وزیر امور خارجه‌ی ایران، منوچهر متکی، در نشست هشت کشور بزرگ صنعتی جهان موسوم به جی ۸ که قرار است این هفته در رم برگزار شود 


شهروند ۱۲۳۵  پنجشنبه ۲۵ جون  ۲۰۰۹


 

رادیو آلمان: وزیر امور خارجه‌ی ایران، منوچهر متکی، در نشست هشت کشور بزرگ صنعتی جهان موسوم به جی ۸ که قرار است این هفته در رم برگزار شود، شرکت نخواهد کرد. در این نشست وضعیت افغانستان بررسی خواهد شد.

به گزارش ایسنا منوچهر متکی در روز چهار‌شنبه (۳ تیر / ۲۴ جون) در پایان جلسه‌ی هیئت وزیران در تهران گفت که برنامه ‌ای برای رفتن به رم ندارد.

 

ناظران سیاسی معتقدند که تصمیم وزیر امور خارجه‌ی ایران برای عدم حضور در نشست جی ۸  با تنش‌های کنونی ایران با غرب به خاطر بحرانی که دولت ایران پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری با آن دست به گریبان است، در پیوند است.

همتای ایتالیایی منوچهر متکی‌، فرانکو فراتینی، نیز اعلام کرد، حال که دولت ایران پاسخی به دعوت شرکت در نشست افتتاحی روز پنج‌شنبه نداده، ایتالیا تصمیم گرفته است دعوت خود را از این کشور پس بگیرد.

دولت جمهوری اسلامی چند کشور اروپایی، آمریکا و حتی سازمان ملل متحد را متهم به دخالت در امور داخلی ایران می‌کند، به گونه‌ای که حتی درصدد تجدید نظر در روابط خود با بریتانیا، فرانسه و آلمان است.

خبرگزاری رویترز نیز از قول خبرگزاری فارس می‌نویسد که وزیر اطلاعات ایران، غلامحسین محسنی اژه‌ای، گفته است، چند نفر با گذرنامه‌ی بریتانیایی در ناآرامی‌های پس از انتخابات ایران دست داشته‌اند. این آخرین گفته‌ی تاکنون منتشر شده از سلسله اتهام‌هایی است که به غرب در مورد دخالت در به وجود آوردن ناآرامی در ایران زده شده است.