سرنوشتِ حمل و نقل تورنتو چه می‌شود؟

آرش عزیزی ـ طبق گزارش اختصاصی که تورنتو استار این هفته منتشر کرد، احتمال می‌رود شهردار راست‌ گرای تورنتو، راب فورد، که وعده داده بود طرحِ‌«ترانزیت سیتی» برای ساخت مترو و قطار برای تورنتو که با توافق بین شهردار سابق با دولت لیبرال انتاریو تدارک دیده شده بود، دور بیاندازد، به احتمال زیاد به سازشی با دولت استانی خواهد رسید تا همه آن طرح کنار نرود.

استار از قول هر دو طرف گزارش کرده که مذاکرات بین تی تی سی و نهاد استانی «مترولینکس» خوب پیش می ‌رود و طرح سازشی باید تا اواخر ماه ژانویه به اطلاع عموم برسد.

راب فورد پیش از این گفته بود قطارهای جدید موسوم به «لایت ریل» (ال آر تی) را از میان می ‌برد و متروی بیشتر می‌ سازد تا خطِ شپرد را به اسکاربورو وصل کند، اما طبق گمانه ‌های اخیر بعضی خطوط «لایت‌ریل» حفظ خواهند شد و مهمتر از همه این‌که خط ال آر تیِ اگلینتون که قرار است کل شهر را دور بزند پابرجا می ‌ماند، گرچه شاید تورنتو با پرداخت هزینه ‌های اضافی بخشی از آن ‌را به زیرِ زمین بفرستد.

مدیر عامل مترولینکس، بروس مک ‌کوئیگ، گفته کارمندان تی تی سی و مترولینکس «هر روز» صحبت می‌ کنند. او اضافه کرد رهبران مترولینکس و مقامات ارشد دولت فورد جلسه‌ ی «بسیار سازنده ‌ای» در روز ۱۷ دسامبر داشته‌ اند و هفته ‌ی آینده دوباره دیدار می‌کنند.

کارن استینتز، رئیس جدید تی تی سی که فورد او را دو ماه پیش منصوب کرد، در گفتگویی مجزا به استار گفته: «زود است که بگوییم توافق کرده ‌ایم، اما داریم به آن سمت می ‌رویم… شهردار انتظار دارد تا آخر ماه به نتیجه برسیم».

هیچ کدام از دو طرف از جزئیات طرح نگفته ‌اند، اما مک ‌کوئیگ تاکید کرده استان متعهد به ساختن خط ال آر تیِ اگلینتون است. این خط سنگ بنای فاز اول طرح ۸/۱۵ میلیارد دلاری ترانزیت سیتی است. این فاز در ضمن شامل خطوط ال آر تی در فینچ و اسکاربورو و بازسازی خط قدیمی آر تیِ اسکاربورو نیز می‌ شد.

مک ‌کوئیگ گفته: «(خط اگلینتون) در سراسر شهر برقرار است…. ما مسلما به شهرداری تورنتو گفته ‌ایم که اگلینتون مهمترین پروژه‌ ی منطقه‌ ای در «چهار خط بزرگ» ما است و ما خیلی به آن متعهد هستیم. به نظرم منصفانه است بگوییم شهرداری بر اهمیت این پروژه واقف است». او اضافه کرده که یازده کیلومتر این طرح زیرزمینی است و از این رو «علاقه‌ ی شهردار را نیز منعکس می‌ کند».

فورد پیش از این گفته بود حاضر است تمام طرح‌ ها را متوقف کند تا اتصال متروی شپرد به اسکاربورو را به انجام برساند. شهردار راست‌ گرای تورنتو در اواخر ماه گذشته مدعی شده بود مک‌گینتی و مترولینکس به او گفته بودند انجام این‌کار «ممکن» است.

مک کوئیگ حاضر به تایید این گفته ‌ی فورد نبود اما تکرار کرد که اوج میزان مسافر در جایی که خط شپرد پیشنهاد شده حدود ۳۰۰۰ نفر در ساعت است، یعنی بسیار پایین‌تر از ۱۵هزار نفری که معمولا حداقل لازم برای پشتیبانی از خط مترو دانسته می‌ شود.

اگر شهرداری تورنتو طرح جدیدی داشته باشد می ‌تواند آن‌را در جلسه با مترولینکس که قرار است روز ۲۶ ژانویه برگزار شود ارائه کند. هیئت مدیره ‌ی جدید تی تی سی قرار است روز ۲ فوریه جلسه داشته باشد.

مک ‌کوئیگ در این مزیت گفته دو هیئت مدیره (تی تی سی و مترولینکس) می ‌توانند بر سر طرح جدیدی توافق کنند، اما طرح نهایی باید به تایید مک‌ گینتی و وزیر حمل و نقل، کاتلین وین، برسد.

کاتلین وین پیش از این در گفته ‌ای غیررسمی به خبرنگار شهروند گفته بود مقامات وزارتخانه با شهرداری در تماس هستند و امیدوار به همکاری مفید و دوطرفه.