صبرِ مایکل ایگناتیف، رهبر حزب لیبرال، بالاخره تمام شد. او هفته‌ی گذشته در اجلاس تابستانی لیبرال‌ها در سادبریِ انتاریو اعلام کرد: "آقای هارپر، وقتت تمام شده.  


شهروند ۱۲۴۵  پنجشنبه ۳ سپتامبر  ۲۰۰۹


 

ایگناتیف؛ مصمم برای انتخابات


 

صبرِ مایکل ایگناتیف، رهبر حزب لیبرال، بالاخره تمام شد. او هفته‌ی گذشته در اجلاس تابستانی لیبرال‌ها در سادبریِ انتاریو اعلام کرد: "آقای هارپر، وقتت تمام شده. حزب لیبرال دیگر نمی‌تواند از این دولت حمایت کند". این بدین معنی است که لیبرا‌ل‌ها رسما گفته‌اند که پس از پایان تعطیلات تابستانی و تشکیل مجدد مجلس به دولت اقلیت محافظه‌کاران رای اعتماد نخواهند داد. با این حساب تنها شانس دولت هارپر برای سقوط نکردن دریافت رای اعتماد از سایر احزاب اپوزیسیون است.

دو هفته‌ پیش بود که هارپر دیداری کوتاه با جک لیتون، رهبر حزب نیودموکرات، پس از برگزاری کنوانسیون ان.دی.پی در هالیفکس داشت. در این دیدار جک لیتون تاکید کرده بود که احتمال رای اعتماد او به دولت هارپر کمتر از تمام احزاب است.

اما حالا که ایگناتیف عملا شمشیرها را از رو بسته و تنها شانس محافظه‌کاران برای حفظ قدرت، معامله با نیودموکرات‌ها است شاید شاهد سناریوی دیگری باشیم. در واقع ان.دی.پی بر خلاف حزب لیبرال رسما اعلام نکرده که به هارپر رای عدم اعتماد می‌دهد تا کشور در فصل پاییز عازم انتخابات شود. توماس مولکر، تنها نماینده‌ی نیودموکراتِ کبک در مجلس فدرال، در این مورد تاکید کرده که کانادایی‌ها نمی‌خواهند برای چهارمین بار در پنج سال گذشته پای صندوق‌‌های رای بروند. او گفته اگر هارپر همچنان به سرسختی در مسائلی مثل حقوق زنان و محیط زیست ادامه دهد دولت او را ساقط می‌کنند، "اما از طرف دیگر اگر استفن هارپر با این آمادگی به مجلس بیاید که برای منافع عموم کار کند آن وقت ما هم مورد به مورد تصمیم می‌گیریم. انتخاب با نمایندگان ما در مجلس است".

از طرفی تصمیم لیبرا‌ل‌ها برای رفتن به سوی انتخابات در شرایطی رخ می‌دهد که چند روز قبل از سناتور دیوید اسمیت، رئیس کارزار انتخاباتی لیبرا‌ل‌ها، شنیده بودیم که آن‌ها حاضر نیستند کشور را بر سر موضوع بیمه‌ی بیکاری به انتخابات فدرال ببرند. اما مارلن جنینگز، نماینده‌ی لیبرال از مونترال، می‌گوید: "بیمه‌ی بیکاری حتی نوک کوه یخ هم نیست" و دلایل بسیار دیگری هم برای ساقط کردن دولت هارپر اسم می‌برد از جمله:‌ ماجرای ایزوتوپ‌های پزشکی، خشکسالی و اثرات آن بر کشاورزان، ناپدید شدن ماهی‌های سالمون در بریتیش کلمبیا،‌ کسری بودجه، ۱.۶ میلیون کانادایی بیکار که دولت کاری برایشان نمی‌کند و …

علاوه بر خانمِ جنینگز سایر نمایندگان لیبرال نیز پس از اعلام تصمیم ایگناتیف از اجلاس سادبری استفاده کردند و نطق‌های غرایی علیه هارپر انجام دادند. برای مثال اوجال دوسانج، که زمانی نخست‌وزیر بریتیش کلمبیا و وزیر کابینه‌ی فدرال بود و از سیک‌مذهبانی است که در نوجوانی به کانادا مهاجرت کرده، به عمکرد بد هارپر در برخورد با کانادایی‌هایی غیرسفیدپوستی که در خارج به مشکل بر می‌خورند، اشاره کرد.


 

در این میان استفن هارپر خود در مصاحبه‌ای رادیویی در کلگری سعی به ترساندن رای‌دهندگان از چشم‌انداز انتخابات داشت و بر این تاکید کرد که "بی‌ثباتی سیاسی" می‌تواند روند احیای اقتصاد از رکود را متوقف کند. هارپر از آن سیاستمدارانی است که تنها با بازی لحظه‌ای با احساس رای‌دهندگان توانسته به این‌همه موفقیت دست پیدا کند، اما بعید به نظر می‌رسد این هفته به راحتی موفق به انجام چنین کاری شود.


تعطیلات تابستانی مجلس به زودی تمام می‌شود و در هفته‌ی ۱۴ سپتامبر اولین جلسه‌ی فصل پاییز برگزار می‌شود. اولین فرصت برای ساقط کردن دولت هارپر در هفته‌ی اول ماه اکتبر است. در صورت وقوع این اتفاق (که در حال حاضر تنها متکی به رای منفی بلوک کبک و ان.دی.پی است) انتخابات می‌تواند در روز ۹ نوامبر برگزار شود.