بر اساس آخرین تحقیقات به عمل آمده توسط نهادهای غیر دولتی ـ غیر انتفاعی مشخص شده است که کشور کانادا در زمره ۱۰ کشور اول جهان در رتبه مزایای بیمه و بازنشستگی است. این مورد هفته گذشته توسط بانک بین المللی فرانسوی ناتیکس اعلام شد و کانادا از نظر شاخص های متفاوتی بررسی شد از آن جمله موقعیت شرکت های بزرگ و معظم سرمایه گذاری، وضعیت سلامت و بهداشت و آسایش خاطر و امنیت زندگی برای بازنشستگان بود.

کانادا بعد از نروژ(۱)- سوئیس (۲)- ایسلند(۳)- نیوزلند (۴)- سوئد(۵) –استرالیا (۶)- آلمان (۷)- هلند (۸)- اتریش(۹) قرار دارد.

یکی از مواردی که باعث شده تا کانادا از رتبه قبلی خود به رتبه ۱۰ نزول کند نرخ پایین بهره است که مشکلات عدیده ای را برای سرمایه گذاران باعث شده ولی دولت برای جبران این موضوع و حفظ استانداردها و شاخص های خود، از منابع داخلی قرض کرده تا در زمان مقتضی بتواند این گروه (بازنشستگان) را حمایت نماید.

insurance

مساله مهمی که اخیرا نظر کارشناسان سرمایه گذاری و مهاجرت را به خود جلب کرده آن است که عده ای از مهاجران که بعد از چندین سال اقامت در کانادا شهروند رسمی می شوند، فرض طراحان و برنامه ریزان مهاجرت این بوده که این گروه اگر منابع مالی خاصی مثل ملک یا پول در کشور مبدا داشته باشند، آن را به کانادا منتقل می کنند تا هم خودشان از آن بهره ببرند و هم در چرخه تولید استفاده کنند.

ولی نه تنها چنین نشده بلکه آن منابع مالی در همان کشور مبدا باقی مانده و در چرخه سرمایه گذاری دیگری سودمند شده و حتی دیده شده که شهروند مربوطه، با اعلام وضعیت خاص، از دولت کانادا درخواست مستمری کرده است. اینگونه موارد بسیار تاثیر منفی بر پرونده های مهاجرت گذاشته و شاهد بودیم که سیاست های کلان را دستخوش تغییر کرده است.

بیمه بازنشستگیOld Age Security:

این نوع بیمه برای همه کسانی است که به سن ۶۵ سالگی می رسند و در زمانی که مشمول دریافت بیمه می شوند ساکن دائمی یا شهروند کانادا باشند و بعد از ۱۸ سالگی حداقل ۱۰ سال در کانادا ساکن بوده باشند. در حال حاضر رقم ماهانه آن حدود ۵۷۳ دلار است. اگر شخصی ۱۰ سال در کانادا باشد ۲۵% این رقم به ایشان تعلق  می گیرد.

 بیمه تضمین مکمل درآمدGuaranteed Income Supplement:

اگر بازنشسته ای بتواند ثابت کند که از هیچ کجا درآمدی ندارد و نمی تواند خود را تامین کند این مزایا شامل حالش می شود. بایستی گزارشی کامل شود که شخص و همسرش از مزایای بیمه معمول بازنشستگی کانادا یا کبک بهره مند نیست(این مشابه همان بیمه تامین اجتماعی خودمان در کشور ایران است که هر شخصی ملزم است در زمان کار خودش و کارفرما بخشی از حقوق را در صندوقی سرمایه گذاری کنند تا در زمان بازنشستگی به فرد بیمه شده پرداخت شود). بعد با توجه به بررسی های به عمل آمده مبلغی مکمل منطبق با نیاز و بودجه تعیین شده به ایشان پرداخت می شود.

رقم تعیین شده برای بیمه معمول بازنشستگی کانادا در سال ۲۰۱۶ چیزی معادل ۱۰۹۲ دلار در ماه است، البته دارای تقسیمات دیگری می باشد که در جدول محاسبات حقوقی هر شخص متفاوت است.