شهروند علی شریفیان: روز سه شنبه با تاخیری نامعمول و با اینکه بعضی از اقلام بودجه پیش از این، به طور پراکنده و غیر رسمی منتشر شده بود، وزیر دارایی و امور مالی دولت محافظه کاران فدرال دهمین لایحه بودجه دولت متبوع خود را به پارلمان کانادا ارائه کرد.

جو اولیویر در یک سخنرانی که بیش از نیم ساعت طول کشید درباره کلیات بودجه و نکات مهم آن توضیحاتی داد. جریان ارائه لایحه بودجه به طور زنده و مستقیم از رادیو کانادا (شبکه فرانسه) و رادیو و تلویزیون سی بی سی پخش شد

جو الیور و استفان هارپر (چپ) با بودجه جدید دولت

جو الیور و استفان هارپر (چپ) با بودجه جدید دولت

.

این نخستین بار است که محافظه کاران موفق شده اند از سال ۲۰۰۶ که به قدرت رسیده اند بودجه ای بدون کسری ارائه کنند. به قول یکی از مفسران سی بی سی این بودجه در واقع قسمتی از پلاتفورم انتخاباتی محافظه کاران و قسمت دوم گزارش اقتصادی دولت بود که به پارلمان ارائه شد. قسمت اول این گزارش در واقع گزارش مالی بود که دولت در پائیز منتشر کرد. در بودجه پیش بینی شده که علاوه بر اینکه کسری بودجه نداریم، بلکه در آخر سال مالی جاری یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار اضافه بودجه خواهیم داشت.

محافظه کاران در جریان انتخابات ۲۰۱۱ وعده داده بودند که کسری بودجه ۵۶ میلیارد دلاری را تا سال ۲۰۱۵ رفع خواهند کرد. بعضی از اقلام دیگر بودجه عبارتند از میزان رشد اقتصادی که ۲ درصد پیش بینی شده است. ذخیره و پس انداز بدون مالیات از ۵۵۰۰ دلار به ۱۰۰۰ دلار افزایش داده شده است. ۳۶۰ میلیون دلار بودجه ویژه برای جنگ علیه داعش، ۱۸ میلیون دلار برای مبارزه با تروریسم و ۲۱۰ میلیون دلار برای برگزاری جشن های ویژه ۱۵۰ سالگی کانادا در بودجه پیش بینی شده است.

اکثر تحلیلگران اقتصادی این بودجه را بودجه ای عمدتا با بار سیاسی و با در نظر گرفتن نزدیکی انتخابات توصیف کرده اند تا اینکه بودجه ای برای حل مشکلات مالی و توسعه اقتصادی کشور باشد.

جاستین ترودو، رهبر حزب لیبرال و توماس مولکر رهبر ان دی پی هر دو از لایحه به شکل ها و در زمینه های مختلف آن انتقاد کرده و بر این باورند که این لایحه به گونه ای تنظیم شده که در انتخابات به کار محافظه کاران کمک کند و آرای بیشتری به دست بیاورند.

ترودو با تاکید گفته این بودجه و بخشودگی های مالیاتی آن به قشر پردرآمد و مرفه کمک می کند در حالی که ما باید روی طبقه متوسط که بار اقتصادی کشور را بر دوش دارند سرمایه گذاری کنیم.

این بودجه با نظرات موافق و مخالف بسیاری روبرو شده که بازتاب آنها را در روزهای آینده در رسانه ها و در میان اقشار مختلف مردم خواهیم دید.