ده ها هزار نفر از طرفداران محیط زیست و فعالان ضد جنگ در واکنش به برگزاری اجلاس گروه ۲۰ در نقاط مختلف مرکز لندن جمع شدند.


شهروند ۱۲۲۳ ـ پنجشنبه  ۲ اپریل  ۲۰۰۹


 

بی بی سی: ده ها هزار نفر از طرفداران محیط زیست و فعالان ضد جنگ در واکنش به برگزاری اجلاس گروه ۲۰ در نقاط مختلف مرکز لندن جمع شدند.

تدابیر امنیتی شدیدی در مرکز این شهر اتخاذ شده است از جمله اینکه دست کم ۲۵۰۰ پلیس دیگر به نیروهای مامور حفظ نظم و امنیت مستقر در لندن اضافه شده اند. انتظار می رود که هزینه این عملیات امنیتی به بیش از ۱۰ میلیون دلار برسد.

هزاران تظاهرکننده بیرون ساختمان بانک مرکزی بریتانیا اجتماع کرده اند و پلیس چند تظاهر کننده را که با خودروی ضد گلوله وارد شهر شدند مورد بازجویی قرار داده است.

تازه ترین گزارش ها حاکی از درگیری شدید تظاهر کنندگان با پلیس ضد شورش در بیرون ساختمان این بانک است.

جایی دیگر تظاهرکنندگان با حمله به یکی از شعبه های بانک اسکاتلند، شیشه های آن را شکسته و وارد ساختمان شده اند.

تا کنون یازده نفر از تظاهرکنندگان به ظن داشتن یونیفورم پلیس بازداشت شده اند.

به گفته خبرنگار بی بی سی، لندن در طول چند روز آینده به شهری ناآرام تبدیل خواهد شد و تظاهرات به همان اندازه اجلاس مورد توجه ناظران قرار خواهد گرفت.

در عین حال باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در اولین سفر عمده خارجی خود از زمان رسیدن به قدرت در ماه ژانویه، وارد بریتانیا شده است.

اوباما روز چهارشنبه اول مارچ سرگرم انجام یک رشته ملاقات برای آمادگی بیشتر پیش از اجلاس گروه ۲۰ در روز پنجشنبه است.

او ابتدا با گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا، ملاقات و گفتگوی مفصلی خواهد داشت و سپس با دیوید کامرون رئیس حزب محافظه کار بریتانیا دیدار خواهد کرد و دیداری خصوصی نیز با الیزابت، ملکه بریتانیا خواهد داشت.

رئیس جمهوری آمریکا در اولین کنفرانس خبری مشترک خود همراه با گوردون براون به لزوم ادامه روابط دیپلماتیک با ایران اشاره کرد و گفت: "ما هر دو به ادامه روابط دیپلماتیک با ایران متعهدیم تا بتوانیم فرصتی برای آینده ای بهتر برای این کشور فراهم آوریم اما به شرط آنکه جمهوری اسلامی فعالیت های هسته ای خود را متوقف کند."

او همچنین درباره اوضاع امنیتی افغانستان اظهار نظر کرد و گفت: " ما در طی روزهای آینده با متحدان خود در ناتو درباره آموزش نیروهای امنیتی افغان برای حفاظت بیشتر از غیر نظامیان مشورت خواهیم کرد."