آرش عزیزی ـ گزارش شرکت معتبر پرایس ‌واتر‌هاوس‌کوپرز که هفته ‌ی قبل با عنوان «شهرهای فرصت» منتشر شد با فهرست ۲۶ شهر برتر جهان، تورنتو را در جایگاه دوم قرار داد. تنها شهری که از شهر ما پیشی گرفته است، نیویورکِ آمریکا است.

متن این گزارش به این اشاره می‌ کند که تورنتو علیرغم این واقعیت که بسیار کوچکتر از بزرگشهرهایی همچون لندن، پاریس و هنگ کنگ است به این مقام شامخ رسیده است. بیل سند، مدیر رهبری اندیشه ‌ی این شرکت به خبرنگار تورنتو استار گفت: «نیویورک شاید ببرد چون واقعا بزرگ است و مدت‌ ها است که وجود داشته، اما اگر واقعا به فهرست نگاه کنید می ‌بینید که نیویورک شهرهای دیگر را محو نکرده است.» کریستوفر هیوم، ستون ‌نویس استار، در مقاله‌ ای در این مورد از این گفته که تورنتو هرگز در شمار شهرهای «آلفا» (که در این گزارش چهار شهر پاریس، لندن، نیویورک و توکیو را شامل شده ‌اند) نخواهد بود، اما همین وضعیت «بتا»ی آن است که باعث می‌شود بیشتر قابل زندگی باشد.

تورنتو دومین شهر برتر جهان

آقای سند آسانی کسب و کار در تورنتو، باز بودن در آن به روی «آدم ‌های متفاوت» و آموزش و پرورش خوب را «پیغام گزارش»‌ راجع به بزرگترین شهر کانادا خوانده است.

در واقع تورنتو تنها ۳۱ امتیاز از بزرگ‌ترین شهر آمریکا عقب است و ۲۳ امتیاز از شهر سوم، سان فرانسیسکو، جلوتر است.

زمینه‌های مختلف

عملکرد تورنتو در زمینه‌های مختلف البته متفاوت بوده است.

در بعضی زمینه ‌ها این شهر به راستی نمونه است. مثلا در زمینه ‌ی مسکن با قیمت مناسب در بالا بالاهای فهرست قرار دارد (که تنها به معنی بهتر بودن آن نسبت به بقیه ‌ی شهرهای بزرگ موجود در فهرست است)؛ در زمینه ‌ی کیفیت زندگی، اول است؛ در زمینه ‌ی سرمایه ‌ی فکری و ابتکار و بهداشت و امنیت دوم است؛ در زمینه‌ ی قابل زندگی بودن و ترکیب جمعیتی، سوم است؛ در زمینه‌ ی سرمایه‌ ی شیوه‌ ی زندگی، چهارم است.

در بعضی زمینه‌ ها عملکرد اگر به آن خوبی نباشد همچنان قابل قبول است. در زمینه ‌ی پایداری (محیط‌ زیستی)، هزینه‌ ها و راحتی انجام کسب و کار پنجم است.

عملکرد تورنتو در بعضی زمینه‌ ها اما به راستی بد بوده است. مثلا در زمینه‌ ی حمل و نقل زیرساخت،‌ ۱۳ام و در زمینه‌ ی آمادگی فن‌ آوری ۱۱ام است.

قیمت بالا و گستره‌ ی محدود حمل و نقل عمومی و تعداد ناکافی تاکسی‌ ها‌ی جوازدار از عوامل عقب ماندن در مورد اولی بوده است. واقعا هم متروی محدود و زهواردررفته‌ و اتوبوس ‌های کند و کمِ ما را وقتی با تله‌ کابین ‌های معروف سان فرانسیسکو، قطارِ ال شکل شیکاگو و متروی شهیر پاریس (که هر چند صد متر یک ایستگاه دارد)‌ مقایسه کنید علت تفاوت معلوم می ‌شود.

در زمینه ‌ی فن‌ آوری، کیفیت اینترنت در تورنتو تنها کمی بهتر از سانتیاگوی شیلی است و مثلا از استانبولِ ترکیه عقب‌ است. در ضمن به گفته‌ ی گزارش درافزوده ‌های تورنتو به دنیای نرم ‌افزار، مولتی‌ مدیا و طراحی شایسته‌ ی این شهر نیست.