رییس‌جمهور آمریکا تقریبا تعداد فعلی نیروهای حاضر در عراق را تا پایان سال جاری میلادی در این کشور حفظ خواهد کرد و تا ماه فوریه (بهمن) حدود ۸۰۰۰ سرباز را از عراق خارج خواهد کرد.


شماره ۱۱۹۴ ـ ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۸


 

ایسنا: رییس‌جمهور آمریکا تقریبا تعداد فعلی نیروهای حاضر در عراق را تا پایان سال جاری میلادی در این کشور حفظ خواهد کرد و تا ماه فوریه (بهمن) حدود ۸۰۰۰ سرباز را از عراق خارج خواهد کرد. هم‌چنین وی در نظر دارد تعدادی از این نیروها را از عراق به افغانستان منتقل کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تعداد نیرویی که آمریکا در نظر دارد در عراق کاهش دهد، کمتر و کوچکتر از چیزی است که مدتها پیش‌بینی می‌شد. هم اکنون ۱۴۶ هزار سرباز آمریکایی در عراق مستقر هستند.

قرار است حدود ۴۵۰۰ نیرو تا ماه ژانویه در افغانستان مستقر شوند که قرار است این نیروها به مقابله با نیروهای طالبان بپردازند.

بوش گفت: اگر پیشرفت در اوضاع عراق هم‌چنان ادامه داشته باشد، ۸۰۰۰ نیرو اوایل سال ۲۰۰۹ عراق را ترک خواهند کرد.

یک گردان ۱۰۰۰ نفره از تفنگداران دریایی آمریکا طبق برنامه در ماه نوامبر (آبان) از عراق خارج خواهند شد و هیچ نیرویی جایگزین آنها نخواهد شد.

همچنین یک تیپ ۳۵۰۰ الی ۴۰۰۰ نفری از سربازان نیز در ماه فوریه عراق را ترک خواهد کرد. به همراه این نیروها حدود ۳۴۰۰ نیروی پشتیبانی نیز ظرف چند ماه آینده از عراق خارج خواهند شد.

تصمیمات جورج بوش به معنی آخرین استراتژی بزرگ وی در جنگی است که نتیجه‌ی آن دستاورد ریاست جمهوری‌اش محسوب می‌شود.

بوش در سخنانی که برای ایراد در دانشگاه دفاع ملی در واشنگتن آماده کرده، خواهد گفت: ختم کلام این است که اگر دشمن در عراق هنوز خطرناک است ولی ما در حالت تهاجمی قرار گرفته‌ایم و نیروهای عراقی به طور روز افزون در حال کسب توانایی رهبری و پیروزی در جنگ هستند.