آرش عزیزی

 صبح روز سه‌شنبه‌ی این هفته دلار کانادا به دلار آمریکا رسید و تا زمان زیر چاپ رفتن شهروند همچنان نزدیک به آن بود و در لحظاتی حتی کمی از آن بالاتر می‌رفت.

ساعت ۶:۴۸ صبح روز سه‌شنبه دلار کانادا با ۰.۲۹ سنت افزایش به ۱.۰۰۰۱ دلار آمریکا رسید و در سراسر روز در همین سطح بالا و پایین می‌رفت. رقم نهایی رسمی در روز سه‌شنبه (هنگام نوشته شدن این مقاله) ۹۹.۸۸ سنت آمریکا بود، یعنی ۰.۱۶ سنت افزایش نسبت به روز قبل.

نزدیک به دوسال، از ژوئیه ۲۰۰۸ تا کنون، بود که این دو دلار به برابری نرسیده بودند. در نوامبر ۲۰۰۷ دلار کانادا تا ۱.۱۰ دلار آمریکا هم پیش رفت که این به علت بالا رفتن قیمت‌های نفت (به بیش از بشکه‌ای ۱۰۰ دلار آمریکا) بود. اما تا مارس سال ۲۰۰۹ ارز کشور تا ۷۶ سنت دلار آمریکا پایین آمده بود تا این‌که دوباره شروع به افزایش کرد.

اقتصاددانان می‌گویند این افزایش پاسخی متاخر به انتشار آمار اشتغال در آمریکا است که روز جمعه منتشر شد و خبر از احیای قوی اقتصاد آمریکا می‌دهد. عامل دیگر خوش‌بینی در مورد آماری است که آمریکا به زودی در مورد فروش خانه‌ها و اشتغال در بخش خدمات منتشر می‌کند.

عاملی که بعضی از سایر اقتصاددانان به آن اشاره کردند تصمیم استرالیا برای افزایش نرخ بهره و رساندن آن به ۴.۲۵ درصد است. قضیه اینجاست که بسیاری می‌گویند بانک کانادا همین کار را تکرار می‌کند.

 

دلار کانادا باز هم بالاتر می‌رود؟

هولت، از اقتصاددانان اسکوشیا کپیتال، در مصاحبه با سی بی سی نیوز گفت که انتظار دارد بانک کانادا پیش از پایان ماه ژوئن نرخ بهره را افزایش دهد. در این صورت و در صورت افزایش مجدد قیمت‌های نفت به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار آمریکا می‌توانیم شاهد این باشیم که دلار کانادا تا پنج، شش سنت گران‌تر از دلار آمریکا شود.

به گفته‌ی هولت، افزایش پول کانادا از اشتهای سرمایه‌گذاران برای ارز کشورهایی می‌آید که بدهی نسبتا کم، ثبات سیاسی و بانک‌های مرکزی متمرکز بر کنترل تورم را همه با هم دارند. شکی نیست که کانادا در این زمینه کارنامه مثبتی دارد.

دفعه قبلی که دلار کانادا تا این اندازه از پول همسایه‌ی جنوبی پیشی گرفته بود، بعضی پیش‌بینی‌های بدی برای اقتصاد کشور داشتند که به واقعیت مبدل نشد. اقتصاددانان می‌گویند افزایش قیمت دلار کانادا همیشه هم نباید باعث نگرانی باشد.

دلار آمریکا در هفته‌های گذشته به علت افزایش قیمت نفت و ادامه بی‌ثباتی اقتصادی مدام پایین رفته است.

نکته‌‌ی مسلم این است که شاهد افزایش سریع دلار کانادا مثل زمستان ۲۰۰۷ نخواهیم بود و احتمالا تساوی دو ارز تا مدتی پابرجا خواهد ماند.