شصت و دومین دوره جشنواره فیلم کن از روز ۱۳ ماه می در جنوب فرانسه آغاز خواهد شد و تا ۲۴ می ادامه خواهد داشت.

شهروند ۱۲۲۷  پنجشنبه  ۳۰ اپریل  ۲۰۰۹


 

رادیو فرانسه: شصت و دومین دوره جشنواره فیلم کن از روز ۱۳ ماه می در جنوب فرانسه آغاز خواهد شد و تا ۲۴ می ادامه خواهد داشت.

 بیست فیلم در بخش اصلی مسابقه ای، برای به دست آوردن نخل طلائی، با یکدیگر به رقابت می پردازند. در میان کارگردانان این فیلمها از جمله نام " پدرو آلمودووار"، کارگردان اسپانیائی، "کن لوچ"، کارگردان انگلیسی برندۀ نخل طلای همین جشنواره در سال ۲۰۰۶، "لارس فون ترییر"، کارگردان دانمارکی و "الیا سلیمان"، کارگردان فلسطینی دیده می شود.

بیست فیلم دیگر در بخش " نوعی نگاه"، بخش مهم دیگر فستیوال، به رقابت می پردازند. در میان این فیلم ها، فیلم "کسی از گربه های ایرانی خبری ندارد"، ساختۀ بهمن قبادی، کارگردان ایرانی دیده می شود که جایزۀ دوربین طلائی فستیوال "کن" را در سال ۲۰۰۲ برای فیلم اولش "زمانی برای مستی اسب ها" ربود.

به نقل از بی بی سی، حرامزاده های بی شرف که داستان آن در جریان جنگ جهانی دوم می گذرد، عنوان فیلم تازه تارانتینو است که در بخش مسابقه جشنواره کن به نمایش در می آید.

این فیلم که نقش اصلی آن را برد پیت بازی می کند، داستان عده ای سرباز یهودی آمریکایی است که برای کشتن فرماندهان نازیها، به آلمان فرستاده می شوند.

تارانتینو، ۴۶ ساله، یک بار در سال ۱۹۹۴ برای فیلم قصه های عامه پسند (پالپ فیکشن) برنده این جایزه شد. در این دوره او تنها کارگردان آمریکایی بخش مسابقه است.

به دنبال اریک ساخته تازه کن لوچ با بازی اریک کانتونا، ستاره سابق فوتبال فرانسه نیز در این بخش حضور دارد.

این نهمین باری است که فیلمی از این کارگردان بریتانیایی برای نمایش در بخش مسابقه جشنواره فیلم کن انتخاب می شود.

کن لوچ در سال ۲۰۰۶ برای فیلم باد در مزرعه جو جایزه نخل طلا را به دست آورد.

پدرو آلمودووار، کارگردان اسپانیایی که تاکنون دو بار برای دریافت نخل طلا نامزد شده است، امسال با فیلم آغوشهای شکسته با بازی پنه لوپه کروز در بخش مسابقه حضور دارد.

او در سال ۱۹۹۹ جایزه بهترین کارگردانی را برای فیلم همه چیز درباره مادرم و در سال ۲۰۰۶ جایزه بهترین فیلمنامه را برای بازگشت از این جشنواره به دست آورد.

لارس فون تریر، کارگردان دانمارکی که یکی از پرافتخارترین کارگردانان اروپایی از لحاظ گرفتن جایزه در کن محسوب می شود، امسال نیز با فیلم دجال برای نخل طلا دورخیز کرده است.

او یک بار در سال ۲۰۰۰ نخل طلا را برای فیلم رقصنده در تاریکی گرفت و شش بار دیگر برای دریافت این جایزه نامزد شده است.

سال گذشته فیلم فرانسوی کلاس درس ساخته لوران کانته برنده نخل طلا شد.

تا کنون بزرگترین دستاورد سینمای ایران در این جشنواره به سال ۱۹۹۷ باز می گردد که در آن دوره طعم گیلاس ساخته عباس کیارستمی برنده نخل طلا شد.