باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، بر نجات صنعت خودروسازی کشورش تاکید کرده است. وی همچنین شرایط جدید و سختی برای کمک دولت فدرال به…


شهروند ۱۲۲۳ ـ پنجشنبه  ۲ اپریل  ۲۰۰۹


 

بی بی سی:  باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، بر نجات صنعت خودروسازی کشورش تاکید کرده است. وی همچنین شرایط جدید و سختی برای کمک دولت فدرال به دو شرکت های خودروسازی بزرگ آمریکا تعیین کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا دوشنبه ۳۰ مارچ گفت: "ما نمی توانیم، نباید و اجازه نخواهیم داد که صنعت خودروسازیمان محو شود."

با این همه، دولت اوباما با اعطای وام اضطراری ۱۶ میلیارد دلاری به شرکت جنرال موتورز، بزرگ ترین شرکت خودروسازی آمریکا، مخالفت کرده است.

باراک اوباما این کمک را به تدوین برنامه ای جامع و کامل از سوی مدیران شرکت جنرال موتورز برای ایجاد تغییرات اساسی در ساختار این شرکت، نحوه فعالیت و رابطه آن با طلبکاران و اتحادیه های کارگری مشروط کرده بود.

شرکت جنرال موتورز این برنامه را تدوین و به دولت باراک اوباما تسلیم کرد، اما دولت آمریکا برنامه یاد شده را غیرقابل قبول دانسته و رد کرده است.

کاخ سفید همچنین خواهان استعفای ریک واگنر، مدیر عامل جنرال موتورز شده است و می گوید بیشتر اعضای هیات مدیره این شرکت باید تغییر کنند.

دولت آمریکا ۶۰ روز دیگر به جنرال موتورز فرصت داده است که برنامه جدیدی برای ایجاد تغییرات اساسی در این شرکت تهیه کند.

اوباما متعهد شده است که در این مدت هزینه های جنرال موتورز را بپردازد تا از ورشکستگی آن جلوگیری کند.

جنرال موتورز فقط از ابتدای ۲۰۰۵ میلادی تا کنون بیش از ۸۲ میلیارد دلار ضرر کرده است و بهای سهام آن فقط در سال میلادی گذشته ۸۷ درصد افت کرد.

شرکت کرایسلر، رقیب جنرال موتورز، نیز هم اکنون از لحاظ مالی در وضعیت وخیمی قرار دارد و خواهان دریافت حدود پنج میلیارد دلار دیگر از دولت آمریکا شده بود، اما این درخواست رد شده است.

باراک اوباما روز دوشنبه وضع کرایسلر، سومین شرکت خودروسازی آمریکا، را دشوارتر از جنرال موتورز ارزیابی کرد.

او گفت، کرایسلر برای ادامه فعالیت به شریک نیاز دارد.

دولت وی، به شرکت کرایسلر ۳۰ روز فرصت داده است که با شرکت خودروسازی ایتالیایی فیات قرارداد مشارکت امضا کند.

کاخ سفید همچنین می گوید که گزینه ورشکسته اعلام شدن جنرال موتورز و کرایسلر را مد نظر دارد و در صورت نیاز از این گزینه به صورت ویژه و فوری با هدف ایجاد تغییرات اساسی در ساختار و کاهش بدهی هایشان استفاده خواهد کرد.

کاخ سفید در ماه دسامبر گذشته حدود ۱۷.۴ میلیارد دلار به کرایسلر و جنرال موتورز کمک کرده بود.

از سه شرکت خودروسازی آمریکا، فقط شرکت فورد است که تا کنون از دولت کمک اضطراری درخواست نکرده است، هرچند مدیران فورد احتمال چنین درخواستی در آینده را رد نکرده اند.