شهروند- پلیس کانادا اعلام کرد که یک شبکه ی گسترده ی بین المللی پول شویی و قاچاق مواد مخدر را که توسط گروهک های سازمان یافته ای اداره می شد، در مونترال و کبک شناسایی و سرنگون کرده است.

روز سه شنبه پلیس کانادا موفق شد با یک حمله ضربتی ۱۷ نفر را در این پیوند دستگیر کرده و ۳۲.۸ میلیون دلار دارایی این افراد را ضبط کند. پلیس کانادا می گوید که با محروم کردن این گروههای تبهکار از دستیابی به شبکه های پولشویی موفق شد ساختار این جرایم سازمان یافته را بهم ریخته و این افراد را شناسایی و دستگیر کند. این گروه تبهکار قابلیت این را داشت که میلیون ها دلار را در سطح جهانی از طریق پولشویی جابجا کند. این دستگیری یکی از گسترده ترین و کم سابقه ترین اقدامات پلیس کانادا در زمینه ی جرایم این چنینی در تاریخ است و نتیجه ی دوسال بررسی و تحقیقی است که به کمک سازمان مالیات بردرآمد کانادا و دیگر نهادهای دولتی انجام شده است.

نادر گرامیان

این گروه تبهکار پول کثیف را از گروهک ها و سازمان های جنایتکار جمع آوری کرده و به کمک افراد و در قالب دارایی های قانونی  به صرافی های تورنتو منتقل می کرد. این مبالغ سپس به حسابهای بانکی در ایران، لبنان، دوبی، چین، آمریکا منتقل شده و از این طریق در اختیار کارتل های مواد مخدر در آمریکای جنوبی قرار می گرفت.

ده نفر از افراد دستگیر شده از مونترال و ۷ نفرشان از تورنتو هستند و بازه ی سنی آنها بین ۲۶ تا ۷۱ سال است. در بین دستگیر شدگان تورنتو نام شش ایرانی به چشم می خورد: نادر گرامیان نیک ۵۶ ساله از وان، تانیا گرامیان نیک ۲۸ ساله از وان، سحر شجاعی ۴۵ ساله از تورن هیل، محمدرضا شیخ حسنی ۵۵ ساله از ریچموندهیل، شبنم منصوری ۳۸ ساله از میپل و محمد جابر ۵۱ ساله از مونترال. نادر گرامیان و محمد جابر روسای این شبکه ی پولشویی در تورتنو و مونترال بوده اند.

اداره مالیات کانادا، ارزش دارایی‌های این شبکه بین‌المللی پول‌شویی را نزدیک به ۳۳ میلیون دلار برآورد کرده است.  در بازرسی‌های پلیس، یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار پول نقد کشف شده است. شش ملک نیز به ارزش تقریبی ۱۵ میلیون دلار در شمار دارایی‌های این شبکه پول‌شویی بوده است. به گفته پلیس، این شبکه با برخی از صرافی‌های ایرانی فعال در شهر تورنتو نیز کار کرده است.

تمامی بازداشت‌شدگان با خودروها و هواپیما‌های ویژه به یک مرکز بازجویی پلیس در لاول، در نزدیکی مونترال، منتقل شده‌اند.

پلیس کانادا در نشست مطبوعاتی روز سه‌شنبه گفت از سال ۲۰۱۶ فعالیت‌های این شبکه را زیر نظر داشته است. به گفته پلیس، در جریان این عملیات، هزاران سند نیز به دست آمده است که برای انتشار کامل در حال آماده‌سازی است.

نادر گرامیان‌ ۵۶ ساله، تانیا گرامیان‌ ۲۸ ساله، سحر شجاعی ۴۵ ساله، محمدرضا شیخ حسنی ۵۵ ساله، شبنم منصوری ۳۸ ساله، در شمار بازداشت ‌شدگان و متهمان ایرانی این شبکه پول‌شویی بین‌المللی هستند.