آرش عزیزی

قیمت‌های مصرف‌کنندگان در ماه اکتبر ۴/۳ درصد افزایش داشته است، یعنی یک درصد کامل بیش از عدد سراسری کشور. اداره آمار کانادا این هفته اعلام کرد دلیل اصلی این افزایش، افزایش ۱۱ درصدی قیمت‌های بنزین و افزایش قیمت برق، ماشین و بیمه‌های ماشین بوده است.

بسیاری کارشناسان البته می‌گویند احتمالا تورم با این سرعت افزایش پیدا نمی‌کند.

در عین حال بسیاری دیگر می‌گویند احتمال افزایش قابل توجه قیمت‌ها در آینده موجود است. مثلا قیمت‌ بنزین در ماه نوامبر هم مجددا افزایش یافته و این مسلماً باعث افزایش نرخ تورم انتاریو خواهد شد.

می‌توان انتظار داشت که بانک کانادا اجازه ندهد تورم به سطح خیلی بالایی برسد، اما در صورت ادامه افزایش قیمت بنزین و سایر اقلام و عدم بهبود اقتصاد استان، مردم انتاریو می‌توانند شاهد کاهش چشمگیر قدرت خرید خود باشند.

رشد احتمالی اقتصاد انتاریو در سال ۲۰۱۱ چیزی حدود ۲ درصد یا شاید کمی بیش‌تر پیش‌ بینی می‌شود. این پایین‌تر از رشد نزدیک به ۴ درصدی است که برای سال جاری انتظار می‌رود. این در حالی است که نرخ بیکاری همچنان نزدیک به ۱۰ درصد است و گرچه احتمال کاهش‌ آن می‌رود، اما بعید است این کاهش آنچنان چشمگیر باشد و از سطح ۲، ۳ درصدی فراتر رود. این به این خاطر است که افزایش شغل‌ها در صنایعی محدود مثل ساخت و ساز و معدن خواهد بود و در صنایع دیگر نه تنها شاهد شغل‌های جدیدی نیستیم که حتی شاید شاهد کاهش دستمزدها باشیم.

اما آن‌چه همه کارشناسان بر سر آن توافق دارند ادامه افزایش قیمت خانه در انتاریو است. قیمت متوسط خانه در سال جاری ۳۴۵ هزار دلار بوده است، یعنی ۸ درصد بالاتر از سال قبل. انتظار می‌رود این میزان در سال آینده تا ۶ درصد دیگر افزایش داشته باشد و به ۳۶۶ هزار دلار برسد. این افزایش قیمت بیشتر به دلیل میزان بسیار پایین نرخ‌های وام مسکن است که انتظار می‌رود در همین سطح باقی بمانند. انتظار می‌رود در نیمه دوم سال ۲۰۱۱ بانک کانادا نرخ‌های بهره را افزایش دهد و در نتیجه شاهد کاهش قیمت مسکن باشیم، اما بعید است این کاهش اثر چشمگیری داشته باشد.