فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران: بنابه گزارش های رسیده از مقابل زندان اوین و دادگاه انقلاب تهران، تعداد زیادی از خانواده های دستگیر شدگان اخیر  …


شهروند ۱۲۳۷  پنجشنبه ۹ جولای  ۲۰۰۹


 

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران: بنابه گزارش های رسیده از مقابل زندان اوین و دادگاه انقلاب تهران، تعداد زیادی از خانواده های دستگیر شدگان اخیر صبح روز یکشنبه در مقابل زندان اوین و دادگاه انقلاب تجمع کردند و خواستار مطلع شدن از وضعیت و شرایط عزیزان خود شدند.

صبح روز یکشنبه ۱۴ تیرماه از ساعت ۸ صبح خانواده های دستگیر شدگان اعتراضات اخیر همزمان در دو نقطه تجمع کردند. صدها نفر ازآنها در مقابل دادگاه انقلاب و زندان اوین جمع شده اند. تعداد زیادی از خانواده ها از سرنوشت عزیزانشان از زمان دستگیری تا به حال بی خبر هستند. دادگاه انقلاب و زندان اوین از دادن هر گونه خبری از وضعیت و شرایط عزیزانشان خودداری می کنند.


در میان اجتماع کنندگان تعدادی از آقایانی که با در بغل داشتن فرزندان کوچک خود در مقابل زندان اوین تجمع کرده اند و در انتظار مطلع شدن از وضعیت همسران بازداشت شده ی خود بسر می برند، دیده می شود. کودکان خردسال آنها با چهره های مضطرب و چشمانی معصوم مادرانشان را در میان جمعیت جستجو می کنند. همچنین تعدادی از خانواده ها که از شهرستانهای مختلف آمده اند در بین تجمع کنندگان بسر می برند و شرایطی مشابه با سایرین دارند.

این تجمعات تقریبا روزانه در مقابل زندان اوین و دادگاه انقلاب بر پا می شود که معمولا از ساعت ۸صبح تا ساعت ۳ بعد از ظهر ادامه می یابد.

نیروهای لباس شخصی در هر دو محل حاضر هستند و خانواده ها را زیر نظر خود دارند.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، بازداشت، شکنجه و در بی اطلاعی نگه داشتن خانواده ها از وضعیت عزیزانشان را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی است. همچنین از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر سازمانهای حقوق بشری خواستار اقدامات بین المللی برای آزادی تمامی دستگیر شدگان اعتراضات اخیر است.

گزارش فوق در تاریخ ۱۴ تیر ۱۳۸۸ برابر با ۵ جولای ۲۰۰۹به سازمانهای زیر ارسال گردید:کمیساریای عالی حقوق بشر کمیسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا، سازمان عفو بین الملل، سازمان دیدبان حقوق بشر.