ونکوور سان: ایرانیان مسلمان

 داگلاس تاد در گزارشی در روزنامه‌ی ونکوور سان در مورد این‌که مهاجرت چگونه «صحنه‌ی مذهبی کانادا را تغییر می‌دهد» به مهاجرین مسلمان اشاره کرد و گفت: «بر خلاف باور رایج، بیشتر مهاجرین مسلمان کانادا از کشورهای عرب نمی‌آیند. اکثریت عظیم آن‌ها از پاکستان (۱۳۰ هزار)، ایران (۸۰ هزار)، هندوستان (۴۰ هزار)، افغانستان (۴۰ هزار) و بنگلادش (۳۰ هزار) هستند. بزرگترین کشورهای عرب منشا مهاجرین مسلمان لبنان (۳۰ هزار)‌ و الجزایر (۳۰ هزار) هستند.»

 

اسرائیل: مصر باستان و ایران معاصر

 

اندرو کوهن، استاد روزنامه‌نگاری و مسائل بین‌المللی دانشگاه کارلتون، در مقاله‌ای برای روزنامه‌ی اتاوا سیتیزن به مناسبت نزدیک بودن عید پسح (فطیر)‌ که عید آزادی قوم یهود از قید بردگی فراعنه‌ی مصر است از نیاز اسرائیل به معجزه‌ای مثل معجزه‌ی عید فطیر سخن گفته است!

او مصر باستان را با ایران معاصر مقایسه کرده و هر دو را دشمن اسرائیل دانسته است: «مصر اسرائیلی‌ها را به بردگی کشاند و ایران می‌خواهد آن‌ها را نابود کند.»

 

کوهن سپس آمریکا و غرب را با خداوند مقایسه کرده و نوشته اگر آن روز خدا به کمک یهودیان آمد و مصریان را با سیل و ویرانگری مجازات داد این بار «آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا» (قدری والاتر)‌ هستند که ایرانیان را تحریم اقتصادی می‌کنند تا برنامه‌ی هسته‌ای شان را کنار بگذارند.

کوهن اما افزوده که تحریم‌های اقتصادی و حتی حمله‌ی نظامی اسرائیل هم برای توقف کامل برنامه‌ی ایرانیان کافی نخواهد بود و در عوض به «معجزه‌ای سیاسی» نیاز است تا یا حکومت ایران برنامه‌ی هسته‌ای را کنار بگذارد و یا رژیم سقوط کند «و ایران دوباره به جامعه‌ی بین‌المللی بپیوندد.»

نویسنده در پایان نوشته: «در غیر این صورت باید باور داشته باشیم که می‌توانیم جلوی ایرانی هسته‌ای را بگیریم. برای آغاز این کار باید به ایرانی‌ها بفهمانیم که اگر به اسرائیل حمله کنند آنان نیز مثل مصری‌های باستان با آب‌های نابخشودنی دریای سرخ روبرو خواهند بود.»

 

«زندانی تهران» در تورنتو روی صحنه می‌رود

 

«زندانی تهران» خاطرات مشهور نویسنده‌ی ایرانی اهل آرورا، مارینا نعمت، به نمایش‌نامه تبدیل شده و در تورنتو روی صحنه رفته است. روزنامه‌ی بنر آرورا ضمن گزارش این خبر از این گفت که این زندانی سابق زندان اوین پس از فرار به کانادا مدتی در رستوران «سوئیس شله»ی شهر آرورا کار می‌کرده است.

مارینا نعمت

 

نمایش «زندانی تهران» در تئاتر پس موریل تورنتو روی صحنه است و تا ۲۸ آوریل هر شب اجرا می‌شود.

 

جاسوسان ایرانی به کانادا مهاجرت می‌کنند؟

 

شریل ساپریا، مدیر سیاست‌گذاری کانادای بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، در مقاله‌ای برای هافینگتون پست به بخشی از گزارش بازرس کل کانادا اشاره کرد که می‌گوید وزارت ترابری کانادا از بازرسی تمام و کمال صدها شرکت هواپیمایی بازمانده و آژانس خدمات مرزی کانادا در عمل به موازین وزارت بهداشت برای جلوگیری از ورود اقلام خطرناک به کشور موفق نبوده.

ساپریا به شهادت هفته‌ی گذشته خودش در زیرکمیته‌ی حقوق بشر بین‌المللی در مجلس عوام اشاره کرده که مشغول مطالعه‌ی تهدید ایران است. ساپریا در شهادت خود از احتمال حضور نیروهای سپاه پاسداران در کانادا گفته که به گفته‌ی رضا کهیلی، یکی از اعضای سابق این گروه در آمریکا، قطعی است.

نویسنده خواهان این شده که دانشجویان و کارگران خارجی که با ویزای موقت به کانادا می‌آیند مورد بازرسی دقیق‌تری قرار بگیرند بخصوص وقتی از کشورهایی «با ریسک بالا» مثل ایران می‌آیند. ساپریا حتی گفته شاید لازم باشد از این کشورها مهاجرهای کمتری بگیریم یا اصلا نگیریم!

 

هیئت مدیره بانک ملی ممنوع الخروج شد

 

اعضای هیئت مدیره بانک ملی ایران به خاطر نقش احتمالی‌شان در ماجرای اختلاس ممنوع‌الخروج شدند. این پس از آن صورت می‌گیرد که مدیر عامل سابق این بانک، رضا خاوری، به کانادا فرار کرد.

 

مانا نیستانی در مونترال گزت

 

آژانس پست‌مدیا نیوز گزارشی در مورد کاریکاتوریست‌های سیاسی که با خطر مرگ روبرو هستند منتشر کرده است که در روزنامه‌هایی همچون مونترال گزت و ونکوور سان منتشر شده است.

مانا نیستانی

 

در قسمتی از این گزارش از مانا نیستانی کاریکاتوریست ایرانی که پنج سال است خارج ایران زندگی می کند و سال گذشته به فرانسه پناهنده شد، می‌خوانیم. در مورد او می‌خوانیم: «سفر او وقتی شروع شد که به جرم تحریک تنش و تهدید امنیت دولت پس از کشیدن نقاشی سوسکی که به یکی از زبان‌های اقلیتی سخن می‌گفت به زندان افتاد.» نیستانی به خبرگزاری فرانسه گفته: «می‌توانم به ایران برگردم اما به زندان می‌افتم.»