مک گینتی متحد با فورد

شهروند ـ آرش عزیزی: لیبرال ‌ها و محافظه‌ کارها، دو نیروی اصلی سیاستِ انتاریو و کانادا، معمولا بدجوری با هم گلاویز می ‌شوند و به همدیگر حمله می ‌کنند، اما مواقعی هم هست که اختلاف‌ ها کنار می‌ رود و همکاری بین ‌شان بالا می‌گیرد. در مورد تلاش دولت برای ممنوع ساختن اعتصاب کارگران تی تی سی دقیقا شاهد همین هستیم.

هنوز یک هفته از زمانی که راب فورد، شهردار محافظه‌کارِ تورنتو، از دولتِ لیبرال انتاریو خواسته بود اعتصاب کارگران تی تی سی را ممنوع کند نگذشته بود که دولت مک‌گینتی اعلام کرد به خواسته‌ ی شهردار تورنتو پاسخ مثبت می ‌دهد.

باب کنیر رئیس اتحادیه

مک‌ گینتی، نخست‌ وزیر لیبرال، روز سه ‌شنبه ‌ی این هفته به گزارشگران گفت: «ما درخواستی از شورای شهر تورنتو دریافت کرده ‌ایم. ما به حرف آن ‌ها گوش داده ‌ایم. با نمایندگان کارگران هم صحبت کرده ‌ایم و البته که حرف خیلی از تورنتویی ‌ها را هم شنیده ‌ایم.»

نخست‌ وزیر انتاریو افزود: «هر کاری بکنیم هدف‌ مان کمک به مردم تورنتو است.»

امسال سال انتخابات استانی است و تورنتو از صحنه ‌های جدی برخورد لیبرال ‌ها و محافظه‌کاران است. حزب محافظه‌ کار به رهبری تیم هوداک به شدت در تلاش است کرسی‌ های این شهر را، که بیشتر در تسلط لیبرال ‌ها هستند، باز پس بگیرد. در حال حاضر از ۲۳ کرسی شهر، ۱۹ کرسی متعلق به لیبرال ‌ها است و ۴ مورد متعلق به ان دی پی. یعنی محافظه‌ کاران یک کرسی هم ندارند.

لایحه ‌ی جدید لیبرال ها برای ممنوع ساختن اعتصابات کارگران تی تی سی را چارلز سوسا، وزیر کار، به مجلس می‌ آورد. مواد این لایحه بسیار مشابه با لایحه‌ ای خصوصی است که پیش از این دیوید کاپلان، نماینده‌ ی لیبرال تورنتو، به کوئینزپارک آورده بود. سوزا در توجیه تصمیم دولت گفت: «کار درست در حال حاضر همین است. ما ۵/۱ میلیون مسافر داریم ـ این یعنی ۵/۱ میلیون دلیل برای عمل.»

کاپلان، که لایحه‌ ی خصوصی اش در ماه آوریل سال گذشته به خوانش دوم رسیده بود، گفت از این‌که دولت دست به عمل سریع زده خشنود است.

عمل به تقاضای شهردار

هفته گذشته این راب فورد بود که گفت دولت او به دنبال «قانونی است که… توقف کار در تی تی سی را ممنوع کند، تمام اختلافات را به حکمیتِ اجباری بفرستد و هر پنج سال یکبار مورد بازبینی قرار دهد.»

دولت لیبرال مک‌گینتی با سرعتی باورنکردنی به این تقاضا پاسخ مثبت داد. لایحه‌ ی آقای سوزا که «قانون حل اختلافات کارگری تی تی سی» نام دارد در اولین روز مجلس (سه‌شنبه) در صدر دستور کار دولت قرار گرفت.

قرارداد کارگران تی تی سی امسال ۳۱ مارس خاتمه می‌ یابد. اتحادیه کارگران تی تی سی قبلا وعده داده بود که در مذاکرات امسال خبری از اعتصاب نخواهد بود، اما این حرکت دولت را باید اقدامی پیشگیرانه به حساب آورد.

تیم هوداک، رهبر حزب محافظه ‌کار، حمایت کامل خود از این لایحه را اعلام کرده است.

حزب نیودموکرات که حزبی کارگری است و سنتا با قوانینی که حق کارگران برای اعتصاب را از میان می ‌برند مقابله کرده است در این مورد تنها از دولت خواسته در تصویب این قانون عجله نکند و آن ‌را با دقت بررسی کند. آندریا هروات، رهبر ان دی پیِ انتاریو، در این مورد گفت: «این نوع لایحه عواقب جدی برای این اتحادیه و بقیه دارد و ما می ‌خواهیم شاهد بحث کامل و درست در مجلس باشیم.»

باب کنیر، رئیس واحد ۱۱۳ اتحادیه ای تی یو، پیش از این گفته بود شهردار و شورای شهر «تقابل می‌ خواهند چون خوراکی است برای برنامه‌ ی ضداتحادیه‌ شان.» او این هفته در نامه‌ ای به اعضای خود نوشت: «ما طبیعتا مخالف هر گونه قانونِ ممنوع کردن اعتصابات هستیم… اما حداقل حق داریم بخواهیم هر لایحه ‌ای مورد ملاحظه قانونی کامل و عادی و مشورت عمومی قرار بگیرد.» او در این نامه تاکید کرده که «در مذاکراتِ امسالِ تی تی سی، هیچگونه اعتصاب یا وقفه خدماتی در کار نخواهد بود.»

هر روز توقف کار تی تی سی به طور متوسط ۵۰ میلیون دلار برای اقتصاد شهر خرج دارد.

از سال ۱۹۷۴ تا کنون کارگران تی تی سی نه بار دست به اعتصاب زده ‌اند. در پنج مورد از این نه مورد مجلس جلسه‌ ی اضطراری برقرار کرده تا کارگران را به زور قانون سر کار باز پس بفرستد.                          ‍