دویچه وله: پارلمان آلمان طرحی را تصویب کرد که دولت را موظف به برخود شدیدتر با فعالیت شاخه سیاسی حزب‌الله لبنان در این کشور می‌کند. شبه‌نطامیان حزب‌الله از سال ۲۰۱۳ در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار دارند.

   طرح مشترک چهار فراکسیون پارلمان فدرال آلمان (بوندس‌تاگ) برای  نظارت شدید و سخت بر فعالیت شاخه سیاسی جنبش حزب‌الله لبنان، روز پنج‌شنبه ۲۷ آذر (۱۹ دسامبر) به بحث گذاشته شد و اکثریت نمایندگان حاضر به آن رای موافق دادند.

سه حزب دولت ائتلافی آنگلا مرکل (احزاب دموکرات مسیحی، سوسیال مسیحی و سوسیال دموکرات) همراه با فراکسیون حزب لیبرال دموکرات هفته گذشته طرح مشترکی برای رسیدگی به فعالیت گروه‌ها و تشکل‌های وابسته و مرتبط با حزب‌الله لبنان را به بوندس‌تاگ ارائه کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در نشست روز پنج‌شنبه نمایندگان چهار فراکسیون یاد شده به این طرح رای موافق دادند و اعضای سه فراکسیون دیگر، شامل احزاب چپ، سبزها و حزب “آلترناتیو برای آلمان” از شرکت در رای‌گیری خودداری کردند.

حزب راستگرای آلترناتیو برای آلمان حدود یک ماه پیش بحث ممنوعیت کامل فعالیت همه شاخه‌های حزب‌الله لبنان را مطرح کرده بود اما دیگر فراکسیون‌های بوندس‌تاگ مطابق معمول از همکاری با این جریان خودداری می‌کنند.

به نوشته روزنامه “نوی تسوریشر” با تصویب این طرح از این پس فعالیت شاخه سیاسی حزب‌الله نیز مانند فعالیت شاخه نظامی این تشکل مورد حمایت جمهوری اسلامی، در آلمان ممنوع خواهد بود.

موافقان طرح معتقدند تفکیک فعالیت‌های شبه‌نظامیان با دیگر بخش‌های حزب‌الله صوری است و تشکل‌های وابسته به این جریان اسلامگرای افراطی از طریق فعالیت‌های خود در آلمان و کشورهای اروپایی به تامین مالی این تشکل کمک می‌کنند و به همین دلیل ممنوعیت فعالیت آنها ضرورت دارد.

حامیان و وابستگان حزب‌الله در آلمان متهم به فعالیت‌های مجرمانه، از جمله دست داشتن در پولشویی و قاچاق مواد مخدر می‌شوند که یکی از راه‌های تامین مالی فعالیت‌های تروریستی به شمار می‌رود.

یهودی ستیزی و نفرت‌پراکنی علیه یهودیان از دیگر اتهاماتی است که متوجه اعضای و هواداران اسلامگرایان افراطی حزب‌الله لبنان می‌شود.

روز قدس و نفرت‌پراکنی علیه یهودیان

این گروه در سازمان دادن راهپیمایی روز قدس که به ابتکار جمهوری اسلامی در آخرین روز جمعه ماه رمضان برگزار می‌شود و در آن برای نابودی اسرائیل شعار می‌دهند، نقشی محوری بر عهده دارد.

جنبش حزب‌الله در سال ۱۹۸۲ و در جریان جنگ داخلی لبنان از پیوستن تعدادی از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه به یکدیگر تشکیل شد. سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در شکل‌گیری حزب‌الله نقشی محوری بر عهده داشت و در تمام چهار دهه گذشته آموزش، تجهیز و تامین مالی این گروه را ادامه داده است.

گروه حزب‌الله به دلیل ایجاد شبکه گسترده‌ای از خدمات بهداشتی، آموزشی و اجتماعی که جمهوری اسلامی از تامین‌کنندگان اصلی هزینه آنهاست در مناطق فقیر نشین شیعیان بیروت و جنوب لبنان از نفوذ قابل توجهی برخوردار است.

سابقه تروریستی خواندن حزب‌الله

آمریکا، کانادا، اسرائیل، بریتانیا، اتحادیه عرب و هلند از سالیان پیش کل جریان حزب‌الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده‌اند. این کار در اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۳ و تنها در ارتباط با بخش نظامی این گروه انجام شد.

به دلیل ظن قوی دخالت تشکل‌های وابسته به حزب‌الله در ترویج یهودی‌ستیزی و دیدگاه‌های افراطی جهادگران، و سهیم بودن در جذب نیرو و کسب درآمد در آلمان، بحث ممنوعیت کامل جنبش حزب‌الله در این کشور بسیار مطرح شده است.

تصاویر دبیرکل حزب‌الله لبنان، رهبر جمهوری اسلامی و فرمانده واحد برون مرزی سپاه در تظاهرات روز قدر در برلین، تابستان ۲۰۱۹

تا کنون یکی از مهمترین چالش‌های اعلام ممنوعیت کامل فعالیت حزب‌آلله اختلال در روابط سیاسی با لبنان عنوان شده است. این گروه از سال ۱۹۹۲ تعدادی از کرسی‌های پارلمان لبنان را در اختیار دارد و در ساختار سیاسی این کشور نقش مهمی بازی می‌کند.

جنبش حزب‌الله در دولت ائتلافی نخست‌وزیر سابق لبنان، سعد حریری که با اوج گرفتن تظاهرات اعتراضی هفته‌های گذشته مجبور به کناره‌گیری شد، مشارکت داشت و سه وزارت‌خانه را در اختیار گرفته بود.

فعالیت‌های مجرمانه و تامین مالی تروریسم

به رغم این: با افزایش گزارش‌های نهادهای اطلاعاتی آلمان در مورد دست داشتن اعضا و وابستگان حزب‌الله در فعالیت‌های مجرمانه و تامین مالی تروریسم، موافقان ممنوعیت کامل فعالیت این گروه در آلمان افزایش یافتند.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان پیش از نشست روز پنج‌شنبه بوندس‌تاگ با اشاره به نقش نیروهای حزب‌الله در حمایت از رژیم بشار اسد در سوریه برای سرکوب و کشتار شهروندان معترض، از برخورد شدید و تحت نظر گرفتن فعالیت‌های گروه‌های وابسته به اسلامگرایان افراطی لبنان در آلمان پشتیبانی کرده بود.

هفته نامه “اشپیگل” هفتم آذر با استناد به منابع دولتی گزارش داده بود که وزارت‌خانه‌های خارجه، کشور و دادگستری آلمان بر سر ممنوع کردن کل فعالیت‌های حزب‌الله لبنان به توافق رسیده‌اند.

این وزارت‌خانه‌ها یکی پس از دیگری این گزارش را تکذیب کرده و گفتند که هیچ توافقی برای ممنوعیت فعالیت بخش سیاسی حزب‌الله لبنان در دولت آلمان انجام نشده است. با مصوبه امروز بوندس‌تاگ دولت آنگلا مرکل باید زمینه اجرای ممنوعیت فعالیت گروه‌های وابسته به حزب‌الله در آلمان را فراهم کند.