آرش عزیزی ـ کاترین گری دختر اهل فردریکتونِ نیوبرانزویک ۱۰ ساله است و هنوز کلاس پنجمش را هم تمام نکرده، اما هفته ‌ی قبل اسمش در تمام رسانه‌ های کانادا آمد چرا که او کشفی کرده که اگر برای ستاره‌ شناسان آماتور دستاوردی شاخص و نادر محسوب می ‌شود، برای دختر ۱۰ ساله، به قول خبرنگار تورنتو استار، به واقع «نجومی» است.

به گزارش تورنتو استار، این دختر ۱۰ ساله در شب سال نو موفق به کشف ابرنواختری با درجه ۱۷ شد.

این ستاره در کهکشان دوردست «یو جی سی ۳۳۷۸» است و حدود ۲۴۰ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد.

انجمن سلطنتی ستاره ‌شناسی کانادا می‌گوید کاترین جوان‌ ترین فردی است که به چنین کشفی نایل آمده. کشف او به سرعت به تایید ستاره ‌شناسان آماتور در ایلینوی و آریزونا نیز رسید. اتحادیه بین ‌المللی ستاره‌ شناسی نیز پس از گزارش این کشف آن ‌را تایید و اعلام کرد.

ابرنواختر (supernova) انفجاری است که نشان از مرگ خشونت ‌بار ستاره‌ هایی می‌ دهد که چندین برابر خورشیدِ ما هستند. این پدیده را به علت نور بسیار براقش و تشعشعات دورش می ‌شناسند.

کاترین در مصاحبه‌ ای تلفنی با استار گفته است:‌«واقعا هیجان‌ زده شدم. احساس خیلی خوبی است».

او هنوز در تعطیلات کریسمس است و هیچ‌ یک از هم ‌کلاسی ‌هایش خبر از این کشف ندارند مگر یکی از دوستانش که دوشنبه‌ ی این هفته برای بازی به خانه‌ ی او رفته بود. کاترین گفته:‌«فکر نمی‌ کنم می ‌دانست ابر نواختر چیست اما فکر کرد خیلی باحال است که من یکی پیدا کرده ‌ام». کاترین گفته همچنان برای تفریح به جستجوی ابرهای نواختر ادامه می‌دهد.

این دختر نیوبرانزویکی با کمک پدرش، پل گری، که خود ستاره‌ شناسی آماتور است به این کشف نایل آمده.

ابرنواختر جدید «Supernova 2010lt» نام گرفته است.