در رابطه با وضعیت پناهندگان ایرانی در شهر وان دو یادداشت به شهروند رسیده است از خانم مینو همیلی و آقای اردشیر زارع زاده که هر دو یادداشت را در زیر می آوریم.

مینو همیلی

روز یکشنبه زلزلۀ ۲/۷ ریشتری استان وان را لرزاند. استان وان در ۹۰ کیلومتری ایران قرار دارد. شهر وان سالهاست به دلیل هم مرز بودن با ایران جمعیت زیادی از پناهندگان خصوصا فراریان فاقد پاسپورت را در خود جای داده است.

طی تماس تلفنی که روز سه شنبه ۲۵ اکتبر با دو پناهجوی ایرانی به نامهای دنیا و افشین داشته ام متوجه شدم پناهندگان در وضعیت بسیار نامساعدی بسر می برند. آنان به خاطر خرابی پناهگاه شان و ترس از پس لرزه ها که تعدادش تاکنون کم نبوده مجبور شده اند در فضای باز مثلا در پارکها سر کنند، این در حالی ست که آنها فاقد چادر و پتو و امکانات دیگر هستند. افشین گفت تنها یک چادر دارند که کودکان خود را در آن گذاشته اند. دنیا می گفت آب و برق و اینترنت شهر قطع است.

 

غالباً پناهجویان در این شهر بیشتر از شهرهای دیگر مورد بی مهری دفتر کمیساریای سازمان ملل قرار می گیرند. پروسۀ پناهندگی در وان بسیار طولانی تر از شهرهای  دیگر است. چندین پناهندۀ ساکن شهر وان سالهاست با وجود داشتن قبولی سازمان ملل(UN) در انتظار انتقال به کشور ثالث به سر می برند و بارها دست به اعتراض و اعتصاب غذا زده اند. من طی سه سفر خود به شهر وان  از نزدیک  تمام مشکلات پناهجویان را مشاهده کرده ام و زندگی سخت تعدادی از آنان را که غالبا بیش از ۸سال در وان بوده اند را به تصویر کشیده و به همراه گزارش به دفتر کمیساریای عالی سازمان مللل در ژنو و آنکارا تحویل داده ام. بهداشت و امکانات رفاهی در این شهر برای پناهجویان بسیار پایین است وبسیاری از آنها در زمستان سخت و طاقت فرسا برای سوخت بخاری های خود به جای کومو از آشغال های پلاستیک مانند کفش و بطری و غیره  استفاده می کنند که قطعا استنشاق هوای آلوده ناشی از سوخت این مواد برای سلامتی آنها مضر بوده است.

تاکنون خوشبختانه هیچ آماری از کشته و یا زخمی شدن پناهجویان ایرانی منتشر نشده هر چند بیمارستانها پر از زخمی هاست و دسترسی به تعدادی از آوارگان ایرانی تا به حال میسر نبوده  و با مراجعه به خانه های آسیب دیدۀ آنها کسی یافت نشده است اما امید می رود همگی از این بلا جان سالم بدر برده باشند.

بسیاری از ساکنان عادی شهر وان از شهر خارج شده اند اما پناهندگان اجازۀ خروج ندارند از این روی سازمان ملل و دفتر یو ان در ترکیه و وان باید سریعاً برای پناهندگان و اسکان آنان چاره ای بیندیشند زیرا ماندن در خیابان بدون امکانات بهداشتی و گرمایی قطعا به سلامت پناهندگان خصوصا کودکان آسیب جدی می رساند.

در پایان از سازمانها و افراد مدافع حقوق پناهندگان تقاضا دارم از یو ان بخواهند تا از پناهجویان شهر وان در این روزهای سخت حمایت فوری و جدی به عمل بیاورد. همچنین  از سازمانهایی که به پشتوانۀ کمکهای مردمی و دولتی در سراسر دنیا  تا به حال به پناهندگان خدماتی ارسال کرده اند نیز می خواهم  بیش از پیش و هماهنگ شده و سازمان یافته پناهجویان شهر وان را یاری کنند.

برای هرگونه همکاری برای حمایت از پناهندگان می توانید با ایمیل زیر با من تماس بگیرید.

mhomaily@yahoo.com

 

با تشکر

یکشنبه ۲۳اکتبر۲۰۱۱

 

***

درخواست کمک فوری به زلزله زدگان ایرانی در ترکیه

 

هموطنان عزیز!

زلزله در شهر وان ترکیه و پس لرزه های آن نزدیک ۵۰۰ تن از پناهجویان ایرانی را در معرض آسیب های جدی قرار داده است. جان این افراد نه تنها به دلیل پس لرزه ها، بلکه به علت سرمای شهر وان به مخاطره افتاده است و آنها نیاز به کمک فوری دارند.

 

در این حادثه نزدیک ۴۵۰ نفر از اهالی وان و حومه جان خود را از دست داده اند و صد ها تن نیز زخمی شده و بسیاری از خانه ها ویران شده اند. متاسفانه برای امداد و کمک رسانی هنوز اقدام قابل توجهی انجام نشده است.

برای کمک رسانی به آنها ، مرکز بین المللی حقوق بشر واقع در کانادا و دفتر برون مرزی کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی در اقدامی هماهنگ به جمع آوری کمک مالی و غیر مادی دست زده اند.

لطفا برای همیاری و کمک مالی به لینک زیر مراجعه نموده و از نحوه کمک مالی آگاه شوید:

http://humanrightsintl.org/index5-2.htm

 

دانشجویان، روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر ایرانی که مدتها در ایران در سلول های انفرادی شکنجه شده بودند اینک در زندان دیگری جانشان در خطر است و به کمک ما نیاز دارند.

http://www.komitedefa.com

http://humanrightsintl.org

۱۶۴۷۸۶۰۸۴۸۵