در حالی که رسانه ‌های دولتی ایران گزارش‌ها درباره‌ ی مرگ "ترانه موسوی" را "شایعه" می‌خوانند، مهدی کروبی در گفت‌وگوی مفصل خود با روزنامه‌ی اعتماد ملی،


شهروند ۱۲۴۳  پنجشنبه ۲۰ آگوست  ۲۰۰۹

 

رادیو آلمان: در حالی که رسانه ‌های دولتی ایران گزارش‌ها درباره‌ ی مرگ "ترانه موسوی" را "شایعه" می‌خوانند، مهدی کروبی در گفت‌وگوی مفصل خود با روزنامه‌ی اعتماد ملی، قتل این دختر جوان را تایید و سناریوی "مسئولان" درباره مرگ ترانه را افشا کرد.

پس از مراسم مسجد قبا که روز هفتم تیرماه به یاد قربانیان انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی (۷ تیر۱۳۶۰) برگزار شد، وبسایت‌های خبری از بازداشت تعدادی از جوانان از جمله خانم ترانه موسوی خبر دادند. مدتی بعد تعدادی از این بازداشت‌شدگان آزاد شدند، اما از ترانه موسوی خبری نشد. به گفته‌ی مهدی کروبی، پس از چندی به خانواده‌ ی ترانه خبر می‌دهند که بیایند و جسد دخترشان را تحویل بگیرند.

در منابع خبری غیررسمی اعلام شد که جسد ترانه موسوی پس از گذشت یک ماه از بازداشت وی، در حالی که بدنش به شدت سوخته شده بود، در حومه‌ی قزوین پیدا شد. برخی خبرهای تایید نشده حاکی از حضور کوتاه وی در بیمارستان در دومین هفته‌ ی بازداشت به دلیل جراحات وارده در اثر تجاوز جنسی بود.

کروبی در گفت‌وگوی خود با روزنامه‌ ی اعتماد ملی، که متن آن در وبسایت "سحام‌نیوز" منتشر شده، می‌گوید: «در همان زمان به جای آنکه تحقیقاتی درباره این موضوع انجام شود (…) برخی مسئولان در اندیشه طراحی سناریویی برای به انحراف کشاندن این موضوع در داخل و خارج بودند».

دبیرکل حزب اعتماد ملی افزود: «برای اجرای این سناریو به وسیله فردی که نام او را نمی‌برم، متوجه شدند که خانواده ‌ای عروسی دارند به نام "ترانه موسوی" که در کانادا زندگی می‌کند و تنها نیاز به آن بود که به صحنه ‌سازی بپردازند و خانواده این دختر را وادار به انجام مصاحبه ‌ای کنند که در آن بگویند دخترشان زنده است و در کانادا زندگی می‌کند».

کروبی می ‌افزاید: «سپس چند نفر از افراد نظامی، ‌انتظامی و اطلاعاتی که چهره‌ هایی شناخته شده هستند، به منزل این خانواده محترم و شریف می‌روند و خطاب به خانواده می‌گویند که ترانه موسوی دچار سانحه سوختگی شده و برای آنکه معلوم شود این عروس آنها هست یا خیر بیایند و جنازه ‌اش را تحویل بگیرند».

"ترانه"‌ای که در کانادا زندگی می‌کند گویا چهل ساله است و به گفته ‌ی آقای کروبی، وقتی خانواده‌ ی او عکس "ترانه‌"ی واقعی را می‌بیند، می‌گوید که این فرد عروس آنها نیست و ترانه آنها در ایران زندگی نمی‌کند.

به گفته ‌ی مهدی کروبی ماموران نظامی و اطلاعاتی در نهایت این خانواده را راضی می‌کنند که «برای حفظ نظام و در مقابله با جنجال‌ سازی‌های رسانه ‌های بیگانه به صلاح است که با آنها همکاری کنند».

ماموران از خانواده ‌ی "ترانه موسوی" ساکن کانادا می‌خواهند که «در مقابل دوربین قرار بگیرند و بگویند که ترانه زنده است».

به این ترتیب «مادر و پدر ترانه موسوی در مقابل دوربین قرار گرفتند و گفتند که دخترشان زنده است و در کانادا زندگی می‌کند».  ماموران در برابر این پرسش که «با ترانه واقعی چه کار خواهند کرد» گفته ‌اند که «شما کاری به این کارها نداشته باشید و نگران نباشید».

ترانه موسوی واقعی  ۲۸ ساله بود و در تقاطع خیابان میرداماد و شریعتی کلاس آرایشگری داشت. یکی از دوستان نزدیک ترانه شاهد بازداشت وی در نزدیکی مسجد قبا و انتقال از محل با یک خودروی "ون" بوده است. بنابر گزارش‌های مختلف، خانواده‌ ی ترانه موسوی به شدت تهدید شده ‌اند که در برابر مرگ فرزند خود سکوت کنند.