سازمان دیدبان حقوق بشر در نامه ای به حاکم امارات عربی متحده از او خواسته تا درباره شکنجه یک تاجر "افغان" توسط یک عضو خاندان سلطنتی اقدام  …


شهروند ۱۲۲۷  پنجشنبه  ۳۰ اپریل  ۲۰۰۹


 

بی بی سی: سازمان دیدبان حقوق بشر در نامه ای به حاکم امارات عربی متحده از او خواسته تا درباره شکنجه یک تاجر "افغان" توسط یک عضو خاندان سلطنتی اقدام فوری به عمل آورد.

سفارت افغانستان در ابوظبی این مساله را که فرد شکنجه شده تبعه این کشور بوده رد کرده، اما دیدبان حقوق بشر در گزارش خود گفته است که این فرد اهل افغانستان است.

شکنجه این تاجر افغان در سایت های اینترنتی منتشر شده و این فرد در جریان این شکنجه که چهل و پنج دقیقه طول کشیده توسط شیخ عیسی بن زائد آل نهیان مورد آزار و اذیت قرار گرفته است. این عضو خاندان سلطنتی، این تاجر را به کلاهبرداری متهم کرده بود.

یک فرد با لباس پلیس نیز در این آزار و اذیت ها به یاری شیخ آمده بود.

در ویدئوی منتشر شده نشان داده می شود که تاجر افغان شلاق زده شده و با چوبی که روی آن میخی قرار دارد، مورد ضرب و شتم قرار می گیرد و روی زخم ها نمک پاشیده می شود و در نهایت این شیخ با خودروی خود، از روی بدن این تاجر رد می شود.

مقام های امارات در مورد حضور پلیس در این حادثه گفته اند تحقیقات نشان می دهد که در این حادثه هیچ قانونی {از سوی پلیس} نقض نشده است. این مقام ها می گویند شیخ آل نهیان و تاجر افغان، این مساله را میان خود حل و فصل کرده اند. دیدبان حقوق بشر این توضیح دولت امارات را ناکافی دانسته و خواهان پیگرد شیخ عیسی و افرادی است که در این شکنجه دست داشتند.

ویدئویی که در سایت های اینترنتی و برخی از شبکه های خبری منتشر شد توسط یکی از نزدیکان سابق این شیخ به خارج از کشور منتقل شد. این فیلم در شبکه ای بی سی آمریکا به نمایش در آمده و در سایت یوتیوب نیز موجود است.

دیدبان حقوق بشر می گوید مشارکت پلیس در شکنجه به معنای همدستی و مشارکت حکومت در این قضیه است.