مراسم اختتامیه بیست و نهمین دوره بازیهای المپیک ۲۰۰۸ پکن یکشنبه ۲۴ آگوست با برپایی آیین های ویژه و باشکوهی در استادیوم مرکزی شهر پکن موسوم به ورزشگاه لانه ی پرنده برگزار شد.


شماره ۱۱۹۲ ـ ۲۸ آگوست ۲۰۰۸


 

ورزش جهان


 

اختتامیه بیست و نهمین دوره بازیهای المپیک پکن با شکوه خاصی برگزار شد


 

مراسم اختتامیه بیست و نهمین دوره بازیهای المپیک ۲۰۰۸ پکن یکشنبه ۲۴ آگوست با برپایی آیین های ویژه و باشکوهی در استادیوم مرکزی شهر پکن موسوم به ورزشگاه لانه ی پرنده برگزار شد.

 

المپیک چین

مراسم اختتامیه راس ساعت ۸ شب به وقت محلی در شرایطی برگزار شد که از ساعت ها قبل دهها هزار نفر از علاقه مندان و دوستداران ورزش خود را به استادیوم لانه رسانده بودند.

تقریبا تمامی ورزشگاه ۹۱ هزار نفری لانه مملو از جمعیتی بود که با در دست داشتن پارچه های رنگی برگزاری موفق این رویداد ورزشی را گرامی داشتند.

"هو جین تائو" رییس جمهوری، "ون جیابائو" نخست وزیر،" وو بانگ گوا" رییس کنگره خلق چین، اعضای شورای دولتی ، "ژاگ روگ" رییس کمیته بین المللی المپیک و صدها نفر از شخصیت های خارجی از جمله میهمانان ویژه این مراسم بودند.

شمارش معکوس باقیمانده تا آغاز این مراسم با استفاده از گلوله های رنگی و نورافشانی در آسمان ورزشگاه جلوه خاصی به مراسم اختتامیه بخشیده بود.

در آغاز این مراسم سرود ملی چین نواخته شد و چندین گروه از هنرمندان چینی که شمار آنها به صدها نفر می رسید در حالی که لباس های رنگی و متحدالشکلی به تن کرده بودند به هنرنمایی پرداختند.

المپیک چین  

در ادامه این مراسم هزاران نفر از ورزشکاران چینی و کشورهای خارجی در حالیکه پرچم های کوچک رنگی، پرچم چین و بازیهای المپیک را در دست داشتند وارد ورزشگاه شدند.

همچنین نمایندگان ۲۰۴ کشور شرکت کننده در حالیکه پرچم کشورهای متبوع خود را حمل می کردند در محوطه باز ورزشگاه رژه رفتند.

یکی دیگر از آیین هایی که در مراسم اختتامیه بازیهای المپیک ۲۰۰۸ پکن برگزار شد اعطای مدال به نفرات اول تا سوم دو ماراتن بود.

مدال این رشته ورزشی توسط "ژاگ روگ" رییس کمیته بین المللی المپیک به قهرمانان دو ماراتن سمی وانجیرو از کنیا اعطا شد.

 

قهرمان ماراتن از کنیا 

در مراسم اختتامیه "لیو چی" رییس کمیته تشکیلاتی بازیهای المپیک پکن در سخنانی از برگزاری موفق این بازیها ابراز خرسندی کرد. او المپیک ۲۰۰۸ پکن را آرزوی دیرینه مردم چین دانست و گفت که با برگزاری این رویداد مهم ورزشی که با شعار "یک جهان یک رویا" برگزار شد آرزوی دیرینه و کهن مردم چین نیز محقق شد.

" ژاگ روگ " رییس کمیته بین المللی المپیک نیز در این مراسم در سخنان کوتاهی گفت که برگزاری المپیک باعث شد تا مردم جهان چین را بهتر و بیشتر بشناسند.

در ادامه مراسم اختتامیه بازیهای المپیک پکن پرچم بازیهای المپیک که در روز افتتاحیه در ورزشگاه به اهتزار درآمده بود به طرز باشکوهی به پایین آورده شد و توسط "ژاگ راگ" به "بوریس جانسون" شهردار لندن، میزبان آتی این رویداد ورزشی تحویل داده شد.

در ادامه مراسم اختتامیه که از تلویزیون سراسری چین و بسیاری از شبکه های ماهواره ای پخش شد مشعل المپیک بیست و نهم خاموش شد.

سی امین دوره بازیهای المپیک تابستانی سال ۲۰۱۲ میلادی در شهر لندن پایتخت انگلیس برگزار می شود.

 

تیم ژیمناستیک روسیه

مسابقات نهایی رشته های بوکس، بسکتبال، والیبال و واترپولو نیز برگزار شد و در آخرین رویداد، فرانسه، آخرین مدال اهداء شده در این دوره (مدال سیصد و دوم) را در فینال مسابقات هندبال مردان به دست آورد.

هر چند این مسابقات پیش از آغاز تحت تاثیر نگرانی از میزان بالای آلودگی هوا در پایتخت چین و وضعیت امنیتی این کشور قرار داشت، و اعتراض بسیاری در نقاط مختلف جهان به وضعیت حقوق بشر در چین بر این رقابت ها سایه انداخته بود، اما در نهایت المپیک پکن به یکی از هیجان انگیز ترین رقابت های ورزشی بدل شد.


 

نگاهی به توزیع مدال ها و ده کشور برتر

کلا ۸۷ کشور موفق به کسب مدال شدند. جدول زیر ده کشور برتر را نشان می دهد:

کشور

۱ـ چین

۲ـ آمریکا

۳ـ روسیه

۴ـ بریتانیا

۵ـ آلمان

۶ـ استرالیا

۷ـکره جنوبی

۸ـ ژاپن

۹ـ ایتالیا

۱۰ـ فرانسه

طلا

۵۱

۳۶

۲۳

۱۹

۱۶

۱۴

۱۳

۹

۸

۷

نقره

۲۱

۳۸

۲۱

۱۳

۱۰

۱۵

۱۰

۶

۱۰

۱۶

برنز

۲۸

۳۶

۲۸

۱۵

۱۵

۱۷

۸

۱۰

۱۰

۱۷

جمع

۱۰۰

۱۱۰

۷۲

۴۷

۴۱

۴۶

۳۱

۲۵

۲۸

۴۰

 

کاروان ورزشی کانادا در المپیک چین 2008

کانادا با ۳ طلا، ۹ نقره و ۶ برنز و جمع ۱۸ مدال در ردیف ۱۹ جدول و ایران با یک طلا و یک برنز در ردیف ۵۱ قرار گرفت.


 

 

 

 

مایکل فلپس شناگر آمریکایی با ۸ مدال تاریخ ساز شد


 مایکل فلپس برنده 8 مدال طلای المپیک چین

مایکل فلپس، شناگر ۲۳ ساله ی آمریکایی با مشارکت در قهرمانی کشورش در رقابت ۴در۱۰۰ متر مختلط، هشتمین مدال طلای خود در المپیک پکن را کسب کرد تا رکورد ۳۶ ساله مارک اسپیتز در تعداد مدالهای طلای کسب شده در یک المپیک را بشکند.

فلپس در هفت مسابقه فینال رکورد جهان را تغییر داد و او اکنون در مجموع ۱۶ مدال المپیک را در اختیار دارد.


 

آرژانتین قهرمان فوتبال المپیک شد


 

فوتبال آرژانتین روز شنبه با پیروزی یک بر صفر مقابل نیجریه برای دومین بار پیاپی به قهرمانی در بازی های المپیک رسید.

تک گل این مسابقه را "دی ماریا" به کمک "لیونل مسی" فوق ستاره آرژانتین، در مقابل قهرمان سابق المپیک به ثمر رساند.

آرژانتین چهار سال قبل در بازی های المپیک آتن نیز با پیروزی یک بر صفر مقابل پاراگوئه نیز قهرمان شده بود.

نیجریه ۱۲ سال پیش در فینال مسابقات فوتبال بازی های آتلانتا در مقابل آرژانتین به پیروزی ۳ بر ۲ دست یافت و به عنوان اولین تیم آفریقایی موفق به قهرمانی در المپیک شد، اما این بار با همه تلاشی که برای مهار مسی کرد نتوانست از پس این بازیکن بر بیاید.

مسی در نیمه دوم دیدار مقابل نیجریه توانست خود را از بند بازیکنان حریف رها کرده و با توپی که به دی ماریا رساند، گل پیروزی تیمش را در دقیقه ۵۸ رقم بزند.

نیجریه قبل از این هم از مسی زخم خورده بود.

در جریان فینال مسابقات ۲۰۰۵ جام جهانی زیر بیست سال وی با دو پنالتی آرژانتین را به پیروزی ۲ بر یک در مقابل این تیم آفریقایی رساند.


 

نیکپا اولین مدال تاریخ افغانستان را برد


 روح الله نیکپا و اولین مدال افغانستان در المپیک

روح الله نیکپا، تکواندوکار زیر ۵۸ کیلوگرم افغانستان با پیروزی در مسابقه رده بندی به مدال برنز دست یافت. این ورزشکار ۲۱ ساله در مسابقه رده بندی وزن خود خوان آنتونیو راموس، قهرمان اسپانیایی رقابت های جهانی، را با نتیجه ۴-۱ شکست داد تا به مقام سوم المپیک برسد.

این اولین مدال تاریخ افغانستان در المپیک بود.


 

نتایج برخی از مسابقات تیمی در المپیک


 

بسکتبال مردان

۱ـ آمریکا ، ۲ـ اسپانیا ، ۳ـ آرژانتین

فوتبال مردان

۱ـ آرژانتین، ۲ ـ نیجریه، ۳ـ برزیل

والیبال مردان

۱ـ آمریکا، ۲ـ برزیل ، ۳ـ روسیه

هاکی مردان

۱ـ آلمان ، ۲ـ اسپانیا ، ۳ـ استرالیا

واترپولوی مردان

۱ـ مجارستان ، ۲ـ آمریکا ، ۳ـ صربستان

فوتبال زنان

۱ـ آمریکا ، ۲ـ برزیل، ۳ـ آلمان

بسکتبال زنان

۱ـ آمریکا ، ۲ـ استرالیا ، ۳ـ روسیه

والیبال زنان

۱ـ برزیل ، ۲ـ آمریکا ، ۳ـ چین

هندبال زنان

۱ـ نروژ، ۲ـ روسیه، ۳ـ کره جنوبی

شنای هماهنگ

۱ـ روسیه، ۲ـ اسپانیا، ۳ـ چین


 

ورزش ایران


 

هادی ساعی قهرمان المپیک پکن شد


 

هادی ساعی برنده طلای المپیک

هادی ساعی تکواندو کار باتجربه وزن سوم کشور در رقابت های المپیک پکن در برابر "مائورا سارمینتو" از ایتالیا با نتیجه شش بر چهار به پیروزی رسید و مدال طلای این وزن را از آن خود کرد. ساعی به رغم اینکه در آغاز این مسابقه چهار امتیاز از حریف عقب بود با زیرکی و با استفاده از تجارب خود توانست تکواندوکار ایتالیایی را مغلوب خود کند.

این دومین مدال ایران در المپیک بود.

مراد محمدی کشتی گیر آزاد کار ایران نیز در این رقابت ها موفق به کسب مدال برنز شد.

ساعی با کسب دو مدال طلا در بازی های المپیک ۲۰۰۴ آتن و ۲۰۰۸ پکن و مدال برنز در بازی های المپیک ۲۰۰۰ سیدنی عنوان پرافتخارترین ورزشکار ایران در این بازیها را از آن خود کرد.


 

هفته چهارم لیگ برتر فوتبال


 

دیدار تیم های پرسپولیس تهران و ذوب آهن اصفهان در پایان هفته چهارم رقابت های فوتبال قهرمانی باشگاه های برتر ایران به تساوی انجامید. در این دیدار که درحضور ۴۰ هزار تماشاگر ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد دو تیم در پایان ۹۰ دقیقه تلاش به نتیجه تساوی دو بر دو دست یافتند. گل های این بازی را محمدرضا خلعتبری در دقایق ۱۶ و ۷۷ برای تیم ذوب آهن اصفهان و ابراهیم توره در دقیقه ۲۹ و کریم باقری در دقیقه ۳۸ برای تیم پرسپولیس تهران به ثمر رساندند.

"مارکو" مربی برزیلی تیم پرسپولیس تهران در دقیقه ۶۸ بازی از روی نیمکت ذخیره های این تیم اخراج شد.
تیم ملوان بندر انزلی نیز در ورزشگاه تختی اهواز با تنها گل دقیقه ۸۹ محمد نزهتی از سد فولاد خوزستان گذشت و به اولین پیروزی خود در لیگ برتر رسید.

در دیگر دیدارهای مهم   تیم استقلال تهران با یک گل مغلوب مس کرمان شد، سپاهان اصفهان با دو گل برابر صبا باتری قم به برتری رسید و تیم سایپا کرج با نتیجه دو بر یک از سد راه آهن ری گذشت تا سایپا به نخستین پیروزی خود در لیگ برتر با رهبری "لیت بارسکی" سرمربی آلمانی خود دست یابد.

در سایر دیدارها نتایج زیر به دست آمد:

مس کرمان (۱) ـ  استقلال تهران (۰)

سپاهان اصفهان (۲) ـ صبا باتری قم (۰)

پیکان قزوین (۲) ـ مقاومت سپاسی شیراز (۲)

راه آهن تهران (۱) ـ سایپا کرج (۲)

ابومسلم مشهد (۰) استقلال اهواز (۱)

پگاه گیلان (۱)ـ پیام مشهد (۱)

برق شیراز (۲) ـ پاس همدان (۰)

در پایان هفته چهارم این مسابقه ها، تیم برق شیراز با کسب ۱۰ امتیاز و تفاضل گل بهتر نسبت به تیم ذوب آهن در صدر جدول رده بندی ایستاد و تیم پرسپولیس تهران با کسب ۸ امتیاز در رتبه سوم باقی ماند.


 

رحمت‌اله غفوریان درگذشت


 

رحمت‌اله غفوریان مربی سرشناس   به دیار باقی شتافت.

زنده یاد رحمت‌اله غفوریان سرمربی اسبق تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان  و مربی کشتی‌گیران سرشناسی همچون محمدعلی صنعتکاران به دیار باقی شتافت.

زنده یاد رحمت الله غفوریان در سال ۱۳۰۱ در تهران به دنیا آمد. او کشتی را از باشگاه تهران جوان درسال ۱۳۲۱ آغازکرد و در سال ۱۳۲۹ در رقابتهای کشتی آزاد قهرمانی کشور در وزن دوم به مقام قهرمانی دست یافت.

او کار مربیگری را از سال۱۳۳۰ در باشگاه تهران جوان آغاز کرد و سپس در باشگاه تاجیک و اقبال نیز مربیگری کرد.

غفوریان در رقابتهای جهانی سال ۱۹۶۷ دهلی به عنوان سرمربی  و همچنین در رقابتهای جهانی ۱۹۷۵ مینسک شوروی سابق به همراه پرویز سیروس پور هدایت تیم ملی را بر عهده داشت.

غفوریان بعدها از داوران بین المللی کشتی ایران شد.

شاگردانی همچون عبدالله موحد نابغه کشتی ایران، محمد علی صنعتکاران، محمد فرهنگدوست، مرحوم حسین تهامی، سید جواد رفوگر، محمد عرب، محمد بزم آور، حسین حیدری، شاکری، محمدرضا نوایی، برادران تاجیک وآخوندی را پرورش داده بود.


 

قطبى: از پرسپولیس مى روم


 

افشین قطبى در پایان دیدار پرسپولیس مقابل ذوب آهن اظهار داشت: داورى خیلى بد بود. مانند اکثر بازى ها داور حق ما را خورد. بى پولى در تیم ما بیداد مى کند. از این وضعیت خسته شده ام. به زودى از ایران مى روم، پولى را هم که گرفته ام به باشگاه پس مى دهم. مسئولان قول داده بودند مشکل بى پولى را حل کنند اما این طور نشد. وى افزود: وقتى مارکو اخراج شد خجالت کشیدم. او فقط به داور گفت؛ CRAZY این کلمه بد نیست! من خودم هم یک CRAZY هستم. در کل اخراج مارکو اصلاً درست نبود.