«چهار ایرانی تبار در فهرست «۳۰ چهره موفق زیر ۳۰ سال در فناوری

رادیو فردا: مجله آمریکایی «فوربز» که معمولا فهرست هایی از افراد سرشناس، با نفوذ و یا ثروتمند را منتشر می کند، اخیرا فهرستی را منتشر کرد تحت عنوان «۳۰ چهره موفق زیر سن ۳۰ سال.» این فهرست افرادی را دربرمی گیرد که در سال های اخیر در زمینه فناوری های ارتباطی و یا صنایع و تحقیقات مربوط به کامپیوتر و رسانه های جدید نقش ویژه و مهمی ایفا کرده اند.

در این فهرست، در کنار مارک زاکربرگ، بنیادگذار فیس بوک و راس بلیک، از خالقین مرورگر فایرفاکس، چهار جوان ایرانی تبار زیر سن ۳۰ سال نیز به چشم می خورند به نام های: پریسا تبریز، آرش فردوسی، بابک پهلوان و داریان شیرازی.

پریسا تبریز، از کارشناسان ارشد گوگل در زمینه ایمنی و حفاظت برنامه ها و محصولات این شرکت است. وی مدیر بخش مهندسی ایمنی شرکت گوگل است و به نوشته وب سایت این شرکت پریسا تبریز، مسئول اصلی بهبود ایمنی محصولات آن است.

وی از جمله گروهی از هکرهای حرفه ای بود که چند سال پیش توسط شرکت گوگل استخدام شدند تا با سنجش کیفیت ایمنی و حفاظتی شبکه گوگل و محصولات آن به بهبود کار و محصولات این شرکت کمک کنند.

پریسا تبریز با مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه «ایلینوی» فارغ التحصیل شده و معلومات خود را زیر نظر یکی از کارشناسان برجسته ایمنی کامپیوتر « نیکیتا بوریسف» تکمیل کرده است.

آرش فردوسی متولد سال ۱۹۸۴ از بنیانگذاران و مدیرکل بخش فنی یک موسسه اشتراک فایل های

بالا: آرش فردوسی و پریسا تبریز
پایین: داریان شیرازی (راست) و بابک پهلوان (وسط) مریم میرزاخانی

کامپیوتری به نام دراپ باکس، Dropbox است.

آرش فردوسی در سال ۲۰۰۷ همراه با شریک و همکار خود «درو هوستون» این شرکت را راه اندازی کرد. آنها چندی بعد شرکت خود را به سانفرانسیسکو منتقل کرده و با جلب سرمایه گذاری از چند موسسه مالی و سرمایه گذاران خصوصی توانستند فعالیت آن را گسترش دهند.

سرویس اشتراک فایل های کامپیوتری دراپ باکس اکنون بیش از یکصد میلیون مشترک و کاربر دارد و ارزش مالی آن سال گذشته به مرز ۴ میلیارد دلار رسید. در سال ۲۰۰۱ مجله «اینک» آرش فردوسی را در فهرست «۳۰ پیشرو اقتصادی برجسته زیر سن ۳۰ سال» معرفی کرد و مجله «فورچون» نیز وی را در فهرست «چهل شخصیت موفق زیر سن چهل سال» در عرصه نوآوریهای اقتصادی قرار دارد.

بابک پهلوان از طراحان یک نرم افزار و سرویس تلفن های موبایل «آی فون» به نام «آرتور» است که به کاربران فهرستی از مناسبت ترین و بهترین رستوران ها و بارها را معرفی می کند.

بابک پهلوان در همین حال از بنیانگذاران و مدیرعامل یک شرکت توسعه تکنولوژی جدید به نام clever sense است. او مدیریت پروژه های متعدد طراحی و توسعه ابزارها و نرم افزارهای کامپیوتری گوناگون برای شرکت هایی نظیر گوگل، اپل و اینتل را برعهده داشته است.

وی از سال ۲۰۰۸ تمام انرژی خود را به طراحی و توسعه تکنولوژی برای تلفن های موبایل اختصاص داده و بخشی از طراحی و محصولات وی اکنون در محصولات شرکت اپل و یا موبایل های مجهز به سیستم اندروید مورد استفاده هستند. وی فارغ التحصیل دانشگاه های برکلی و استنفورد است.

داریان شیرازی فارغ التحصیل رشته فلسفه در مرحله دکترا از دانشگاه برکلی است و در سانفرانسیسکو زندگی می کند. وی از سنین نوجوانی کار با وب سایت ای بی (ebay) را شروع کرد و پس از چند سال به عنوان مهندسی نرم افزار به فیس بوک پیوست.

وی در سال ۲۰۰۸ شرکت ارائه خدمات تجاری و فن آوری های کامپیوتری خود را به نام «ریدیوس» (Radius ) تاسیس کرد. این موسسه اطلاعات تجاری، ارزیابی و تحلیل از شبکه های اجتماعی و حتی بررسی های میدانی را برای بیش از پانزده میلیون موسسه اقتصادی کوچک و متوسط در آمریکا تامین می کند.

 ***

مریم میرزاخانی؛ برنده جایزه جهانی انجمن ریاضی آمریکا

سحام نیوز: مریم میرزاخانی، استاد دانشگاه استنفورد آمریکا به عنوان برنده‌ جایزه ستر (Satter Prize) انجمن ریاضی آمریکا در سال ۲۰۱۳ معرفی شد.

این جایزه را انجمن ریاضی آمریکا هر دو سال یک بار به زنانی که دستاورد ریاضی مهمی داشته باشند اهدا می‌کند.

مریم میرزاخانی ـ که تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری را در دانشگاه هاروارد پشت سرگذاشته ـ از دانش آموزان نخبه المپیادی کشور بوده است که سال ۷۴ در المپیاد جهانی ریاضی، علاوه بر دریافت مدال طلا با کسب بالاترین امتیاز به عنوان نفر اول جهان شناخته شد.

این دانش آموز نخبه ریاضی، تحصیلات دانشگاهی اش را در رشته ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد. وی از بازماندگان سانحه غمبار سقوط اتوبوس حامل نخبگان ریاضی دانشگاه صنعتی شریف به دره در اسفندماه ۷۶ است که در این حادثه، جامعه ریاضی کشور جمعی از استعدادهای برتر خود را ـ که از سوی دانشگاه شریف برای شرکت در مسابقه دانشجویی ریاضی عازم جنوب کشور شده بودند ـ از دست داد.

میرزاخانی در سال ۲۰۰۵ زمانی که با کمتر از ۳۰ سال سن در دانشگاه پرینستون آمریکا تدریس می کرد از سوی نشریه علمی Popular Science به عنوان یکی از ۱۰ مغز برتر امریکای شمالی معرفی شد.

دلیل انتخاب مریم میرزاخانی، فعالیت های وی در زمینه محاسبه حجم‌های فضایی منحنی هندسی بود. جیمز کارلسون از انستیتو ریاضیات کلی (Clay Mathematics Institute) در توصیف او گفته بود: میرزاخانی در یافتن ارتباطات جدید، عالی است. وی می تواند به سرعت از یک مثال ساده به دلیل کاملی از یک نظریه ژرف و عمیق برسد.