وزیر خارجه آمریکا عصر پنجشنبه در یک نشست خبری در سازمان ملل متحد گفت: من نامه بازگرداندن همه تحریم‌های ایران را به رئیس شورای امنیت ارائه دادم. پیام ما بسیار ساده است: ایالات متحده هرگز اجازه نخواهد بزرگترین حامی تروریسم در جهان اجازه خرید و فروش اسلحه داشته باشد.

وزیر خارجه آمریکا مایک پمپئو

مایک پمپئو با بیان این که توافق هسته‌ای یکجانبه و ابلهانه تیر ماه ۱۳۹۴ برای خاورمیانه و آمریکا امنیت به ارمغان نیاورده و رفتار ایران را تغییر نداده است گفت: ما از جامعه جهانی می‌خواهیم به روندی که به حصول توافقی که می‌تواند به تمام جنبه‌های رفتار شریرانه ایران رسیدگی کند بپیوندد.

وزیر خارجه آرمیکا افزود: من با همه کسانی که صحبت می‌کنم به رفتار بدخواهانه و غیرمسئولانه ایران اذعان می‌کنند. از سال ۱۹۸۵ تا الان، رژیم ایران دست به همه گونه اقدامات تروریستی زده است؛ از قتل مخالفانش در اروپا گرفته تا همین امسال که یک هواپیمای مسافری را در خاک خودش ساقط کرد.

مایک پمپئو در پاسخ به پرسشی در مورد مبنای قانونی این اقدام از سوی آمریکا باوجود خروج از برجام گفت: قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به همه دولت‌هایی که در آن مشارکت کرده بودند این امکان را داده است که اگر ایران به تعهدات خود عمل نکند، همه تحریم‌هایی که تعلیق شده‌اند را برگردانند.

وی در مورد این که آیا امکان دارد نظر واشنگتن در مورد بازگرداندن تحریم‌های ایران تغییر کند گفت: همانطور که در نامه خود گفته‌ایم بازگرداندن تحریم‌ها سی روز پس از این اطلاع ما اجرا می‌شود؛ بعید می‌دانم در این مدت اتفاقی بیافتد و ایران دست به اقدامی بزند که نظر ما را عوض کند.

ایالات متحده عصر روز پنجشنبه ۳۰ مرداد در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد، اقدام آمریکا برای آغاز روند بازگرداندن تحریم‌های ایران که پس از توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ تعلیق شده بودند را به اطلاع آن شورا رساند. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که در نیویورک حضور دارد،‌ شخصا این نامه را به دیان دجانی نماینده اندونزی در سازمان ملل و رئیس شورای امنیت در ماه جاری تحویل داد.

صدای امریکا