس و …..

Read More

ادبیات عرب در عصر بنی امیه/فوزیه بنی سعید

ابوسفیان ـ پدر معاویه و نیای خاندان بنی امیه ـ بدواً یکی از دشمنان قسم خورده ی اسلام بود و در جنگ های بدر، احد و خندق علیه مسلمانان نبرد کرد. او در زمان فتح مکه توسط مسلمانان در سال هشتم هجری قمری با وساطت عباس بن عبدالمطلب نزد حضرت محمد رفت و به ظاهر مسلمان شد. او هرگز از ته دل اسلام….

Read More

۱۰ کشته، ۱۵ تن مجروح/ تورنتو در سوگ نشسته است!

شهروند- تورنتو، شهر آرام و امن و زیبای ما دیروز شاهد خشونت و سانحه ی بی سابقه بود که اگرچه دولت کانادا هنوز آن را حمله ای تروریستی نمی نامد، اما کم از حملات تروریستی مشابه در سال های اخیر در اروپا نداشت. دوشنبه ، ۲۳ آوریل ۲۰۱۸، حوالی ساعت ۱:۳۰ بعدازظهر یک ماشین ون سفید رنگ در خیابان یانگ…

Read More

بیماری پوستی دارتر/دکتر عطا انصاری

دارتر چیست؟ دارتر که به آن اگزماتید هم می گویند، زخم های پوستی است که زیاد دیده می شوند، مخصوصن در فصل زمستان و در کودکان و به عنوان یک علامت ساده آتوپی به شمار می رود. آتوپی حالت پوستی است که ممکن است تبدیل به آلرژی پوستی یا اگزما بشود….

Read More

شگفتی در سر/سیمای شهر/تنها هنگامی که راه می‌روم می‌توانم بیاندیشم/فصل هفتم/ بخش دوم/ ترجمه: بهرام بهرامی ـ حسن زرهی

نزدیکی و صمیمیت عبدالرحمن کج گردن با دخترانش مولود را آزار می‌داد. آیا این حس چیزی بیش از آزردگی و گونه‌ای حسادت نبود؟ گاهی سمیحه شوخی‌ کنان برای شوهرش حرف های پدرش را هنگامی که سرش از راکی گرم بود و درباره مولود گفته بود، نقل می‌کرد: «من یکی که سر در نمی‌آرم چطور دو تا دختر….

Read More

چه کسی باور می کند؟/علی صدیقی

همین نام “چه کسی باور می کند”،  عنوان رمانی است که در سال ۱۳۸۳ برنده جایزه  رمان سال از سوی بنیاد گلشیری  در ایران شد و به  طور معمول با این فاصله زمانی، ۱۴ سال پس از نشر نخست، بررسی آن کمی  دیر هنگام است، اما  از آن جایی که این رمان ۳۴۸ صفحه ای هم چنان خواننده دارد و  طی سال های گذشته….

Read More

باغ گلچهره/عزت مصلی نژاد

گلچهره نه ماهه بود که دائی غلامش او را بغل می کرد و با خود به تماشای پارک و رودخانه و جنگل می برد. او از همان زمان به گل وگیاه و درخت علاقمند شد. خواهرها و برادرها و بچه های دوروبر دوست داشتند بروند بازار و داخل رستوران های شیک هات داگ و همبرگر و ساندویچ بخورند. دائی غلام سعی می کرد همه…

Read More

ابهام در تعیین درجه تقصیر در تصادفات اتومبیلهای خود راننده/فرهاد فرسادی

اگر چه ماشین های پرنده هنوز مانند یک پروژه عملی برای جامعه به نظر نمی رسند ولی بایستی قانع بود که اتومبیل های خودراننده چیز بسیار ملموس و عملی است و از هم اکنون برای سال آتی دست اندرکاران و مسئولان دولتی در صدد اجرایی کردن آن هستند. مهمترین مساله ای که از بدو شروع ا

Read More

انتقام جویی و آزار دیگران از موضع قربانی/بخش اول/دکتر نسترن ادیب راد

هر چقدر به گذشته فکر می کنم سراسر آزار و اذیت است. دایم درگیر موقعیت های پر از استرس بوده ام. بارها فریاد زده ام که ترکش خواهم کرد. قسم خورده ام که دیگر باز نمی گردم. بارها او را تهدید به ترک کرده ام. همه آنچه که گفته ام حق داشتم، آیا من را آزار نداده بود؟ آیا باعث نشده بود که تا این….

Read More

فرار بی مغزها!/شهباز نخعی

چند ماه پس از استقرار آنچه که جمهوری اسلامی خوانده شد، برخی از نزدیکان آیت الله خمینی نزد او رفتند و گفتند بسیاری از پزشکان متخصص که از رفتاری که با آنها می شود ناراضی اند، درصدد ترک کشورند.  او (نقل به مضمون) پاسخ داد: «به درک، بروند. ما خودمان به طلبه های حوزه های علمیه طب الصادق یاد ….

Read More

۱۲ روز عید رضوان/عید گل، عید آزادی و برابری

برای بهائیان سرتاسر دنیا این روزها روزهای عید گل یا عید رضوان است که آن را گرامی می شمارند و جشن می گیرند. عید گل در حقیقت دوازده روز طول می کشد که از اول اردیبهشت آغاز می شود. این عید به این خاطر است که در سال ۱۸۶۳ میلادی در حالی که دو دولت ایران و عثمانی دستور تبعید بهاءالله را به …

Read More

اختلال روانی و بیمه/محمد رحیمیان

بخش۲ قانون اساسی کانادا “اختلال روانی” را “بیماری ذهن” تعریف می کند. به لحاظ قانونی، این به عنوان یک بیماری، اختلال یا وضعیت غیرطبیعی تعریف شده است که مانع از عملکرد ذهنی انسانی می شود. حیات زندگی انسان بر سلامت روانی، جسمی و اجتماعی استواراست. اینها درهم تنیده و…

Read More

الک میناسیان کیست و چرا می تواند مرتکب جنایت شود!

شهروند- یک استودیوی یوگا در دان تاون تورنتو بعد از سانحه ی تصادف ناخوشایند روز دوشنبه در نورت یورک که منجر به مرگ ۱۰ انسان بی گناه و مجروح شدن ۱۴ نفر شد ، بر روی صفحه ی فیسبوک خود نوشت :”الک میناسیان آیینه ی ماست”. این اظهار نظر با خشم بسیاری از مردم تورنتو روبرو شد تا جایی….

Read More

“بدون تاریخ، بدون امضاء”؛ رویارویی فرودستان سنتی با تحصیلکردگان مدرن/مهرداد صمدزاده

رویارویی  طبقات فرودست  سنتی با طبقه تحصیل کرده  مدرن از موضوعاتی است که گاه در قالب مناسبات اجتماعی و گاه در شکل یک اتفاق در برخی از آثار سینمایی اخیر ایران به چشم می خورد. این رویارویی به روشن ترین وجه در “جدایی نادر از سیمین”، ساخته اصغر فرهادی، دیده می شود. …..

Read More

اجرای ۱۱ اثر در پنجمین جشنواره مستقل تئاتر ایرانی لندن

جشنواره تئاتر ایرانی در لندن که از پنج سال قبل به همت و مدیریت بازیگر پرسابقه تئاتر ایران سوسن فرخ نیا آغاز شده در جشنواره امسال آثار متعددی را به زبان فارسی و انگلیسی به نمایش خواهد گذاشت. در این جشنواره که بین روزهای ۱۰ تا ۱۴ ماه می ۲۰۱۸ برپا….

Read More

تورنتو در سوگ نشسته است!

شهروند- تورنتو، شهر آرام و امن و زیبای ما دیروز شاهد خشونت و سانحه ی بی سابقه بود که اگرچه دولت کانادا هنوز آن را حمله ای تروریستی نمی نامد، اما کم از حملات تروریستی مشابه در سال های اخیر در اروپا نداشت. دوشنبه ، ۲۳ آوریل ۲۰۱۸، حوالی ساعت ۱:۳۰ بعدازظهر یک ماشین ون سفید رنگ در خیابان یانگ..

Read More

گربه ای که ۱۲ مایل راه پیمود تا به خانواده اش برسد، به یتیم خانه سپرده شد

شهروند- Toby نام گربه ای است که کفتر جلد خانواده اش در کارولینای امریکا است و تنها راه رهایی از یافتن از او، سپردنش به پناهگاه گربه هاست. این گربه بعد از این که توسط صاحبانش در جایی ۱۲ مایل دورتر رها شده بود، با سرسختی راه خانه را پیدا کرد تا بار دیگر نزد خانواده اش برگردد، اما با بی مهری….

Read More

قدیمی ترین کتاب انگلیسی دنیا در دانشگاه تورنتو

شهروند- کتابخانه ی The Thomas Fisher در دانشگاه تورنتو که به کتابخانه ی کتاب های نادر شهرت دارد موفق شده کتابی به دست آورد که گفته می شود قدیمی ترین کتاب به زبان انگلیسی در کانادا است. این کتاب که نامش “Caxton Cicero” است در سال ۱۴۸۱ چاپ شده است و در زمان چاپ نامی….

Read More

حرکت جمعی قهوه فروشی ها در تورنتو در راستای کمک به بازیافت زباله

شهروند- پلاستیک سیاه رنگ به راحتی بازیافت نمی شود حتی اگر علامت بازیافتی بر روی آن باشد. برای همین همیشه باید هر نوعی از پلاستیک سیاه را به جای سطل آشغال های آبی رنگ داخل سطل آشغال های سیاه رنگ بیندازیم. این پلاستیک های سیاه خریداری هم ندارد و نمی توان برای هیچ کار دیگری….

Read More

درخواست خسارت ۸ میلیون دلار توسط پاتریک براون از شبکه CTV  

شهروند- رهبر سابق حزب محافظه کار انتاریو، پاتریک براون، در اقدامی تازه از شبکه خبری CTV به دلیل اقداماتی که وی آنها را شایعه و باعث انحراف افکار عمومی خواند، شکایت کرده و ادعای خسارتی به مبلغ ۸ میلیون دلار دارد. پاتریک بروان در تاریخ ۲۵ ژانویه ۰۱۸ ، تنها ساعاتی بعد از نشر اخبار…..

Read More

راننده اتوموبیلی که ده عابر را در پیاده رو زیر گرفته بود، دستگیر شد

ماشین ون و راننده اش توسط پلیس تورنتو متوقف و دستگیر شده اند. تاکنون از میزان جراحات و دلایل این حمله اطلاع دقیقی در دست نیست، اما به گزارش پلیس حدود دست کم ۱۰ نفر در این حادثه آسیب دیده اند.

Read More

افزایش ورود مهاجران به استان انتاریو بعد از یک دهه رکود

شهروند- آمار و ارقام تازه منتشر شده نشان می دهد که تعداد ورود مهاجران به استان انتاریو در کانادا بعد از تقریبا یک دهه رکود، دوباره رونق پیدا کرده و بیشتر شده است. یکی از دلایل مهم این امر رونق اقتصادی و بهبود شرایط زندگی و امکان پیدا کردن کار مناسب برای تازه مهاجران در این استان است.

Read More

آینده ی سبز و تمیز بزرگترین سیستم حمل و نقل شهری کانادا

شهروند-  کمپانی بزرگ حمل و نقل شهری تورنتو که TTC نام دارد و در نوع خودش بزرگترین سیستم حمل و نقل عمومی در کانادا است اعلام کرد که تصمیم دارد به جای اتوبوس های معمولی از اتوبوس هایی استفاده کند که نیروی محرکه شان از باطری است………….

Read More

جسد کودک سه ساله بعد از دو ماه پیدا شد

شهروند- هانسون ( Hanson) به همراه پسر سه ساله اش کادن (Kaden) در تاریخ ۲۱ فوریه در نزدیکی رودخانه ی Grand River در حال رانندگی بود که ناگهان به دلیل مه گرفتگی شدید جاده و نامساعد بودن آب و هوا  تابلوی هشدار بسته بودن مسیر جاده را ندید و به همراه ماشین ون خود وارد….

Read More

یک نوجوان کانادایی بین مهمانان عروسی پرنس هری و مگان مارکل

شهروند- فیت دیکینسون (Faith Dickinson) نوجوان اهل Peterborough در انتاریو، یکی از مهمانان عروسی سلطنتی پرنس هری و مگان مارکل است و می گوید این تجربه مانند یک رویاست که تحقق پیدا کرده است. پیشتر کاخ کنزیگنتون اعلام کرده بود که بسیاری از سیاست مداران دنیا به این عروسی دعوت نشده اند…

Read More

اعتیاد به اینترنت در جوانان، نگرانی دائم والدین

این روزها بسیار می شنویم که بچه ها دیگر آن بچه های گذشته نیستند، دائم سرشان در تلفن دستی هاشان است، حتی سر میز غذا. آنها کمتر با خانواده گفت وگو می کنند و به خود و محیط اطرافشان کمتر توجه نشان می دهند. این معضل عصر تکنولوژی است که بچه ها را با انواع و اقسام اپلیکیشن ها…

Read More

با گرم شدن هوا دیدن شکوفه های گیلاس را در های پارک تورنتو از دست ندهیم

شهروند- بنابر اعلام هواشناسی، بالاخره هوای بهاری راه خود را به تورنتو پیدا کرد و در طی هفته های جاری شاهد هوای بهاری و زیبای این شهر خواهیم بود. یکی از جاذبه های توریستی اصلی فصل بهار در تورنتو شکوفه های درختان گیلاس در های پارک واقع در دان تاون تورنتو است که علی رغم موج هوای ….

Read More

جاستین ترودو امروز کجاست و چه می کند

شهروند- جاستین ترودو ، نخست وزیر کانادا، امروز پنج شنبه ۱۹ آوریل ۲۰۱۸، در پایان تور خود از سه کشور خارجی، در جلسه ی رهبران کشورهای مشترک المنافع در لندن پایتخت انگستان شرکت می کند و تصمیم دارد با دیگران درباره ی استفاده ی کمتر از پلاستیک و حقوق بیشتر برای جامعه ی ….

Read More

بیست و هفتمین سالگرد عبدالرحمن برومند به دست قاتلان جمهوری اسلامی!

قتل تروریستی مخالفانی که وجود هر یک از آنان را برای موجودیت خود خطری می‌دانست نیز یکی دیگر از وسائل این نظام برای خنثی‌ساختن نیروی مخالفت در جامعه بود که آن را نیز از همان نخستین ماه‌های پیدایش خود بارها و بارها علیه هر کس که موردپسند سران آن نبود به‌کار برد. اینگونه بود که، در داخل و خارج …

Read More

شگفتی در سر/ فصل هفتم /سیمای شهر/ ترجمه: بهرام بهرامی ـ حسن زرهی

همه آنها اکنون در شصت و هشت واحد مسکونی در یک برج دوازده اشکوبه کول تپه پراکنده شده بودند. آپارتمان مولود و سمیحه در طبقه اول جبهه شمالی ساختمان قرار داشت و فاقد هرگونه منظره‌ای بود. عمو حسن و خاله صفیه در طبقه همکف خانه داشتند. قورقوت و ودیهه در طبقه نهم و سلیمان و …..

Read More

ایرانیان جهان و دستاوردهایشان/ ۲۵/آشنایی با بیتا دریاباری، فعال حوزه ی فرهنگ و ادب

بیتا بنیاد وقف بیتا دریاباری را با هدف به‌کارگیری اساتید برجسته ادبیات فارسی در دانشگاه استنفورد آمریکا تأسیس کرد. او در سال ۲۰۰۸ حامی مالی استخدام استاد تمام وقت ادبیات فارسی در این دانشگاه شد و بودجه مالی پژوهش ایران شناسی برای کنفرانس ها و تدریس زبان فارسی را برعهده گرفت. بیتا دریاباری در سال….

Read More

سرجیو پیتول برجسته ترین نویسنده حوزه زبان اسپانیولی درگذشت/جواد طالعی

روز پنجشنبه ۱۲ آوریل وزارت فرهنگ مکزیک خبر داد که سرجیو پیتول یکی از برجسته ترین نویسندگان آمریکای لاتین با زندگی بدرود گفته است. وی هنگام مرگ ۸۵ سال داشت و سال ها بود از بیماری رنج می برد. سرجیو پیتول به عنوان نویسنده ای با تخیل سرشار شناخته شده بود و یکی از سرشناس ترین…

Read More

از هانس لیپشیس تا عبدالکریم سروش!/محسن ابراهیمی

جناب دکتر عبدالکریم دباغ سروش هنگام هولوکاست اسلامی در پاکسازی شریفترین دانشجویان و معلمان و استادان جامعه ایران، البته نه نگهبان بود و نه آشپز. ایشانسخنگو بود. سخنگوی “ستاد انقلاب فرهنگی”! (اسم درستش البته ستاد ضد انقلاب اسلامی برای پاکسازی شریف ترین و پیشروترین انسانهااز صحنه دانشگاهها است.)….

Read More

نامه بنیانگذاران کنگره ایرانیان کانادا درخصوص مجمع عمومی کنگره

به منظور حفظ اعتماد عمومی و فراهم آوردن شرایط و امکان بحث و بررسی کامل تغییرات پیشنهادی توسط کارشناسان و اعضا کنگره توصیه می کنیم طرح این تغییرات از دستور جلسه مجمع عمومی روز ۲۹ آوریل ۲۰۱۸ خارج شود تا هیات مدیره جدید، که ۶ عضو آن در روز ۲۹ آوریل انتخاب خواهند شد…

Read More

از پرشیا تا ریو/جعفر سپهری

دیدن نمادها و نشانه‌های فرهنگ کهنسال ایران‌زمین در گوشه به گوشه این جهان پهناور، مایه سربلندی و افتخار یک یک افرادی است که ریشه در خاک فرهنگ‌خیز ایران دارند. دیدار این آثار به ویژه در جایی که کم‌ترین انتظار می‌رود، به مراتب شگفت‌انگیزتر خواهد شد. باورکردنی نیست کاخ آپادانا و معماری تخت‌جمشید….

Read More

چهار زن، چهار تصویر، چهار رویا در چهار نسل/طاهره پیروی

می گویند عاشق ترین آدمها پیوندی عمیق با کودکان دارند. این گفته در مورد توران زندیه که مدت ۴۰ سال آموزش طراحی و نقاشی و تصویرگری به کودکان حیطه کارش بود بسیار صادق است. هنرمندی که عنصر خانواده را پایه اصلی رشد و شکوفایی فرد می داند…..

Read More

آنژیو کولیت/دکتر عطا انصاری

نژیو کولیت به معنای التهاب (انفلاماسیون) جدار مجاری صفراوی است و معمولن بر اثر وجود سنگ های صفراوی تولید می شود. آنژیو کولیت حاد احتیاج به درمان پزشکی سریع دارد و بیمار باید بلافاصله به اورژانس منتقل شود…..

Read More

بیمه جنگ / شورش/ بلوا/ انقلاب/ اغتشاش / عملیات نظامی/فرهاد فرسادی

قطعا برای یکبار هم که شده این مطلب را از طرف شرکت بیمه شنیده اید که “خسارت قابل پرداخت نیست چون ریسک در زمره مواردی است که در بیمه نامه استثناء شده”تمامی موارد جنگ / شورش/ بلوا/ انقلاب/ اغتشاش وعملیات نظامی و انتظامی در کلیه بیمه نامه ها استثناء هستند و خسارتشان غیر قابل…

Read More

مشکلات بعد از خرید خانه/بخش دوم/جعفر کنودی

شما قبل از این که قرارداد خرید اولیه (Offer)  را امضاء کنید باید به دقت خانه را وارسی می کردید. اگر این کار را نکردید قبل از آن که قرارداد خرید قطعی (Firm) شود  باز برای بازرسی ساختمان فرصت دارید. در آن موقع مجدداً فرصت دارید که قسمت هایی که بعداً به ساختمان اضافه شده یا قسمتی که حذف شده ….

Read More

آرامش با بیمه عمر/محمد رحیمیان

برای اغلب افراد صاحب خانه، وام مسکن بزرگترین بدهی آنها محسوب میشود. بیمه وام مسکن در واقع  یک نوع بیمه عمر است که در صورت فوت فرد گیرنده ی وام مسکن ، بدهی وام او را پرداخت می کند. در بیمه دریافت شده از بانکها به موازات پرداخت وام، میزان پوشش نیز کاهش می یابد، اما حق بیمه  پرداختی ثابت….

Read More

دان ولی پارک وی این اخر هفته بسته است

شهروند- هرساله اتوبان DVP در تاریخ های مشخصی برای بازسازی و آماده شدن برای بهار بسته می شود. امسال نیز این اتوبان از این قاعده مستثنی نیست و بنابر اعلام شهرداری تورنتو این آخر هفته ، از جمعه تاریخ ۲۰ اپریل ساعت ۱۱ شب الی دوشنبه ۲۳ اپریل تا ساعت ۵ صبح این اتوبان در هر دو مسیر….

Read More

تا همیشه همیشه، تو را خواهم داشت/کافیه جلیلیان

ز بیماران  بی شمارش  که گوش تا گوش در اتاق انتظار نشسته بودند، دانستم کارش  بیشتر رونق گرفته. کیف هدیه را محکم به سینه فشردم. دو ساعتی طول کشید تا منشی آب و ‌رنگ‌دارش بین بیماران، مرا به اتاقش راهنمایی کرد.  با آن همه دود و دم تهران، آلودگی هوا، زیگ زاگ  پارازیت ها…..

Read More

“آنها” و مسئله ی “جنسیت” در جامعه امروز/سعید شفا

یک نوجوان ۱۴ ساله که میان انتخاب جنسیتش مردد است، می خواهد مرد باشد یا زن، با مصرف هورمون تغییر جنسیتش را عقب می اندازد ولی برای گرفتن تصمیم در زندان فکری اش محصور است. سوژه جنسیت در این برهه که صحبت پیرامونش بخصوص میان جوان ها بسیار مطرح است سوژه حادی ست که نسل امروز….

Read More

نیما افشارنادری: شروع کن به دویدن، می خواهم طرحت زنده باشد/بهرام بهرامی

نیما  افشار نادری را بیش از یک دهه است می‌شناسم. گرچه او را از نزدیک ندیده ام. از آن دوست‌های مجازی ولی حقیقی تر از حقیقی است.  نیما در خانواده‌ای اهل فرهنگ زاده شده. مادرش نویسنده است و پدرش مردی فرزانه و ادب دوست و ادیب که دستی هم در نقاشی دارد. برادرش تا آنجا که می‌دانم عکاس است. …

Read More

روز ظــهـــور آئین بـهــائــی- قسمت اوّل/اقتباس ازآثار نویسندگان بهائی

روزشنبه اول اردیبهشت ماه، مطابق ۲۱ آوریل، عید رضوان، از بزرگترین اعیاد بهائیان است ودر سراسر جهان بهائیان، این روز فرخنده را جشن گرفته و به شادمانی و شکرگزاری می‏گذرانند، زیرا در چنین روزی حضرت بهاءالله، موسّس آئین بهائی، رسالت روحانی خود را اعلام وعلناً  آئین….

Read More

آتش جنگ در سوریه، بازگرداندن پناه‌جویان و خطرهای پیش رو/عباس شکری

درحالی‌که جنگ هشت‌ساله سوریه به مرحله جدیدی واردشده است، کشورهای اروپایی بر طبل بازگرداندن پناه‌جویان سوری به خاک بلازده‌ی سوریه می‌کوبند. در این جستار نمی‌خواهم از چرایی حمله آمریکا و فرانسه و انگلیس سخن بگویم که به‌احتمال بسیارانی به آن خواهند پرداخت. اما به سوریه از منظری دیگر نگاه می‌کنم؛ به پناه‌جویان …

Read More

خواهرم حجابت را رعایت کن/شهرام تابع محمدی

همین‌ها هستند که شیفته سردار قاسم سلیمانی‌اند. همین‌ها مردمی که در دی ماه به خیابان‌ها آمدند را تروریست می‌نامند. همین‌ها اصرار دارند که از سر گیری روابط دیپلماتیک با ج.ا. باید بی هیچ قید و بند حقوق بشری انجام گیرد. همین‌ها حتا افشای نوار صوتی آیت‌الله منتظری را خیانت می‌شمارند چرا که موقعیت حاکمان ج.ا. را در غرب ….

Read More

نرخ بهره پایه در کانادا تغییر نمی کند

شهروند- بانک کانادا در تصمیمی جدید اعلام کرد که نرخ بهره پایه فعلا تغییری نخواهد کرد و به میزان ۱.۲۵ درصد باقی خواهد ماند، اما همچنین هشدار داد که نرخ تورم افزایش پیدا خواهد کرد. نرخ بهره پایه ی بانک کانادا، نرخ بهره ی حساب های پس انداز سرمایه گذاری دیگر بانک ها که توسط مشتریان دریافت…

Read More

آخر و عاقبت یک شبه ره صدساله رفتن!

شهروند- ملینا روبرج، ۲۴ ساله، یکی از دو زن اهل کبک است که سال ۲۰۱۶ به جرم قاچاق ۹۵ کیلوگرم کوکایین به قیمت حدود ۲۰ میلیون دلار به خاک استرالیا دستگیر شدند. این هفته، یک قاضی استرالیایی ملینا  روبرج را به هشت سال زندان به دلیل قاچاق مواد به این کشور محکوم کرد و او می تواند ….

Read More

دهکده تاریخی بومیان کانادا از جاذبه های توریستی ونکوور  

شهروند- دهکده ی Kiixin ، واقع در جنوب غربی جزیره ی ونکوور در استان بریتیش کلمبیاست که توسط قبیله ی Huu-ay-aht اداره می شود. این دهکده یکی از مناطق تاریخی این منطقه است که قرن ها قدمت دارد و هم اکنون درهای خود را به روی مردمان جهان و کانادا باز کرده است تا بتوانند ….

Read More

کمک های مالی خیرین به هات داگ فروش دانشگاه تورنتو  

شهروند- دکه ی سیار هات داگ فروشی کنار کتابخانه ی John P. Robarts در دانشگاه تورنتو یکی از محبوب ترین ایستگاه های توقف دانشجویان این دانشگاه است و کسی نیست که یک بار هات داگ های آن را امتحان نکرده باشد. این دکه ی هات داگ فروشی یک شنبه به دلایلی که هنوز روشن نیست…

Read More

بازگشت دیپلمات های کانادایی و خانواده هایشان از کوبا به دلیل بیماری مشکوک مغزی

شهروند- دیپلمات های کانادایی ساکن کوبا به همراه خانواده هایشان طی دو هفته ی آینده به دستور دولت کانادا و به دلیل گسترش یک بیماری مشکوک به کانادا بازگردانده خواهند شد و دولت کانادا اعلام کرده است که تا اطلاع ثانوی خانواده های دیپلمات ها نمی توانند همراه آنها در کوبا حضور داشته باشند….

Read More

آنزیم خورنده ی پلاستیک به کمک کره ی زمین می آید

شهروند- دانشمندان در آمریکا و انگلستان موفق شده اند آنزیمی را طراحی و مهندسی کنند که می تواند با خوردن پلاستیک ها در آینده ای نه چندان دور به کمک کره ی زمین آمده و از میزان آلودگی ها بکاهد. این آنزیم برای اولین بار توسط دانشمندان در یک مرکز بازیافت زباله در ژاپن کشف شد….

Read More

وعده های انتخاباتی داگ فورد، رهبر حزب محافظه کار انتاریو

شهروند- داگ فورد، رهبر حزب محافظه کار انتاریو می گوید که در صورت برنده شدن در انتخابات هفتم ژوئن ۲۰۱۸، به کمک خانواده های کم درآمد خواهد آمد و برای آنها یک اعتبار مالیات بر درآمد در نظر خواهد گرفت. فورد همچنین می گوید که در صورت آمدن بر سر کار، اجازه نمی دهد که میزان حداقل حقوق….

Read More

تیم هورتونز به دان تاون تورنتو می آید!

شهروند- تیم هورتون، قهوه فروشی معروف و محبوب کانادایی ها در تصمیمی جدید اعلام کرد که دفتر مرکزی اش را از Oakville به دان تاون تورنتو جابجا می کند. دفتر مرکزی تیم هورتون به همراه دانشگاه و مرکز آموزش مدیران، از زمان بازگشایی اولین رستوران در سال ۱۹۶۴ در Oakville قرار دارد….

Read More

نقش فیسبوک در انتخابات کانادا و نگرانی های سیاستمداران

شهروند-  اگرچه رسوایی اخیر فیسبوک در ماجرای Cambridge Analytica، این کمپانی را در مظن اتهامات زیادی قرار داده است، اما کارشناسان معتقدند که این شبکه ی اجتماعی مجازی همچنان در انتخابات سیاسی  حرف اول را می زند و استفاده از آن توسط سیاستمداران و کمپین های آنها در حال افزایش است. …

Read More

برج CN به دلیل بارش یخ تعطیل شد

شهروند- روز دوشنبه این هفته ، یک روز بعد از هشدارهای هواشناسی و با کاهش موج برف و یخ در تورنتو، برج CN در دان تاون تورنتو به دلیل کنده شدن تکه های یخ از بالای آن و امکان آسیب زدن به مردمِ ساختمان های اطراف تعطیل شد. حدود حوالی ساعت ۱۰:۳۰ صبح روز دوشنبه به پلیس اطلاع داده شد که تکه های یخ….

Read More

هشتمین قربانی بروس مک آرتور شناسایی شد

شهروند- مردی که چهره اش ماه گذشته توسط پلیس تورنتو به عنوان یکی از قربانیان بروس مک آرتور منتشر شد، شناسایی شده است. این مرد  Kirushna Kumar Kanagaratnam نام دارد، اهل سری لانکاست و در زمان مرگ ۳۷ سال سن داشته است. او در تاریخی بین ۳ سپتامبر الی ۱۴ دسامبر ۲۰۱۵ توسط….

Read More

وعده های انتخاباتی رهبر حزب NDP انتاریو

شهروند- آندریا هوروات، رهبر حزب NDP انتاریو ، روز دوشنبه ضمن سخنرانی اش در بیمارستان Toronto Western از برنامه های این حزب برای مردم انتاریو ودر صورت برنده شدن در انتخابات ۷ ژوئن سخن گفت. برنامه های حزب NDP در نوشته ای ۹۷ صفحه ای و با عنوان “Change for the Better” ارائه شد…..

Read More

آسان شدن قوانین ورود به کانادا برای مهاجرانی که مشکلات پزشکی دارند

 شهروند- دولت لیبرال در تلاش است تا شرایط را برای ورود افرادی که به دلایل پزشکی از مهاجرت به کانادا منع می شوند ، آسان تر کند. بر اساس قوانین فعلی که حدود ۴۰ سال است اجرا می شود بسیاری افراد نمی توانند به دلیل مشکلات پزشکی و داشتن بیماری های خاص وارد خاک کانادا شوند….

Read More

تغییر نام ها در تورنتو برای احترام و یادبود از مردمان بومی کانادا

شهروند- اگر در تورنتو گردش می کنید و عادت دارید که به نام ها و اسامی خیابان ها و پارک ها توجه کنید منتظر یک تغییر بسیار مهم از بهار امسال باشید. شهرداری تورنتو در تلاش است تا نام پارک های بخش شرقی شهر و برخی مناطق قدیمی در تورنتو را دوباره نامگذاری کند و این بار نام هنرمندان و مضامین….

Read More

به رسمیت شناختن روز “پرداخت برابر” توسط کاتلین وین

شهروند- نخست وزیر انتاریو، کاتلین وین، روز سه شنبه در تورنتو روز “پرداخت برابر” را به رسمیت شناخت؛ روزی که نشان می دهد زنان باید تا چه حد برای کسب درآمد یکسان با مردان کار و تلاش کنند. نخست وزیر انتاریو طرح دولت برای ایجاد مراقبت رایگان از بچه های پیش دبستانی را به عنوان بخشی از یک استراتژی ….

Read More

مرگ ۱۵ جوان ورزشکار کانادایی در تصادف مرگبار

شهروند- جمعه شب ، ۶ آوریل، طی یک سانحه ی تصادف مرگبار در ساسکاچوان، اتوبوس حامل تیم هاکی جوانان باشگاه Humbolt Broncos، با یک تریلی در اتوبان تصادف کرد و در این حادثه ۱۵ تن کشته و ۱۴ تن به شدت مجروح شدند. این اتوبوس در هنگام تصادف ۲۹ سرنشین داشته است. این تصادف

Read More

خواهر سام رجبی: دعا می‌کنم برادرم زنده باشد

خانم رجبی گفت لیلی هوشمند افشار مادر سام (همسر دوم پدرش) شدیدا بیمار است و غیر از سام کسی را برای مراقبت ندارد: “این زن بیمار است، بسختی حرکت می‌کند، چرا با او اینگونه برخورد می‌کنند، کسی هم پاسخگو نیست.” ، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز و کاووس سیدامامی اوایل بهمن ماه امسال …

Read More

فاصله گرفتن داگ فورد از تانیا گرانیک الن برای حفظ موقعیت سیاسی

شهروند- داگ فورد، رهبر حزب محافظه کار انتاریو، برای حفظ موقعیت سیاسی فاصله خود را با تانیا گرانیک الن (Tanya Granic Allen)، رقیب پیشین و نماینده ی مجلس آینده، فاصله می گیرد. خانم تانیا گرانیک الن این روزها در فضای مجازی اظهارات عجیبی درباره ی زنان مسلمان و همجنسگرایان کرده است….

Read More

مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیسبوک، در کنگره ی آمریکا از جهان عذرخواهی کرد  

شهروند- روز سه شنبه مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیسبوک، در کنگره ی آمریکا حاضر شد و از جهان عذرخواهی کرد. او  طی این جلسه ی رسمی ۵ ساعته که با حضور ۴۴ سناتور آمریکایی و خبرنگاران بی شمار برگزار شد، مسئولیت رسوایی بی سابقه فیسبوک در رابطه با به اشتراک گذاشتن اطلاعات محرمانه…

Read More

هالیوود فیلمی درباره ی راب فورد، شهردار سابق تورنتو، می سازد

شهروند- فیلم Run This Town ، به کارگردانی Ricky Tollman ، هم اکنون در شهر تورنتو در حال فیلمبرداری است. این فیلم با بازیگری دمیان لوییس (Damian Lewis)  بازیگر انگلیسی و محبوب سریال Homeland ، روایتگر بخشی از زندگی راب فورد است. سوژه ی اصلی این فیلم خبرنگاری است به نام Ben Platt که…

Read More

طنزنوشته های ریزودرشت/۵۶/میرزاتقی خان

سانسور آرم باشگاه رم ایتالیا در تلویزیون ایران، و محوکردن پستان های گرگ ماده ای که سمبل این باشگاه است، چند روزی حرف و بحثی جهانی شده بود . هر روزنامه و مجله خارجی را که باز می کردی و به هر تلویزیون خارجی که نگاهی می انداختی، مطلبی در این مورد داشت که البته همه اش هم بدنبود… !

Read More

دونالد ترامپ، باراک اوباما و جاستین ترودو به عروسی پرنس هری و مگان مارکل دعوت نیستند

شهروند- خبرهای رسیده از کاخ کنزینگتون، محل اقامت رسمی پرنس هری و پرنس ویلیام، حاکی از آن است که عروسی پرنس هری و مگان مارکل در ابعادی بسیار کوچک و تنها با حضور افرادی که به شکل نزدیک و مستقیم با یکی از دو خانواده ارتباط دارد برگزار می شود….

Read More

ایرانیان جهان و دستاوردهایشان/ ۲۴/آشنایی با بهروز بوچانی و آرش کمالی سروستانی فیلمساز

شهروند ـ در شهروند ستونی به معرفی ایرانیان موفق و دستاوردهایشان در ادبیات، ورزش، هنر، علم، سیاست و حرفه تخصصی شان در هر گوشه ی جهان، حتی در ایران اختصاص داده شده است. می دانیم که خبر بسیاری از موفقیت ها به رسانه ها راه پیدا نمی کند و تنها در جمع کوچک خانواده و آشنایان عنوان می شود، پس …

Read More

کنگره ایرانیان کانادا از دیروز تا فردا/شهرام تابع محمدی

کنگره ایرانیان کانادا دهمین انتخاباتش را در پایان این ماه برگزار می‌کند. نهادی این‌چنین، انتظار می رفت پس از ده سال به درختی برومند تبدیل شده باشد که جامعه ایرانی از میوه‌اش استفاده ببرد و در سایه‌اش بیاساید، اما واقعیت‌ها جز این حکایت می‌کنند. در سال‌های گذشته این نهاد چندین بار بین گرایش‌های…..

Read More

کودتای نظامی!/شهباز نخعی

البته، این اصلاح طلب معتقد به حفظ نظام ولایت مطلقه فقیه توضیح نمی دهد که «نقطه عطف» مورد نظرش چرا نمی تواند حذف هر دو دولت «قانونی و پادگانی» توسط مردم به جان آمده باشد.  به نظر می آید که او نیز شعار «اصلاح طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا» در تظاهرات دیماه را جدی نگرفته و هنوز….

Read More

شگفتی در سر/فصل ششم ـ بخش سوم/ اورهان پاموک، ترجمه: بهرام بهرامی ـ حسن زرهی

ـ بعدش دیگه میون من و برادرم جدایی افتاد. می‌پرسی چرا، خب واسه اینکه پدرت مادر و خواهراتو از روستا به استانبول نیاورد. یکریز کار کردین. هم تو هم پدر خدابیامرزت. اون آپارتمانها حق توئه بیشتر از هر کس دیگه ای. خواهرات نیومدن استانبول زحمت بکشن. درستش اینه که هر سه آپارتمانو به اسم خودت بگیری….

Read More

صدای باد ریلکه شاعر را خیس کرد ـ ۲/ عباس شکری

بین سفر به روسیه و اقامت در پاریس، دو سال فاصله بود که ریلکه این دو سال را در مرکز هنری “وُرپسویده” آلمان سپری کرد. در اینجا او نیز هم‌چنان در پی این بود که ردّ پای آنچه در روسیه تجربه کرده بود را در چشم‌اندازی دیگر دنبال کند. «اینجا اما سرزمینی دیگر است با ویژگی‌های خاص خود. سرزمینی خارق‌العاده. ….

Read More

کاهش محبوبیت تیم هورتونز در بین کانادایی ها

شهروند- نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می دهد که میزان محبوبیت تیم هورتونز ، کافه ی زنجیره ی کانادایی، در بین شهروندان این کشور کاهش پیدا کرده است. بر اساس آمار به دست آمده از Marketing Research and Intelligence Association، سازمان حرفه ای نظرسنجی مشاغل و بیزینس ها، …

Read More

سنت، مدرنیسم و بحران میانسالی/ علی صدیقی

بلقیس سلیمانی پیش از روز خرگوش، چند رمان منتشر کرده که تماما رویدادهای داستانی اش در فضا و فرهنگ روستایی احتمالا زادگاهش در حوالی کرمان شکل یافته اند و این اثر نخستین کار او با موضوعات جامعه شهری است اما این داستان بلند با  نام های شهری و نقش و نام  خیابان ها و اماکن شناخته شده و …

Read More

“حل بحران‌های جهانی”/اقتباس از نویسندگان بهایی

 تحولات عمیق و وسیع سده گذشته، جوامع انسانی را به مرحله بحرانی رسانده. در این مرحله بحرانی هر یک از ما وظیفه داریم که به آشفتگی‌های زندگی فردی و اجتماعی عصر خود توجه نموده و با دیدی آزاد از تعصبات قضاوت کنیم که آیا مسیر فعلی می‌تواند انسان را به آینده‌ای مطلوب که در آن امنیت ….

Read More

پریشان خوانی یا اختلال در خواندن/دکتر عطا انصاری

برای درمان پریشان خوانی، شرکت در جلساتی که توسط متخصص اورتوفونیست با استفاده از تکنیک های آموزشی انجام می شود، تست های روانشناسی و روان درمانی برای کودک و همکاری با معلم کودک برای تعیین برنامه های آموزشی مناسب، مفید خواهد بود………..

Read More
  • 1
  • 2