گزارش ها از ایران حاکی از آن است که به جز تهران که راهپیمایی مخالفان دولت در سالروز تسخیر سفارت آمریکا به خشونت هایی کشیده شده …


شهروند ۱۲۵۴  پنجشنبه  ۵ نوامبر ۲۰۰۹


 

گزارش ها از ایران حاکی از آن است که به جز تهران که راهپیمایی مخالفان دولت در سالروز تسخیر سفارت آمریکا به خشونت هایی کشیده شده، دامنه اعتراض ها به شهرهای رشت، اصفهان و شیراز هم رسیده است.

تظاهرات 13 آبان در تهران

رسانه های دولتی جمهوری اسلامی از برگزاری مراسم ۱۳ آبان خبر داده اند و گزارش ها حاکی از تظاهرات مخالفان دولت در تهران است.

به گزارش رادیو و تلویزیون دولتی ایران، صبح روز چهارشنبه، ۴ نوامبر (۱۳ آبان)، سالروز گروگانگیری در سفارت سابق آمریکا در تهران، شمار قابل توجهی از دانش آموزان و سایر گروه های مردم در خیابان مقابل ساختمان سفارت اجتماع کرده اند و علیه ایالات متحده و اسرائیل و در حمایت از جمهوری اسلامی و مقامات ارشد آن شعار می دهند.

این گزارش ها شمار شرکت کنندگان در این تظاهرات دولتی را دهها هزار نفر ذکر کرده اند.

گزارش های دیگر حاکی از آن است که از ساعاتی قبل از آغاز مراسم، گروهی از تظاهرکنندگان با اتوبوس به نزدیک محل برگزاری مراسم منتقل شدند و به راهپیمایی پرداختند.

غلامعلی حدادعادل، رئیس سابق و نماینده کنونی مجلس، به عنوان سخنران رسمی در مراسم روز چهارشنبه در برابر ساختمان سفارت سابق آمریکا سخنرانی کرد و با توصیف نظام حکومتی کنونی ایران به عنوان دموکراسی دینی، ایالات متحده را به مخالفت با این نظام متهم ساخت.

حداد عادل، که به عنوان یک سیاستمدار بنیادگرای حامی سیاست های احمدی نژاد از او یاد می شود، از معترضان به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، انتقاد کرد و سیاست های دولت محمد خاتمی و مجلس ششم را، که اصلاح طلبان در آن عضویت داشتند، در مورد برنامه های هسته ای و روابط با غرب مورد حمله قرار داد.

حداد عادل در این سخنان نسبت به سیاست اعلام شده باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، پیرامون تغییر در رویکرد دولت این کشور ابراز تردید کرده و سیاست خارجی ایالات متحده را به خصوص در عراق، افغانستان و منطقه خاورمیانه زیر سئوال برد.

مراسم دولتی روز سیزده آبان از شبکه تلویزیونی جمهوری اسلامی پخش شد.


 

تظاهرات موازی معترضان


 

همزمان، برخی خبرگزاری ها به نقل از شاهدان عینی از حضور شماری از مخالفان دولت در برخی نقاط تهران و اقدام آنان برای راهپیمایی به سوی سفارت سابق خبر داده اند.

برخی از گزارش ها حاکی از حضور ماموران امنیتی دولت در مسیرهای منتهی به سفارت سابق آمریکا و برخوردهای محدودی بین آنان و تظاهرکنندگان مخالف است.

شاهدان عینی در گفت وگو با بی بی سی فارسی از هجوم نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان روز سیزده آبان خبر دادند. یکی از این شاهدان عینی که توسط نیروهای امنیتی در خیابان بهار یکی از خیابان های نزدیک به هفت تیر مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود در این رابطه گفت: "نیروهای امنیتی مرا روی زمین می کشیدند و چند بار با باتومی که شوک الکترونیکی بر بدنم وارد می کرد مرا مورد ضرب و شتم قرار دادند."

او همچنین گفت:"در حالیکه روی زمین کشیده می شدم و کتک می خوردم تعدادی از لباس شخصی ها از من عکس می گرفتند."

شاهد عینی دیگری نیز از هجوم نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان در میدان هفت تیر و خیابان کریم خان زند خبر داد.

اخبار دیگری نیز در مورد بسته شدن ایستگاه های مترو نزدیک به محل برگزاری مراسم و راهپیمایی های مخالفان دولت در مسیرهای تعیین شده، از جمله از دانشگاه تهران به سوی محل سفارت سابق آمریکا، مخابره شده اما امکان تایید قطعی این خبرها وجود نداشته است.

جمهوری اسلامی روز ۱۳ آبان را روز ملی مبارزه علیه استکبار جهانی نامگذاری کرده و هر ساله نهادهای حکومتی مراسمی را به همین مناسبت سازمان می دهند که مضمون کلی آنها ابراز خصومت نسبت به دشمنان داخلی و خارجی و حمایت از حکومت و رهبران و سیاست های آن بوده است.

در سال جاری، معترضان به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری اعلام کرده اند که با استفاده از این فرصت، به راهپیمایی و ابراز اعتراض نسبت به دولت محمود احمدی نژاد و برخورد حکومت با منتقدان مبادرت می کنند.

از زمان اعلام نتیجه مناقشه برانگیز انتخابات، که اعتراضات گسترده ای را نسبت به آنچه که تخلف و تقلب گسترده خوانده می شد در پی آورد، دولت از صدور مجوز برای تجمع معترضان خودداری ورزیده و در نتیجه، مخالفان از فرصت برگزاری تظاهرات دولتی برای اجتماع و ابراز نظر خود استفاده کرده اند.

در روزهای اخیر، مهدی کروبی و میر حسین موسوی، که از آنان به عنوان رهبران اصلی جنبش سبز – حرکت معترضان به دولت – نام برده می شود، و همچنین شمار دیگری از گروه ها و تشکل های اصلاح طلب با صدور بیانیه هایی خواستار حضور طرفداران خود در تظاهرات روز چهارشنبه شده بودند.

کروبی اعلام کرده بود که ساعت ده و نیم صبح چهارشنبه از محل میدان هفت تیر تهران به سوی محل سفارت سابق آمریکا راهپیمایی خواهد کرد و موسوی هم در بیانیه ای خواستار شرکت مردم در راهپیمایی روز چهارشنبه شده بود، اما در مورد شرکت او در تظاهرات روز چهارشنبه خبر قطعی در دست نیست.

برخی منابع گفته اند که ماموران دولتی از بامداد روز چهارشنبه عملا محل سکونت موسوی را به محاصره درآوردند تا به این وسیله مانع از حضور او در راهپیمایی ۱۳ آبان شوند، اما این گزارش ها از سوی منابع نزدیک به موسوی هنوز تایید نشده است.

پارلمان نیوز – وبسایت نمایندگان اصلاح طلب مجلس – در گزارشی در مورد دقایق اولیه راهپیمایی روز چهارشنبه گفته است که تعداد قابل توجهی از مردم "حامی جنبش سبز" در میدان هفت تیر اجتماع کرده اند و با دادن "شعارهایی همچون کروبی زنده باد، موسوی پاینده باد؛ یاحسین میرحسین در انتظار استقبال از مهدی کروبی به سر می‌برند."

لباس شخصی های مجهز به باتوم در مقابل تظاهرکنندگان 13 آبان 88 تهران  

براساس گزارش های اولیه، ماموران انتظامی برای متفرق کردن مردم در میدان هفت تیر به شلیک تیرهوایی و پرتاب گاز اشک آور مبادرت کردند اما درگیری جدی بین دو طرف روی نداد، اما در ساعات بعد، گزارش هایی از برخورد خشونت آمیز ماموران با تظاهرکنندگان و بازداشت تعدادی از معترضان مخابره شد.

براساس این گزارش ها، افراد موسوم به لباس شخصی و نفرات یگان ویژه سپاه پاسداران در برخی محل های تجمع راهپیمایان، به خصوص اطراف میدان هفت تیر، به تیراندازی هوایی و شلیک گاز اشک پرداختند و با باتوم به مردم حمله کردند.

همچنین گفته می شود که شبکه ارتباطی در محله های نزدیک به مسیرهای اعلام شده تظاهرات مختل شده که ظاهرا ناشی از اقدام دولت به منظور قطع ارتباط تظاهرکنندگان بوده است.

برخی از وبسایت های مخالف دولت از تظاهرات طرفداران جنبش سبز در برخی شهرهای دیگر از جمله شیراز نیز خبر داده اند که امکان تایید مستقل این گزارش ها وجود نداشته است.

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی پیش از این اعلام کرده بودند که در جریان راهپیمایی روز ۱۳ آبان، تظاهرکنندگان تنها مجاز به دادن شعارهایی هستند که مورد تایید مقامات قرار دارد و علیه هرگونه شعار و ابراز نظری در مخالفت با این شعارها هشدار داده بودند.

روز چهارشنبه در ایران تعطیل رسمی نیست و مشخص نشده است که آیا حضور تظاهرکنندگان معترض تنها به دانشجویان و دانش آموزان منحصر بوده و یا گروه های دیگری هم در این تظاهرات شرکت داشته اند.


 


 


 

ضرب و شتم مهدی کروبی و حبیب الله پیمان

مهدی کروبی و حبیب الله پیمان هنگام شرکت در راهپیمایی ۱۳ آبان مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.

نزدیکان مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی، گفته اند که کروبی که برای شرکت در راهپیمایی روز ۱۳ آبان به سوی میدان هفت تیر حرکت می کرد، مورد حمله قرار گرفت و زخمی شد.

به گفته آنان، مهاجمان از ماموران نیروی انتظامی بودند که به سوی کروبی و کسانی که اطراف او بودند گاز اشک آور هم شلیک کردند و محافظان او و تعداد از مردم را زخمی کردند.

کروبی، که به دلیل اصرار بر پیگیری اتهامات بدرفتاری و تجاوز به بازداشت شدگان وقایع پس از انتخابات هدف انتقاد شدید طرفداران دولت بوده، پیش از این نیز در جریان حضور در مجامع عمومی هدف حمله قرار گرفته است.

از جمله حدود دو هفته پیش، افرادی، که گفته شد از ماموران حراست نمایشگاه بودند، هنگام بازدید مهدی کروبی از نمایشگاه مطبوعات او را هدف حمله قرار دادند و زخمی کردند.

همچنین، حبیب الله پیمان، نیز در جریان تظاهرات روز چهارشنبه مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

پیمان، که از شخصیت های موسوم به ملی مذهبی است، در مصاحبه با بی بی سی گفته است که هنگام حرکت به سوی میدان هفت تیر، ماموران مجهز به باتوم به مردم حمله کردند و در این حمله، ضرباتی به سر و چشم او وارد شد.

وی گفته است که یکی از همراهان او نیز در اثر ضربه باتوم به سرش تا مدتی بیهوش بود.

پیمان افزوده است که نیروهای ویژه به هرکس که قصد خارج شدن از میدان هفت تیر را داشت، حتی کسانی که شعاری هم نمی دادند، حمله می بردند و آنان را زیر ضربات باتوم می گرفتند.

در مورد برخورد ماموران دولتی با راهپیمایان روز ۱۳ آبان، سایت تغییر، متعلق به حزب اعتماد ملی نوشته است که در حالیکه هزاران تن از مردم برای راهپیمایی از میدان هفت تیر به سوی سفارت سابق آمریکا تجمع کرده بودند "توسط نیروهای لباس شخصی و یگان ویژه سپاه به صورت وحشیانه سرکوب شدند."

براساس این گزارش، نیروهای سپاه پاسداران به صورت پیاده و سوار بر موتور با باتوم، گاز اشک آور و گاز فلفل به مردم حمله می کردند و به شلیک تیر هوایی مبادرت می ورزیدند.

این وبسایت خیابان مطهری، بهشتی، کریم خان زند، مفتح، میدان آزاد، تقاطع طالقانی و فلسطین، نجات اللهی، قائم مقام فراهانی را از نقاط دیگر تجمع و راهپیمایی مردم گزارش کرده و رسانه های دولتی را متهم ساخته که "تمام تلاش خود را برای کوچک جلوه دادن عظمت ملت ایران" به کار گرفته اند.


 

قطع ارتباطات

از نخستین ساعات روز چهارشنبه، هم‌زمان با شروع تجمع‌ها در خیابان‌های پایتخت، ارتباطات تلفن‌های موبایل در برخی مناطق تهران قطع و در برخی مناطق نیز با اختلال شدیدی مواجه شد.

همچنین بسیاری از وبلاگ‌ها و سایت‌های حامی سبزها در اینترنت که خبرهای روز ۱۳ آبان را پوشش می‌دادند، برخی به طور موقت و برخی نیز به طور کامل از دسترس کاربران خارج شدند. به نوشته سایت "تابناک"، این سایت‌ها و وبلاگ‌ها، برخی با هک و برخی دیگر با اختلال در سرویس سایت میزبان روبه ‌رو شده‌اند. در برخی از این وبلاگ‌ها و سایت‌ها، کاربران هنگام مراجعه، با عبارت «جنبش سبز نبوی» روبرو می‌شوند.

 سرویس‌های ای‌میل شرکت‌های یاهو (yahoo)، هات میل (hotmail) و جی‌میل (Gmail) نیز در تهران و برخی شهرهای بزرگ کشور روز چهارشنبه از کار افتاد.

سیستم حمل و نقل شهری نیز روز چهارشنبه تغییر کرده بود و از صبح ۱۳ آبان اعلام شد که قطارهای مترو در ایستگاه‌های هفت تیر، طالقانی، دروازه دولت و فردوسی، در طول راهپیمایی دولتی ۱۳ آبان بسته خواهد بود.

حسین کروبی که پدرش را در تظاهرات چهارشنبه همراهی می‌کرد، درباره چگونگی این حمله گفت: «آقای کروبی طبق وعده‌ای که به مردم داده بودند، ساعت ۱۰ و نیم صبح به میدان هفت تیر رفتند. به دلیل ترافیک و شلوغی، پانصد ششصد متر مانده به میدان پیاده شدند و بقیه راه را همراه مردم رفتند. حدود صد متر به میدان مانده بود که یگان ویژه موتورسوار به سمت ما و مردم هجوم آورد و شروع کرد به زدن. بعد چند گاز اشک‌آور پرتاب شد. یکی را به عمد به سمت آقای کروبی نشانه رفتند که این گلوله به سر یکی از محافظان خورد و سرش شکافت. پس از آن محافظان به سختی توانستند پدرم را سوار ماشین کنند. تمام تلاش حمله‌کنندگان این بود که پدرم به میدان نرسد و به میان مردم نرود، اما وقتی ایشان دوباره سوار ماشین شدند که برگردیم، چند بار پیاده شده و به ابراز احساسات مردم جواب دادند».

به نقل از حسین کروبی، شیشه‌های ماشین کروبی و اطرافیان ایشان با ضربات باتوم یگان ویژه، کاملا خرد شد و بدنه خودروها نیز از ضربات باتوم و لگد آنها، آسیب‌های جدی دید. حسین کروبی افزود: «نمی‌توان تخمین زد که چقدر جمعیت بود. مردم این طرف و آن طرف می‌رفتند و جای ثابتی نبودند. امروز راهپیمایی نبود، بزن بزن بود. برخوردها خیلی شدید و تند بود. من خودم دیدم که یگان ویژه و لباس‌شخصی‌ها چقدر مردم و بخصوص زن‌ها را زدند.»