تاسوعا و عاشورای امسال، صحنه ی کربلای ۱۴۰۰ سال پیش در عربستان را در خیابان های تهران بازسازی کرد. حکومت در مقابل مردمی …

 شهروند ۱۲۶۲ ـ پنجشنبه ۳۱ دسامبر ۲۰۰۹


 

خواهرزاده میرحسین موسوی ترور شد

موسوی و خواهرزاده اشتاسوعا و عاشورای امسال، صحنه ی کربلای ۱۴۰۰ سال پیش در عربستان را در خیابان های تهران بازسازی کرد. حکومت در مقابل مردمی که دست خالی به خیابان آمده بودند تا آزادیخواهی خود را فریاد کنند، با چماق و گلوله و گاز اشک آور روبرو شد.

گزارش‌های متفاوتی درباره‌ی شمار کشته شدگان و بازداشت‌شدگان عاشورا در تهران منتشر شد. نیروی انتظامی اعلام کرده  که ۳۰۰ نفر بازداشت و ۶ نفر کشته شدند، اما منابع مستقل از بازداشت دست‌کم ۵۰۰ نفر و خبرگزاری‌های خارجی تعداد کشته شدگان را ۹ تا ۱۵ نفر اعلام کرده اند.

هم‌چنین یک خبرنگار خارجی سوری‌تبار به نام "رضا الباشا" که خبرنگار تلویزیون دبی در تهران است مفقود شده است.

در همین روز خواهرزاده میرحسین موسوی نیز کشته شد. پلیس ایران می گوید که کشته شدن خواهرزاده میرحسین موسوی در جریان حوادث روز عاشورای تهران یک حادثه تروریستی بوده است. همزمان فرمانده بسیج ایران و روزنامه کیهان معترضان و میرحسین موسوی را به برنامه ریزی برای قتل او متهم کرده اند.

دفتر فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ روز سه شنبه ۸ دی (۲۹ دسامبر) با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد:"سیدعلی موسوی حبیبی بدون اینکه در صحنه اغتشاشات حضور داشته باشد، در یکی از خیابان های فرعی تهران (خیابان شادمان) در حدود ساعت ۱۲ الی ۱۳ روز ششم دی در حین حرکت به دست سرنشینان یک دستگاه خودرو با سلاح گرم هدف ترور قرار گرفته که به علت تأخیر در انتقال به بیمارستان دچار خونریزی شدید شد و فوت کرد".

 به گزارش رادیو آلمان، در حالی که برادر علی حبیبی موسوی، خواهر‌زاده‌ی میرحسین موسوی، می‌گوید که جسد وی ناپدید شده ایرنا می‌نویسد این جسد به همراه سایر اجساد کشته‌شدگان به منظور «تحقیقات کالبدشکافی و پلیسی» نگهداری می‌شود.

سید علی موسوی برادر یکی از شهدای جنگ و دارای دو فرزند ۱۷ و ۷ ساله بود.


 

بازداشت‌ دهها نفر از فعالان سیاسی و مدنی در ایران

به گزارش رادیو آلمان بازداشت فعالان سیاسی در ایران ادامه دارد. علاوه‌ بر مشاوران نزدیک موسوی و خاتمی، برخی از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب و تعدادی از فعالان مدنی و سیاسی مستقل نیز روز دوشنبه در تهران و شهرستان‌ها بازداشت شده‌اند.

ابوالفضل قدیانی از اعضای شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، سیدابوالفضل موسویان، دبیر اجرایی "مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم"، حشمت‌الله طبرزدی، هاله‌ سحابی(دختر مهندس عزت‌الله سحابی) و محمد طاهری (فرزند آیت‌الله طاهری، امام جمعه سابق اصفهان) از جمله‌ی دیگر بازداشت‌شدگان روز دوشنبه هستند.

همچنین مهین فهیمی، از مادران صلح، و فرزندش امید منتظری بازداشت شدند. مهین فهیمی و امید منتظری، همسر و فرزند حمید منتظری از قربانیان اعدام‌های سیاسی دسته‌جمعی در سال ۱۳۶۷ هستند. همراه این مادر و فرزند، جوان دیگری به نام اردوان تراکمه نیز بازداشت شده است.

فروزنده، مسئول دفتر مهندس موسوی، محمد باقریان، مشاور ارشد وی، و قربان بهزادیان‌نژاد، رئیس ستاد انتخاباتی مهندس موسوی، مرتضی حاجی و رسولی از مسئولان "بنیاد باران" (که متعلق به محمد خاتمی است)، ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی ایران و خواهرزاده‌ی وی لیلا توسلی، عمادالدین باقی، نویسنده و روزنامه‌نگار و مهندس شاهپور کاظمی، برادر زهرا رهنورد که پیش از این و در موج بازداشت های اخیر ۵ ماه در بازداشت به سر برد، دیگر بازداشتی های دوشنبه بودند.

در ادامه ی بازداشت ها منصوره شجاعی عضو مرکز فرهنگی زنان؛ کمپین یک میلیون امضاء و گروه مدرسه فمینیستی بامداد روز سه شنبه ۸ دی ماه، به بازداشت نیروهای امنیتی درآمد. همچنین نوشین عبادی، استاد دانشکده پزشکی‌ دانشگاه آزاد تهران و خواهر شیرین عبادی ساعت ۹ دوشنبه شب در منزل خود دستگیر و به زندان منتقل شده است.

ستوده همچنین از بازداشت دیگر موکل خود مرتضی کاظمیان روزنامه نگار و عضو شورای مرکزی کانون دفاع از آزادی مطبوعات خبر داد و گفت:«آقای کاظمیان نیز توسط تیمی ۴ نفره که خود را مامورین وزارت اطلاعات معرفی کرده اند بازداشت شده است.»

گفتنی است گزارش‌ها حاکی از بازداشت ماشاالله شمس الواعظین روزنامه نگار و سخنگوی انجمن دفاع از مطبوعات ایران در بامداد سه شنبه است.


 


 

توزیع فیلترشکن و لینک اینترنتی ممنوع

به گزارش بی بی سی دادستانی ایران فهرست "مصادیق محتوای مجرمانه" را منتشر کرده که بر اساس بخشی از قانون جرایم رایانه ای تهیه شده است. در این فهرست

بخشی از این فهرست به مواردی اشاره دارد که در قانون مجازات اسلامی نیز آمده است ولی در برخی موارد مصادیق ارائه شده تازگی دارد.مواردی نظیر این که اگر کسی "فیلترشکن" انتشار دهد یا به افراد دیگر از طریق اینترنت آموزش دهد که چگونه می توان از فیلترینگ عبور کرد، مجرم است و این کار مصداق جرم به حساب می آید.

علاو ه بر این، اگر کسی لینک سایت هایی را که دارای "محتوی مجرمانه" هستند یا در آنها نشانی های اینترنتی سایت های مسدود شده و نشریات توقیف شده آمده را منتشر کند و آنها در اختیار دیگران بگذارد، مجرم است.


 

حمله به دفاتر آیت الله دستغیب و آیت الله صانعی

به گزارش خبرگزاری ها گروهی از طرفداران دولت در اعتراض به رخدادهای روز عاشورا به دفاتر آیت الله یوسف صانعی، از مراجع تقلید شیعیان در شهرهای مختلف تجمع کردند و علیه او شعار دادند و با پایین آوردن تابلوی دفتر کار او، مانع از ادامه فعالیت کارکنان این دفتر شدند.

سایت رسمی آیت الله علی محمد دستغیب، نماینده منتقد استان فارس در مجلس خبرگان ایران نیز از حمله طرفداران دولت به مسجد قبا در شیراز خبر داده است. مهاجمان همچنین به دفتر و بیت آیت الله دستغیب نیز حمله کردند و بعضی از کارکنان و حاضران در این دفتر را مجروح کردند.

یک شاهد عینی در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی این حمله را "هتک حرمت به ساحت مرجعیت" در شیراز خواند و گفت:"مسجد (قبا) را با سنگ های بیشمار هدف حمله قرار دادند و شیشه ها را شکستند، بعد هم به بیت آیت الله دستغیب حمله کردند."به گفته این شاهد عینی، تعدادی از طلاب هم توسط این افراد دستگیر شدند.


 

فاطمه کروبی: نگران امنیت خانواده ام هستم

بی بی سی: فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی رهبر مخالفان دولت ایران در نامه ای سرگشاده نسبت به تامین امنیت خود و خانواده اش ابراز نگرانی کرد و گفت هر اتفاقی برایشان رخ بدهد، حکومت ایران مسئول مستقیم آن خواهد بود.

خانم کروبی در این نامه با اشاره به سوابق مبارزاتی مهدی کروبی گفت که "متاسفم که بعد از گذشت ۳۰ سال از پیروزی انقلاب من و فرزندانم باید بیم آن داشته باشیم که نیروهای خودسری که نام انقلابی بر خود گذاشته اند، شبانه به منزلمان بیایند و امنیت خانواده مان را سلب کنند".

فاطمه کروبی در نامه خود به یک برنامه تلویزیونی اشاره کرد که در آن "برخی مسئولان، شخصیت های مبارز و انقلابی را سران فتنه نامیده و با زیرکی اعلام می کنند که نیازی به برخورد مسئولان با این بزرگواران نیست، بلکه مردم خود باید با آنها برخورد کنند و مردم این شرایط را تحمل نمی کنند".


 



 

کنفرانس خبری محسن مخملباف، نوشابه امیری و بابک داد در پاریس

خبرنامه گویا – عصر دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی در پاریس، محسن مخملباف، نوشابه امیری و بابک داد درباره مهمترین مسائل روز ایران به سئوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.

از راست محسن مخملباف، یکی از اعضای کمیته ضد سرکوب و بابک داد

"نوشابه امیری" روزنامه نگار به دستگیری های گسترده جمعی از مشاوران و نزدیکان مهندس میرحسین موسوی اشاره کرد و از بازداشت ابراهیم یزدی رهبر نهضت آزادی ایران به عنوان علائم تشدید سرکوب منتقدان خبر داد. وی در پاسخ به پرسش خبرنگار تلویزیون فرانسوی RTL از شروع اعتصابات سراسری در شهرهای بزرگ خبر داد و ریشه این اعتصابات را به دلیل نارضایتی عمومی دانست که شش ماه بعد از کودتای انتخاباتی ۲۲ خردادماه سراسر جامعه ایرانی را فرا گرفته است.

بابک داد روزنامه نگار ایرانی که به تازگی و بعد از چندماه فعالیت رسانه ای مخفیانه در خاک ایران به پاریس مهاجرت کرده، در ادامه این نشست مطبوعاتی حاکمان ایران را مسئول مستقیم حفظ جان شهروندان و سران جنبش سبز دانست و تأکید کرد ترور برنامه ریزی شده خواهرزاده مهندس موسوی که روز عاشورا در مقابل در منزلش کشته شد و حتی جنازه او نیز توسط مأموران امنیتی ربوده شده، "تمرین ترور مهندس موسوی" است. وی تأکید کرد ما نگران جان سران جنبش سبز هستیم زیرا حکومت ایران سابقه کشتن مخالفان سرشناسی را در کارنامه خود دارد و غالبا آن را به اقدام گروههای خودسر نسبت می دهد.

محسن مخملباف فیلمساز مهاجر ایرانی نیز درباره نامه شدیداللحن خود به آیت الله خامنه ای رهبر مذهبی ایران به خبرنگاران فرانسوی و اروپایی گفت من به خامنه ای وعده داده ام همانطور که انقلاب ایران با گرامیداشت چهلم شهیدان انقلابی به پیروزی رسید، شما هم که در عاشورا دست به قتل مردم زدید از نتیجه اعمال خود در چهلم این شهیدان بیگناه در امان نخواهید ماند. مخملباف ضمن ابراز نگرانی از رادیکال شدن فضای عمومی جامعه اعلام کرد جنبش سبز به دنبال بمب اتمی یا ماجراجویی های شبیه به حاکمان فعلی نیست و بنا دارد با روشهای مسالمت آمیز خود، ایران را به سوی دموکراسی و آزادی پیش ببرد. مخملباف جوانان را به عنوان بهترین نیروهای مؤثر جنبش سبز معرفی کرد که اینک علاوه بر فعالیت حق طلبانه خود، نقش رسانه و خبرنگار را هم به خوبی ایفا می کنند و صدای این جنبش مردمی را به دنیا می رسانند.


 

فرمان تدارک فرار احتمالی سران دولتی به روسیه

شهرزادنیوز: سندی به شهرزادنیوز رسیده که حاکی از فرمان تدارک فرار احتمالی خامنه ای و سایر سران دولتی در ایران است. در این سند(مورخ ۶ دیماه ۸۸)، شورای عالی امنیت ملی پیرو مکاتبات یک روز قبل خود با سپاه پاسداران، از این نهاد می خواهد تا تدارکات لازم برای انتقال خامنه ای و خانواده اش و برخی دیگر از سران سپاه  را در صورت "خارج شدن کنترل اوضاع" ببینند و هواپیمایی را که جهت این کار در نظر گرفته شده است از نظر تکنیکی "چکاپ" کامل کنند. در این نامه که مورخ ۶ دیماه است، مقصد جابه جایی احتمالی مسئولان بلند پایه روسیه ذکر شده است.

شهرزادنیوز تاکید کرده که صحت و سقم اسنادی از این دست یکی از معضلات رسانه های آزاد است. با وجود این، متن سند رسیده را شهرزادنیوز منتشر کرده است.