صدای امریکا: در حالیکه با تداوم اعتراضات در ایران مقامات جمهوری اسلامی بر ادامه قطع اینترنت تاکید دارند، محاسبات موسسه ناظر بر اینترنت نشان می‌دهد که قطع اینترنت هزینه سنگینی برای اقتصاد ایران دارد.

نت بلاکز که به دسترسی به اینترنت در سراسر جهان نظارت می‌کند، سه شنبه شب ۲۸ آبان به وقت واشنگتن در پاسخ به بخش فارسی صدای آمریکا اعلام کرد که طبق محاسبه این موسسه، هر روز اختلال در اینترنت در کنار اعمال فیلترینگ، حدود ۶۱ میلیون دلار هزینه روی دست اقتصاد ایران می گذارد.

کارشناس نت بلاکز به صدای آمریکا اعلام کرد که نحوه محاسبه هزینه قطع اینترنت در ایران متفاوت از دیگر کشورها است، چرا که قطع اینترنت به شکل فعلی روی تمام سیستم‌های اقتصادی در ایران اثر نمی گذارد، از این رو این موسسه در پی پرسش صدای آمریکا، نحوه محاسبه این هزینه را در مورد ایران را به روز کرده است.

ابزار مربوط به محاسبه هزینه قطع اینترنت در کشورها در وبسایت موسسه نت بلاکز نشان می دهد که هزینه قطع اینترنت در ایران برای چهار روز به حدود ۲۴۴ میلیون دلار می‌رسد.

نت بلاکز توضیح داده است که هزینه قطع اینترنت در کشورها را بر اساس تاثیرات منفی اقتصادی آن و طبق شاخص‌های بانک جهانی محاسبه می‌کند.

این موسسه توضیح داده است که عدد نهایی از تاثیر قطع اینترنت بر تولید ناخالص داخلی کشورها به دست می‌آید.

پیشتر مقامات دولت جمهوری اسلامی هزینه فیلتر کردن پیام رسان تلگرام را، با توجه به اشتغالزایی و تاثیر بر اقتصاد آنلاین در ایران، بالا توصیف کرده بودند. در سال‌های اخیر بسیاری از کسب و کارها به شدت به اینترنت وابسته شده اند و اختلال یا فیلترینگ گسترده به سرعت بر فعالیت آنها تاثیر می گذارد.

موسسه نت بلاکز روز سه شنبه ۲۸ آبان اعلام کرد که دسترسی به اینترنت در ایران باز هم کاهش یافت و به چهار درصد رسید.

هزینه ۲۴۴ میلیون دلاری قطع اینترنت در ایران در حالیست که اقتصاد کشور در شرایط بحرانی به سر می برد، صادرات به شدت کاهش یافته و دولت با کسری بودجه شدید دست به گریبان است.

پیشتر محمد جواد آذری جهرمی اعلام کرده بود که اینترنت به دلیل اعتراضات گسترده و با تصمیم دستگاه‌های امنیتی قطع شده و مشخص نیست کی وصل می‌شود. سخنگوی قوه قضاییه نیز گفت که اینترنت باید زودتر قطع می‌شد.

این در حالیست که نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر نسبت به قطع اینترنت در ایران ابراز نگرانی کرده اند. عفو بین الملل نیز در پیامی در توئیتر قطع دسترسی شهروندان ایران به اینترنت را اقدامی برای مقابله با انتشار اخبار سرکوب دانست.

تداوم قطع اینترنت از آن رو نگران کننده است که گزارش های متعدد در پنجمین روز از اعتراضات، از جمله گزارش عفو بین‌الملل، حکایت از بالا رفتن تعداد کشته‌ها تا بیش از یکصد نفر دارد.

پیش از این وزیر خارجه ایالات متحده در واکنش به سرکوب معترضان در ایران گفت آمریکا از گزارش‌های دریافتی درباره کشته شدن چندین نفر به شدت نگران است و «جهان نظاره‌گر رفتار رژیم ایران است.»

مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده نیز در واکنش به این اقدام رژیم ایران گفت: «ما تلاش ها برای قطع اینترنت را محکوم می کنیم. بگذارید آنها [مردم] حرف‌شان را بزنند!»

تعدادی از اعضای کنگره آمریکا هم در واکنش به اعتراضات در ایران، قطع اینترنت توسط دولت در ایران را محکوم کرده و از معترضان حمایت کردند.

اعتراضات مردمی از روز جمعه ۲۴ آبان ماه و پس از انتشار ناگهانی خبر سه برابر شدن قیمت بنزین آزاد در شهرهای مختلف ایران آغاز شد. پیش از این صدای آمریکا در گزارشی اعلام کرده بود که دست‌کم در ۵۴ شهر ایران اعتراضات مردمی جریان داشته است.