آرش عزیزی

برندگان جوایز پزشکی گاردینر در سال ۲۰۱۰ هفته‌ی گذشته اعلام شدند. این جوایز که در ماه اکتبر در تورنتو در مراسمی اهدا می‌شوند بزرگداشت تحقیقات پزشکی هستند.

جایزه گاردینر از مهمترین افتخارات پزشکی است و پیش از این از هر چهار برنده‌ی آن، یک نفر برنده جایزه نوبل شده است.

جوایز امسال به دانشمندان کانادایی که تحقیقات جدید روی سرطان،‌ بیماری‌های قلبی و درمان مالاریا انجام داده‌اند تعلق گرفته است.

بنیاد گاردینر کانادا اعلام کرد امسال هفت نفر هر کدام جایزه‌ی ۱۰۰ هزار دلاری را به خانه می‌برند.

دکتر جان دیرکز، رئیس و مدیر علمی بنیاد گفته است که کار این هفت کانادایی چهره‌ی پزشکی را تغییر داده: از کشف ساز و کارهایی در مغز تا بازسازی درمانی باستانی از چین برای مالاریا.

اسامی برندگان کانادایی از این قرار است:

ـ دکتر نیکلاس وایت،‌ رئیس برنامه تحیقات پزشکی استوایی آسیای جنوب شرقی در بانکوک، برنده جایزه بهداشت جهانی به خاطر اثبات این‌که آرتمیسینین، که از گیاهی گرفته شده که بیش از ۱۰۰۰ سال در پزشکی چینی استفاده می‌شده، می‌تواند درمان موثری برای مالاریا باشد

ـ دکتر کالوین استیلر،‌ استاد دانشگاه وسترن انتاریو و رئیس موسسه انتاریو برای تحقیقات سرطان، برنده جایزه وایتمن به خاطر نقش رهبری در پزشکی و علوم پزشکی. استیلر را پدر صنعت فن‌آوری زیستی (بیوتکنولوژی) در کانادا می‌دانند.

و برندگان بین‌المللی غیر کانادایی:

ـ ویلیام کترال از دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه واشنگتن در سیاتل به خاطر کشف روندهایی از شیوه‌ی کار پروتئین‌ها که به بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

ـ دکتر پیر شامبون از استراسبورگِ فرانسه به خاطر اقداماتی پیشگام در زمینه پزشکی هسته‌ای و دی ان ای.

ـ دکتر پیتر رتکلایف از دانشگاه آکسفوردِ انگلستان به خاطر کشف راهی برای بهبود میزان اکسیژن در بیماران قلبی.

ـ دکتر گرگ سمنزا از دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمورِ مریلند برای کشف راه پاسخ به سطح پایین اکسیژن در بیماری‌های قلبی.

ـ دکتر ویلیام کائلین از مرکز سرطان هاروارد در بوستون به خاطر کشفی در زمینه‌ی نقش اکسیژن در بیماری‌های قلبی.

این جوایز اولین بار در سال ۱۹۵۹ توسط جیمز گاردینر، بیزینس‌منی تورنتویی، بنیان گذاشته شدند.

این بنیاد بهترین محققان بیوپزشکی جهان را به کانادا می‌آورد تا طرح‌ها و نتایج کار خود را با دانشمندان و عموم در سراسر کشور در میان بگذارند.