به گزارش تورنتو استار، وزیر منابع طبیعی کابینه جدید هارپر مصمم است با وسایل گرمایشی زائد در سطح وسیعی مبارزه کند. لیزا رایت، ۴۰ ساله …


شماره ۱۲۰۳ ـ پنجشنبه ۱۳ نوامبر  ۲۰۰۸


 

به گزارش تورنتو استار، وزیر منابع طبیعی کابینه جدید هارپر مصمم است با وسایل گرمایشی زائد در سطح وسیعی مبارزه کند. لیزا رایت، ۴۰ ساله دارای دو فرزند پسر، پیش از انتخاب به نمایندگی پارلمان از سوی حزب محافظه کار، به عنوان رئیس اسبق سازمان بنادر و فرودگاه های تورنتو مبارزه سختی علیه فرودگاه سنترآیلند تورنتو آغاز کرده بود.  و اکنون تمامی چشم ها به او دوخته شده تا ببینند رایت به عنوان یک سیاستمدار جوان و تازه کار در سمت وزیر منابع طبیعی کابینه هارپر چگونه عمل خواهد کرد.

لیزا رایت وزیر منابع کانادا

این نخستین باری نیست که فرزند یک کارمند عالیرتبه شهر سیدنی از ایالت نوااسکوشیا چنین به سرعت پیشرفت می کند، زیرا رایت دو سال پس از پیوستن به سازمان بنادر و فرودگاه های تورنتو به عنوان مشاور، در سال ۱۹۹۹ به سمت مدیر عاملی این سازمان دست یافت. لیزا فرزند هفتم خانواده بود و با کمک پدر فقید خود کلین مک کورماک که در سمت های دولتی بسیاری کار می کرد، توانست پله های ترقی را به سرعت طی کند. خود معتقد است همیشه تمایل داشته راه پدرش را به عنوان  یک الگو دنبال کند و برای یادگیری سیاست همیشه در کنار او قرار می گرفته است. او شخصا بر این عقیده است که مدت زیادی چشم ها به او دوخته شده بوده تا به عرصه سیاست قدم نهد.

رایت مدرک کارشناسی خود را در رشته علوم از دانشگاه سنت فرانسیس اکساویر در نوااسکوشیا گرفت. مرگ برادر ۳۶ ساله او که در یک کارخانه فولادسازی کار می کرد، رایت را بر آن داشت تا در رشته شیمی ادامه تحصیل دهد و موفق شد در شاخه بیوشیمی محیط زیست و سم شناسی از دانشگاه گلف در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شود. رایت می گوید:«برادر جوانم در سال ۱۹۸۹ به دلیل تماس باPCB  و دی اکسین به سرطان ریه مبتلا شد و فوت کرد. من می خواستم بدانم این مواد شیمیایی چه تاثیراتی در منطقه دماغه ی برتون دارد. پس از این مرحله برای اخذ مدرک دکترا بین دانش و ورود به عرصه سیاست او شاخه دوم را انتخاب کرد.

او از مدرسه حقوق فارغ التحصیل شد و همان جا با همسر آینده خود دیوید رایت ۳۷ ساله نویسنده کمدی و دومین کمدین شهر آشنا شد. او هم اکنون به عنوان وزیر منابع طبیعی دولت فدرال با مشکلات عدیده ای در سطح کشور روبروست. از جمله مسئله رآکتور رودخانه چاک که متعلق به سازمان انرژی هسته ای کاناداست و مصارف درمانی دارد سال گذشته به دلیل تعمیر خاموش شده و باید امسال فعال شود.

رایت در طول هفته ساعت هایی را با همسر و دو فرزندش کولین ۷ ساله و بیلی ۴ ساله می گذراند و تعطیلات آخر هفته به دیدن بازی هاکی و فوتبال آنها می رود.