رادیو آلمان: جعفر پناهی، فیلمساز ایرانی که از چندین ماه پیش تاکنون در زندان به سر می‌برد، دست به اعتصاب غذا زد. وی در نامه‌ای اعلام کرده است که از روز یکشنبه (۱۶ می) اعتصاب غذایش را آغاز کرده و تا تحقق خواسته‌هایش آن را نخواهد شکست.

به گفته‌ی طاهره‌ی سعیدی، همسر جعفر پناهی، این فیلمساز ایرانی در تماسی تلفنی متن نامه‌‌ای را قرائت کرده است که خبر از اعتصاب غذای وی می‌دهد. جعفر پناهی در نامه‌ی خود آورده است که شنبه شب گذشته در هجوم مأموران به داخل سلول ۵۶ اوین، وی و هم‌سلولی‌هایش به مدت یک ساعت و نیم بدون لباس بیرون و در هوایی سرد نگه داشته شده‌اند و روز بعد وی در بازجویی متهم به فیلمبرداری از داخل سلول شده است. جعفر پناهی این اتهام را “کذب محض” خوانده است. به نوشته‌ی وی، او سپس تهدید شده که “تمامی اعضای خانواده‌اش دستگیر و به اوین منتقل خواهند شد.”

 جعفر پناهی همچنین نوشته است که در این بازجویی تهدید کرده‌اند که دخترش را به بازداشتگاهی ناامن در رجائی‌شهر خواهند فرستاد. پناهی افزوده است: «با این حرف‌ها قدرت تجزیه و تحلیل را از من سلب کردند». این فیلمساز در ادامه نامه‌اش از اعتصاب غذای خود از روز یکشنبه (۱۶ می / ۲۶ اردیبهشت) خبر داده و اعلام کرده است که چنانچه خواسته‌های وی تحقق نپذیرد، دست از اعتصاب غذا بر نخواهد داشت. پناهی دلیل این اقدام خود را این‌گونه بیان کرده است: «چرا که نمی‌خواهم تبدیل به موش آزمایشگاهی شوم که هر لحظه مرا به اتهامات واهی تحت شکنجه‌ و آزارهای روحی و روانی قرار دهند».

جعفر پناهی خواسته‌ های خود را اینگونه برشمرده است: «تماس و دیدار با خانواده ‌ام و اطمینان کامل از سلامت آنها، حق داشتن وکیل بعد از ۷۷ روز و مشورت با او، آزادی بدون قید و شرط تا تشکیل دادگاه و صدور حکم قطعی.» این فیلمساز نامدار ایرانی در پایان نامه ‌ی خود نوشته است که “به سینمایی که به آن معتقدم قسم می خورم تا تحقق خواسته‌ هایم دست از اعتصاب غذا برنمی‌دارم و تنها خواسته ‌ام این است که جنازه مرا به خانواده ‌ام تحویل دهند تا هر کجا که مایلند دفن کنند.”

گریستن ژولیت بینوش

جعفر پناهی در حالی این روزها را در زندان می‌گذراند که پیش از این قرار بود به عنوان یکی از داوران این دوره از جشنواره فیلم کن در این شهر حضور داشته باشد. وی در اسفند ماه سال گذشته به همراه همسر، دختر و برخی از مهمانانش در منزل خود دستگیر شد. پس از مدتی این افراد آزاد شدند، اما وی همچنان به اتهام “ساختن فیلم بر ضد نظام” در بازداشت به سر می‌‌برد.

از همین رو نیز به هنگام افتتاحیه جشنواره کن، در حرکتی نمادین یک صندلی خالی که نام جعفر پناهی بر روی آن قرار داده شده بود، در میان هیأت داوران گذاشته شد.

در همین حال عباس کیارستمی، کارگردان ایرانی که با فیلم “رونوشت برابر اصل” در جشنواره کن حضور دارد، در کنفرانس مطبوعاتی که با حضور برخی دست‌اندرکاران فیلم، از جمله ژولیت بینوش، هنرپیشه ‌ی مشهور فرانسوی، برگزار شد، از مقامات ایران خواست تا به بازداشت جعفر پناهی خاتمه دهند. وی گفت: «آنچه مسلم است این است که با بازداشت پناهی، این حریم میان دولت و هنرمندان برداشته شده». صحبت از وضعیت جعفر پناهی و خبر اعتصاب غذای وی با ناراحتی عده ‌ای از حضار، از جمله گریستن ژولیت بینوش همراه شد.

در این فستیوال همچنین فیلمی (ساخته ی نادر تکمیل همایون) برای تجلیل از جعفر پناهی به نمایش درآمد.

مساحت غرفه جوایز، بزرگتر از سلول انفرادی

پیش از این عده‌ای از هنرمندان سرشناس هالیوود، از جمله مارتین اسکورسیزی، استیون اسپیلبرگ و رابرت ردفورد، در نامه‌ای از مقامات ایران خواسته بودند تا جعفر پناهی را هر چه زودتر آزاد کنند. عباس کیارستمی نیز در نامه‌ای جداگانه نسبت به دستگیری جعفر پناهی اعتراض کرده بود.

به تازگی همسر جعفر پناهی در نامه‌ای خطاب به عزت‌الله انتظامی، رییس هیأت مدیره موزه سینما، خواستار بازگرداندن کلیه جوایز جعفر پناهی که پیش‌تر به این موزه اهدا شده بود، شد. طاهره سعیدی در نامه‌ی خود نوشته بود: «پناهی فیلمسازی است که از کار در کشورش منع می‌شود، با این حال از مفاخر سینمای ایران محسوب می‌شود. فیلمسازی است که به جرم فیلمسازی به زندان می‌فرستند، با این حال به اعتبار جهانی او تکیه می‌کنند… و فیلمسازی که مساحت غرفه جوایزش در موزه سینمای ایران از سلول انفرادی‌اش بزرگتر است.»