دانشمندان دانشگاه KIEL موفق به شناسایی ژنی شده اند که قادر است در یک زمان سبب بروز ناهنجاریهای لثه و بیماریهای قلبی شود. قبلا در یک بررسی علمی بر روی ۱۰۹۷ نفر از بیمارانی که بیماریهای قلبی داشتند این ژن شناسایی گردیده بود. در مطالعه دنباله داری معلوم شد که ژن موردنظر در بیماریهای لثه این دسته از بیماران نقش داشته و این دو بیماری در حقیقت دارای یک ژن مشترک می باشند. این پژوهشگران توصیه می نمایند که دندانپزشکان پس از تشخیص بیماریهای لثه بهتر است بیمار را به متخصص بیماریهای قلب و عروق معرفی نمایند که به دقت معاینه شوند تا از بروز ناهنجاریهای قلبی جلوگیری شده و یا در درمان آن اقدام گردد. قبلا ما می دانستیم که افرادی که به عفونت لثه دچار هستند ممکن است به بیماریهای قلبی مبتلا شوند ولی نمی دانستیم که این دو بیماری ممکن است یک ژن مشترک داشته باشند.


زیاده روی در مصرف نوشابه های گازدار و ناهنجاریهای عضلات


پژوهشگران یونانی در یک بررسی علمی بر روی گروهی از افرادی که در مصرف نوشابه های گازدار (Cola) زیاده روی می کردند معلوم نمودند که این دسته از افراد به نوعی بیماری و ناهنجاری عضلات بدن به نام Hypokalemia دچار می گردند، که همراه است با ضعف عضلات و گاهی فلج اعصاب آن. جالب اینکه افراد مورد نظر روزی بین دو تا ۹ لیتر نوشابه گازدار مصرف می نمودند که رقم بالایی ست و به علت داشتن مواد شیمیایی و همچنین قندهای مصنوعی و کافئین دار مشکلات خطرناکی را در بدن به وجود می آورند. زیاده روی در مصرف اینگونه نوشابه ها سبب بی اشتهایی، خستگی بی مورد، تهوع و از دست دادن املاح بدن مانند پتاسیم و کلسیم می شوند که همگی در ضعف عضلات بدن نقش دارند. متاسفانه مردم، مخصوصا جوانان علاقه ای به مصرف آب ندارند و به نوشابه های گازدار بازاری اعتیاد پیدا کرده اند که نتایج ناگواری را به وجود می آورد.


آنتی اسیدها و شکستگی استخوانها


آنتی اسیدهای قوی که باید با نسخه پزشک تهیه و مصرف گردند اگر درازمدت مورد استفاده قرار گیرند منجر به شکستگی استخوانها، مخصوصا استخوان لگن می شوند. مهمترین این آنتی اسیدها عبارتند از Nexium ، Prevacid ، Tagamet ، Zantac و غیره که در درمان ترش کردن و پایین آوردن اسید معده استفاده می شوند. پژوهشگران دانشگاه سانفرانسیسکو که با بررسی و پیگیری ۳۳۷۵۲ نفر که آنتی اسید مصرف می کردند و با مقایسه ۱۳۰۴۷۱ نفر که چنین نمیکردند دریافتند که بیمارانی که به طور طولانی از آنتی اسیدها استفاده می کردند بین ۱۸ تا ۴۱ درصد (بسته به نوع آنتی اسید و مدت مصرف آن) به عارضه شکستگی استخوانها دچار گردیده اند. اگرچه علت یا علل اصلی عوارض استخوانی در افرادی که آنتی اسید می خورند به وضوح معلوم نیست ولی باید گفت که این داروها در هضم و جذب کلسیم رژیم غذایی در بدن اختلالاتی به وجود می آورند. وقتی این افراد از مصرف آنتی اسیدها خودداری می کنند امکان بروز شکستگی استخوانها در آنها کاهش می یابد. به طور خلاصه باید اشاره نمود که در خوردن آنتی اسیدها نباید زیاده روی نمود و از آنها در درازمدت استفاده کرد، بلکه باید علل ترش کردن معده و مری را بررسی و درمان نمود. آنتی اسیدهای غیر نسخه ای که می شود در داروخانه ها تهیه کرد نیز نباید به طور بی بند و بار مصرف گردند چون گزارش شده که سبب کم خونی می گردند.


رابطه قرص های خواب آور و مسکن ها با خودکشی در سالمندان


قرصهایی که برای درمان افسردگی و بی خوابی و تسکین دردها مصرف می شوند، امکان اقدام به خودکشی را تا حدود چهار برابر در سالمندان بالا می برند. این گزارشی است که پژوهشگران سوئدی انتشار داده اند. در این بررسی پرونده های پزشکی و اطلاعات مربوط به روش زندگی ۸۵ نفر از مردان و ۶۵ نفر از زنان سالمندی که دست به خودکشی زده بودند به دقت مطالعه گردیده و معلوم شده که ترکیبات و طبیعت این داروها در بدن افراد مورد بحث سبب نوعی گرایش به خودکشی می شوند.

بنابه آمار سازمان جهانی بهداشت هر ساله بیشتر از ۸۷۷ هزار نفر در دنیا دست به خودکشی با سرانجام می زنند. به عبارت دیگر ده ها برابر این رقم اقدام به خودکشی می نمایند ولی ۸۷۷ هزار نفر جانشان را به همین علت از دست می دهند. (در برابر هر یک خودکشی به سرانجام رسیده، بین ۱۰ تا ۴۰ مورد خودکشی بی سرانجام گزارش می گردد)

تجویز داروهای مسکن، ضد عارضه افسردگی و بی خوابی به سالمندان باید با دقت کامل انجام گیرد. مخصوصا بیمارانی که ناراحتی روانی دارند و یا به هر دلیلی گرایش به خودکشی در آنها دیده می شود.


چاقی یکی از علل بی خوابی و بدخوابی کودکان


کودکانی که چاق هستند، مخصوصا چربی زیادی دور شکم آنها را پر نموده بیشتر از دیگران به عارضه بدخوابی و بی خوابی دچار می شوند. این گروه از کودکان در مدرسه و سر کلاس هم قدرت تمرکز حواس ندارند و به علت اینکه شب ها خوب نمی خوابند مدام چرت می زنند.

در یک بررسی علمی پژوهشگران ۷۰۰ کودک ۷ تا ۱۲ ساله را که از ۱۸ مدرسه مختلف انتخاب شده بودند مطالعه و پیگیری نمودند و آزمایشات مخصوص دستگاه تنفسی، قلب و عروق و عوامل مهم در بروز بدخوابی و بی خوابی به عمل آوردند. از این عده ۲۵ درصد مشکل خفیفی در خوابیدن داشتند در حالی که ۱۵ درصد به عارضه شدید بد خوابی و بی خوابی دچار بودند. جالب اینکه اکثر این دسته از کودکانی که شب ها مشکل خوابیدن داشتند وزن بدنشان زیاد بود و چربی دور شکم آنها در مقایسه با افراد دیگر خیلی زیادتر گزارش گردیده. البته عوامل مختلفی در بدخوابی و بی خوابی کودکان وجود دارند که پرخوری و خستگی زیاد و نوشیدن نوشابه های گازدار و غیره جزیی از آنها هستند ولی به طور مسلم وزن زیاد و چاقی بیش از حد نقش مهمی در بی خوابی و بدخوابی بازی می کنند، زیرا با کم کردن وزن این عارضه به وضوح از بین می رود.


عوارض خطرناک قرص بیماری قند Avandia


حدود دو سال قبل گزارش گردید که داروی Avandia که به بیماران مبتلا به بیماری قند توصیه می گردد می تواند سبب ناهنجاریهای غیرقابل جبران قلب گردد. این بار پژوهشگران دانشگاهی در انگلستان گزارش کرده اند که این دارو سبب بیماریهای قلب و شکستگی استخوانها می شود. با وجودی که اثر نامطلوب این دارو در بدن به وضوح ثابت گردیده ولی متاسفانه هنوز در بعضی از کشورهای دنیا حتی در بعضی از شهرهای آمریکای شمالی از این دارو استفاده می شود و این خود بیانگر قدرت کارتل های دارویی است که جز نفع شخصی چیز دیگری را در نظر ندارند.

در بررسی جدید ۴۴۴۷ بیمار مبتلا به بیماری قند که از این دارو استفاده می کردند مطالعه شده اند. اگرچه اثر دارو در پایین آوردن قند خون چشمگیر بوده ولی بروز عوارض قلبی در آنها دو برابر دیگران گزارش شده است. در ضمن این افراد خیلی بیشتر از آنهایی که این دارو را مصرف نمی کردند به شکستگی استخوانها دچار شده اند که نشانه رابطه این دارو و پوکی استخوان است.


آیا همیشه گرسنه هستید؟


افرادی که از خوردن غذا سیر نمی شوند و مدام احساس گرسنگی می کنند ممکن است به نوعی ناهنجاری و عارضه پزشکی دچار باشند و آنها عبارتند از:

ـ بالا بودن متابولیسم بدن که سوخت و ساز غذا را افزایش می دهد.

ـ بیماری قند، مخصوصا بیماری قند در دوره بارداری

ـ عارضه پایین بودن قند خون یا Hypoglycemia

ـ سندروم قبل از پریود ماهیانه (PMS)

ـ بیماریهای غده تیروئید

ـ عوارض جانبی بعضی از داروهای شیمیایی مانند داروهای ضد افسردگی


بهتر است باور کنید


می گویند یک نفر از هر ۶ نفر در دنیا و یا به عبارتی بیشتر از یک بیلیون نفر به علت فقر مالی گرسنه هستند و اگر بهر تقدیری صبحانه یا ناهار ناچیزی به دست آورند مطمئن نیستند که برای وعده دیگر بتوانند غذایی تهیه و مصرف کنند.

برآورد شده که ته مانده سفره های مردم آمریکای شمالی که به زباله دانی ها ریخته می شوند می تواند روزی یک وعده کامل غذای این مردم را تامین نماید. در ضمن مخارج نگهداری و تغذیه سگ و گربه های همین مردم قادر است یک وعده دیگر از غذای یک میلیون نفر را در هر روز تدارک ببیند و بالاتر از همه پول مشروبات الکلی مردم آمریکای شمالی هم می تواند غذای اصلی و کامل وعده سوم مردم گرسنه دنیا را تامین کند. ولی مگر می شود حیف و میل نکرد، در تغذیه و نگهداری سگ و گربه دستکاری نمود و مشروب نخورد.



* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.

EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com