بر اساس یک گزارش اطلاعات طبقه بندی شده که نقل و انتقالات مالی را تهدیدی برای امنیت ملی می داند ، یک صرافی در تورنتو به ایران کمک کرده تا مخفیانه میلیون ها دلار را به کانادا منتقل کند.

به گزارش سرویس اطلاعات امنیتی کانادا که به دست گلوبال نیوز رسیده ، علیرضا عنقایی ، ازطریق صرافی  خود “او.ان.جی. با هدف دور زدن تحریمهای جمهوری اسلامی ایران، پول بانک صادرات ایران را از  طریق دبی به کانادا منتقل کرده است.

سرویس اطلاعات امنیت کانادا در ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹ در گزارشی درباره علیرضا عنقایی، صاحب ONG Currency Exchange Inc، در خیابان یانگ در تورنتو نوشت، این پول برای “دور زدن تحریم ها” از طریق دبی هدایت شد.

کل مبلغی که ادعا می شود از ایران به کانادا منتقل شده است مشخص نبود ، اما سرویس اطلاعات امنیت کانادا (CSIS) نوشت که “ما آن را میلیونی ارزیابی می کنیم.” براساس CSIS ، تنها یک انتقال ۶۰۰۰۰۰ دلار بوده است.

این گزارش نشان می دهد که مقامات اطلاعاتی کانادا گمان می کنند رژیم ایران با عبور پول از امارات متحده عربی و استفاده از شرکت های کوچک مبادله ارز برای انتقال آن به کانادا، از تحریم های بین المللی طفره رفته است.

در این گزارش همچنین آمده است که این تحقیق با هدف بررسی”فعالیت های تحت نفوذ خارجی که به منافع کانادا ضربه می زنند و مخفیانه یا فریبکارانه” هستند، انجام گرفته است.

ONG Currency Exchange در ژانویه ۲۰۱۰ به عنوان یک تجارت خدمات پولی کانادایی ثبت  و درسال ۲۰۱۲ لغوشده ، و در این مدت با انتقال پول از ایران ادامه می داده است.

سخنگوی CSIS در پاسخ به سئوالی در مورد این پرونده گفت که جدیدترین گزارش عمومی آژانس “نشان می دهد که چگونه جوامع کانادایی می توانند در معرض دستکاری پنهانی و فریبکارانه توسط کشورهای خارجی موسوم به مداخله خارجی قرار گیرند.”به کانادایی ها اطمینان داده می شود که CSIS هرگونه ادعای مداخله خارجی را بسیار جدی می گیرد و از قانون کامل قانون CSIS برای تحقیق ، مشاوره و پاسخ به تهدید استفاده می کند.

Stephanie Carvin پرفسور ، کارشناس امنیت ملی دانشگاه کارلتون و تحلیلگر سابق دولت گفت: “بنابراین از آن چیزی که ما معمولاً با فعالیت های مالی مرتبط می دانیم که تهدیدی برای امنیت ملی محسوب می شود، متفاوت است.”

“اغلب وقتی ما به تأمین مالی به عنوان تهدید نگاه می کنیم ، به این فکر می کنیم که کانادایی ها با هدف افراط گرایی خشن پول به خارج از کشور ارسال کنند.”

کاوه شهروز ، وکیل و فعال حقوق بشر تورنتو گفت که تهران درگیر یک کارزار نفوذ خارجی است که هدف آن تحت تأثیر قرار دادن سیاست کانادا در قبال ایران است.

“رژیم ایران چندین چیز مختلف را امتحان می کند. در یک سطح ، سعی در ترساندن فعالان دارد تا آنها سکوت کنند. در سطحی دیگر تلاش می کند تا سیاست گذاران ما را تحت تأثیر قرار دهد و این گونه وانمود شود که بسیاری  از اعضای جامعه ما می خواهند کانادا فشار بر ایران را بردارد. “

“و من فکر می کنم از طریق رویدادهایی که به دنبال عادی سازی رژیم ایران و وضعیت وحشتناک حقوق بشر در آنجا است، تلاش می شود که بر جامعه کانادایی نیز تأثیر بگذارد.”

وی گفت این موضوع “نه فقط در مورد ایران، بلکه درمورد بسیاری از کشورها که سعی می کنند در امور ما در کانادا تأثیر بگذارند، باید یک اولویت اصلی برای دولت کانادا باشد.”