دادگاهی در مونترال برگزار شد  که خواهانش خانواده‌ی زهرا (زیبا) کاظمی،خبرنگار عکاس ایرانی ـ کانادایی است و خواسته‌اش جمهوری اسلامی 

شهروند ۱۲۷۳ ـ پنجشنبه ۱۸ مارچ۲۰۱۰


 

۸ مارس امسال صدمین سالگرد روز جهانی زن بود و چنانکه مفصلا در هفته‌ی گذشته پوشش دادیم به انواع مختلف گرامی داشته شد و بخصوص در ایران و توسط دیاسپورای ایرانی ارج و قرب خاصی نهاده شد. ایرانیان در سراسر ایران و در سراسر دنیا علیه یکی از ضدزن ترین رژیم‌های تاریخ بشر،‌ جمهوری اسلامی،‌ به میدان آمدند.

چند نفر از ایرانیان مبارزه‌ی خود علیه رژیم اسلامی ضدزن را در جایی متفاوت‌تر از بقیه دنبال می‌کردند: دادگاهی در مونترال که خواهانش خانواده‌ی زهرا (زیبا) کاظمی، خبرنگار ایرانی-کانادایی، است و خواسته‌اش جمهوری اسلامی.

محاکمه ۹ صبح شروع و تا ظهر تمام شد. دادگاه پر از حامیانی بود که تمام اتاق دادگاه و پشت در را پر کرده بودند. اکثریت آن‌ها، از جمله استفان کاظمی، تی‌شرت‌های سیاهی با عکس زیبا کاظمی و شعار‌ »او هنوز زنده است» تن کرده بودند. استفان به خبرنگاران گفت: «او نماینده تمام ما سرکوب‌شدگان و تمام قربانیان این رژیم است».

محاکمه با دفاع نمایندگان دولت جمهوری اسلامی شروع شد که می‌گفتند قانون مصونیت دولتی کانادا باعث می‌شود آن‌ها مسئول چیزی نباشند. و بعد همه شاهد بودند که نمایندگان حقوقی دولت کانادا نیز کنار نمایندگان جمهوری اسلامی ایستادند و از مصونیت حقوقی آن‌ها دفاع کردند و اشاره کردند که قتل خانم کاظمی در خاک ایران و در قانون ایران اتفاق افتاده است.

جیمز وودز، وکیل ساکن مونترال دولت ایران،‌ گفت: «ایران و رهبرش را نمی‌توان مورد شکایت قرار داد و این مصونیت شامل کارمندان دولتی همچون مرتضوی و بخشی که از طرف دولت عمل کردند هم می‌شود.»

از طرف استفان کاظمی، وکلای او و مرکز کانادایی عدالت بین‌المللی و البته سازمان عفو بین‌الملل می‌گفتند این پرونده باید برای منافع عدالت در همین کانادا پیش برود. چهار وکیل این پرونده ادله‌ی بسیار جالبی ارائه کردند.

قاضی دادگاه عالی کبک، رابرت مانگئون،‌ در پایان محاکمه اعلام کرد که اعلام رای به علت پیچیدگی پرونده مدت زیادی به طول می‌انجامد، اما جالب اینجا بود که به گفته‌ی بعضی ناظران آقای مانگئون علنا نسبت به پرونده‌ی استفان همدلی نشان داده و بسیاری از حامیان او امیدوارند، بر خلاف نظر کارشناسان حقوقی، این پرونده پیروز شود. گرچه آن‌ها در ضمن تاکید می‌کنند که حتی اگر پیروزی به دست نیاید،‌ نفس این‌که جمهوری اسلامی را به وکیل گرفتن و دادگاه کشانده‌اند، خود یک پیروزی بزرگ است.