تیم ملی ایران یکشنبه با پیروزی قاطع مقابل تیم تایلند، برای نهمین بار به مقام نخست رقابت‌های فوتسال قهرمانی آسیا دست یافت. در این دوره از مسابقه‌ها که در بانکوک برگزار شد، تیم ملی ایران در دیدار فینال با نتیجه چهار بر صفر میزبان رقابت‌ها را شکست داد و برای نهمین بار بر بام فوتسال آسیا ایستاد. تیم ملی ایران با این پیروزی، انتقام شکست رقابت‌های بین‌المللی مالزی را از تیم تایلند گرفت.



شهروند  ۱۱۷۸ ـ ۲۲ می ۱۳۸۷


 

تیم ملی فوتسال ایران برای نهمین بار قهرمان آسیا شد

  تیم ملی ایران یکشنبه با پیروزی قاطع مقابل تیم تایلند، برای نهمین بار به مقام نخست رقابت‌های فوتسال قهرمانی آسیا دست یافت. در این دوره از مسابقه‌ها که در بانکوک برگزار شد، تیم ملی ایران در دیدار فینال با نتیجه چهار بر صفر میزبان رقابت‌ها را شکست داد و برای نهمین بار بر بام فوتسال آسیا ایستاد. تیم ملی ایران با این پیروزی، انتقام شکست رقابت‌های بین‌المللی مالزی را از تیم تایلند گرفت.

تیم ملی  در مسابقه‌های بین‌المللی مالزی که بهمن ماه سال گذشته در کوالالامپور برگزار شد برای نخستین بار در تاریخ مقابل تیم تایلند (۳بر ۲) تن به شکست داد.

وحید شمسایی (دوگل )، محمدرضا حیدریان و مجید لطیفی برای تیم ایران در این بازی گلزنی کردند.

جانتا پانوا کاپیتان تیم ملی تایلند نیز در نیمه دوم به دلیل خطا بر روی مجید لطیفی  از زمین بازی اخراج شد.

در پایان این رقابت‌ها شمسایی بهترین گلزن فوتسال جهان با ۱۳گل زده به عنوان آقای گل این پیکارها شناخته شد.

در دیدار رده بندی تیم ملی ژاپن با نتیجه ۵ بر ۳ از سد تیم چین گذشت و در مکان سوم قرار گرفت.

از سال ۱۹۹۹ تاکنون تنها در سال ۲۰۰۶ ژاپن اول شد و بقیه سالها ایران همواره قهرمان فوتسال آسیا بوده است.

در پایان این دوره از مسابقه ها، تیم‌های ملی فوتسال ایران، تایلند، ژاپن و چین جواز حضور در جام جهانی  ۲۰۰۸برزیل را به دست آوردند.

رقابت‌های فوتسال جام جهانی مهرماه امسال با حضور ۲۰ تیم در ریودوژانیرو برزیل برگزار خواهد شد.


 

پرسپولیس قهرمان لیگ برتر ایران

تیم فوتبال پرسپولیس تهران با گل دقیقه ۶+۹۰ توانست سپاهان اصفهان را در حضور صد هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی تهران شکست دهد و قهرمان لیگ برتر ایران شود.

این بازی حساس در آخرین هفته لیگ برتر در حالی آغاز شد که پیش از آن تیم سپاهان اصفهان با ۵۸ امتیاز در صدر جدول قرار داشت و پرسپولیس با ۵۶ امتیاز در رده دوم بود.

به این ترتیب پرسپولیس برای قهرمان شدن در این فصل لیگ برتر به پیروزی نیاز داشت و در صورت پیروزی سپاهان بر پرسپولیس و یا کسب نتیجه تساوی، سپاهان قهرمان لیگ برتر می شد.

این بازی در حالی در ورزشگاه آزادی آغاز شد که سکوهای ورزشگاه صد هزار نفری آزادی چند ساعت پیش از شروع بازی کاملا پر شده و درهای ورزشگاه بسته شده بود.

پرسپولیس که در این بازی نیاز به برد داشت، بازی را با حملات زیادی آغاز کرد تا در دقیقه ۱۷ روی شوت محسن خلیلی به گل رسید.

بعد از گل نیز حملات پرسپولیس چند دقیقه ادامه پیدا کرد. اما به تدریج بازی کمی متعادل شد تا در دقیقه ۲۹ احسان حاج صفی بازی را به تساوی کشاند.

در نیمه دوم پرسپولیس به تدریج برحملات خود افزود و هر چه بازی به دقایق پایانی خود نزدیک می شد هم اضطراب بازیکنان پرسپولیس برای رسیدن به گل پیروزی و هم فشار آنها روی دروازه سپاهان بیشتر می شد.

اما بی دقتی مهاجمان پرسپولیس، که تا حدودی ناشی از فشار عصبی به نظر می رسید، و همین طور عملکرد خوب دروازه بان و مدافعان سپاهان باعث شد پرسپولیس نتواند به گل دست پیدا کند.

با پایان گرفتن وقت عادی بازی داور اعلام ۷ دقیقه وقت تلف شده کرد. در ششمین دقیقه از وقت های تلف شده پرسپولیس صاحب یک ضربه ایستگاهی پشت محوطه جریمه سپاهان شد. این ضربه را فرزاد آشوبی زد که به دیواره دفاعی سپاهانی ها خورد و در برگشت محسن خلیلی بار دیگر توپ را به سمت دروازه شوت کرد که در آستانه رفتن به اوت کریم باقری توپ را گرفت و روی دروازه فرستاد که سپهر حیدری با ضربه سر توپ را از روی دست دروازه بان سپاهان وارد دروازه کرد تا ورزشگاه آزادی از فریاد شادی نزدیک صد هزار هوادار پرسپولیس منفجر شود.

به این ترتیب تیم پرسپولیس با ۵۹ امتیاز قهرمان هفتمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران شد و سپاهان با ۵۸ امتیاز در رده دوم ایستاد و افشین قطبی، سرمربی این تیم، در اولین فصل حضور خود در فوتبال ایران توانست تیم پرسپولیس را قهرمان لیگ برتر ایران کند.

تیم استقلال تهران با چند شکست متوالی در هفته های اخیر در رده سیزدهم جدول قرار گرفت تا یکی از ضعیف ترین نتایج تاریخ این باشگاه در لیگ رقم بخورد.

فیروز کریمی، سرمربی استقلال تهران، پیش از آخرین روز لیگ به دلیل نتایج ضعیف این تیم از مقام خود استعفا داد.


 

نتایج بازی های هفته آخر لیگ برتر ایران

پرسپولیس (۲) ـ  سپاهان اصفهان (۱)

صنعت نفت آبادان (۲) ـ  استقلال تهران (۱)

ذوب آهن اصفهان (۴) ـ   استقلال اهواز (۲)

مقاومت سپاسی شیراز (۱) ـ  مس کرمان (۳)

پگاه گیلان (۱) ـ  صباباتری (۰)

ابومسلم خراسان (۲) ـ  برق شیراز (۱)

راه آهن (۳) ـ شیرین فراز کرمانشاه (۰)

پیکان (۰) ـ  سایپا (۱)

پاس همدان (۱) ـ  ملوان انزلی (۱)  

جدول نهایی لیگ برتر:

۱ـ پرسپولیس تهران، ۵۹ امتیاز،۲ـ سپاهان اصفهان، ۵۸ امتیاز،۳ـ صباباتری، ۵۲ امتیاز،۴ـ  ابومسلم خراسان، ۵۰ امتیاز،۵ـ  پاس همدان، ۴۹ امتیاز،۶ـ  ذوب آهن اصفهان، ۴۸ امتیاز،۷ـ  برق شیراز، ۴۷ امتیاز،۸ـ استقلال اهواز، ۴۶ امتیاز،۹ـ پیکان، ۴۶ امتیاز،۱۰ـ مس کرمان، ۴۵ امتیاز،۱۱ـ سایپا، ۴۵ امتیاز،۱۲ـ راه آهن۴۴امتیاز،۱۳ـ استقلال تهران، ۴۳ امتیاز،۱۴ـ مقاومت سپاسی شیراز، ۴۲ امتیاز،۱۵ـ پگاه گیلان، ۳۸ امتیاز،۱۶ـ ملوان انزلی، ۳۶ امتیاز،۱۷ـ  صنعت نفت آبادان، ۳۵ امتیاز،۱۸ـ  شیرین فراز کرمانشاه، ۲۱ امتیاز.


 

پگاه و ملوان در لیگ برتر ماندند / نفت سوخت

هفته سی و چهارم مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه های کشور در حالی به پایان رسید که با توجه به پیروزی پگاه و توقف ملوان، صنعت نفت آبادان با وجود برتری برابر استقلال تهران به دسته اول سقوط کرد.

در دیدار استقلال تهران برابر میزبان خود صنعت نفت آبادان این تیم با نتیجه 2  بر یک شکست خورد.

همچنین با توجه به پیروزی تیم های پگاه برابر صباباتری و توقف ملوان برابر پاس همدان، تیم صنعت نفت آبادان با وجود برتری 2 بر یک برابر استقلال تهران به رقابت های دسته اول سقوط کرد.

با این شرایط تیم های پگاه گیلان و ملوان بندرانزلی در رقابتهای لیگ برتر باقی ماندند، اما صنعت نفت به لیگ دسته اول سقوط کرد.


 

۳هزار صندلی ورزشگاه آزادی تخریب شد

میزان خسارات وارده به ورزشگاه یکصدهزار نفری آزادی در مسابقه پیروزی و سپاهان اعلام شد. به گزارش روابط عمومی مجموعه ورزشی آزادی، آسیب دیدن تاسیسات آبرسانی و برق و همچنین تخریب ۲۹۴۰ عدد صندلی از جمله خسارات وارده به این سرمایه   در مسابقه  بوده است. مضاف بر آن، بر اثر ورود تعداد زیادی از تماشاگران به داخل زمین در پایان مسابقه، آسیب هایی جدی به چمن ورزشگاه وارد گردیده است.  

گفتنی است پیش از این، بیشترین مقدار خسارات وارده به استادیوم فوق الذکر، مربوط به مسابقه سال گذشته پرسپولیس و سپاهان در نیمه نهایی جام حذفی بود که بیش از ۴۳۱۲ عدد صندلی شکسته بر جای گذاشت.


 

استیل آذین و پیام مشهد در اراک دیدار می کنند

تیم های استیل آذین تهران و پیام مشهد برای تعیین صدرنشین گروه یک مسابقات دسته اول، در اراک با یکدیگر مسابقه خواهند داد.

کمیته مسابقات فدراسیون فوتبال اعلام کرد، چنانچه تیم‌های فوتبال صدر و قعر جدول هم امتیاز باشند، جهت تعیین تیم‌های صعودکننده و همچنین سقوط کننده، یک بازی در زمین بی‌طرف دوباره بین دو تیم برگزار خواهد شد.

با توجه به اینکه تیم های استیل آذین و پیام مشهد در گروه یک، دارای ۳۸ امتیاز هستند، برای تعیین تیم اول این گروه، دیدار تیم های مذکور در روز دوم خرداد ساعت ۱۶ در شهرستان اراک در استان مرکزی برگزار خواهد شد.


 

خبرهای کوتاه از ورزش جهان


 

روسیه با شکست کانادا قهرمان هاکی جهان شد

از سال ۱۹۹۳ این اولین بار بود که روسیه موفق شد در مسابقات هاکی جهانی مردان به مدال طلا دست یابد. روسیه با شکست ۵ بر ۴ کانادا به این آرزوی پانزده ساله اش دست یافت.

مسابقات امسال جهانی هاکی در شهرهای کبک و هالیفکس کانادا برگزار میشد و این فرصت خوبی برای کانادا بود تا یک بار دیگر به مدال طلا دست یابد، ولی به نظر میرسد تیم امسال کانادا از  ضعف هایی رنج می برد.

این ششمین بار بود که کانادا و روسیه در فینال در مقابل هم قرار می گرفتند و تا به حال ۳ بر ۳ مساوی هستند. آنها همچنین هر دوی این تیم ها تا به حال ۲۴ مدال طلا گرفته اند، اگر چه کانادا تاکنون ۳۶ بار به فینال رسیده و روسیه ۳۲ بار . در جمع کانادا در هاکی جهانی مردان ۴۵ مدال به دست آورده و روسیه ۳۹ مدال.


 

بیش از ۵ هزار مترجم در المپیک پکن

بیش از ۵ هزار مترجم آماده خدمت در بیست و نهمین دوره بازى هاى المپیک در شهر پکن هستند. «ژائو هویمین» مدیر بخش ارتباطات بین المللى ستاد برگزارى بازى هاى المپیک گفت: ما در ۵۳ بازى دنیا به همراه دو زبان اصلى انگلیسى و فرانسوى به حاضران در بازى هاى المپیک خدمات رسانى مى کنیم. گفتنى است همه ۲۰۵ کشور عضو کمیته بین المللى المپیک قرار است در بازى هاى ۲۰۰۸ پکن شرکت کنند.


اسپانیا قهرمان فوتبال نوجوانان اروپا شد

تیم ملى فوتبال نوجوانان (زیر ۱۷ سال) اسپانیا با غلبه بر فرانسه، قهرمان اروپا در این رده سنى شد. تیم ملى نوجوانان اسپانیا در دیدار نهایى برابر فرانسه با نتیجه ۴ بر صفر به پیروزى رسید. این دیدار در ورزشگاه ماردان اسپور آنتالیا ترکیه و در حضور ۱۰۰۰ تماشاگر که عمدتاً اسپانیایى بودند، برگزار شد.


جدایى کافو و سرجینیو از میلان

دو بازیکن برزیلى و مسن تیم فوتبال آث میلان ایتالیا در پایان فصل تیم خود را ترک مى کنند.

این دو بازیکن کافو و سرجینیو هستند.

کافو مدافع راست قدیمى میلان و بازیکن سابق رم ایتالیا حتى از حضور در بازى آخر تیمش در هفته سى و هشتم کالچو نیز مطمئن نیست.


امارات خواهان میزبانى جام باشگاه هاى جهان شد

فدراسیون فوتبال امارات درخواست خود را به فدراسیون بین المللى فوتبال (فیفا) براى میزبانى مسابقات جام باشگاه هاى جهان اعلام کرد. گروهى از مقامات عالیرتبه فدراسیون فوتبال امارات با حضور در محل مقر فیفا در شهر زوریخ درخواست خود را به صورت کتبى براى میزبانى مسابقات جام باشگاه هاى جهان در سالهاى ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ اعلام کردند.

در حال حاضر علاوه بر امارات کشورهاى ژاپن و استرالیا نیز درخواست میزبانى براى این مسابقات را داده اند.


 

 ورزشکار زن ۵۶ ساله آمریکا، المپیکى شد!

یک زن ۵۶ ساله آمریکایى براى چهارمین بار جواز حضور در بازى هاى المپیک را کسب کرد.

«لیبى کالاهان» قهرمان تیراندازى با تفنگ بادى کشور آمریکا در مسابقه هاى قهرمانى کشورش توانست جواز حضور در بازى هاى المپیک ۲۰۰۸ پکن را کسب کند. او در رقابت هاى تیراندازى قهرمانى آمریکا در مکان دوم قرار گرفت. پیش ازکالاهان، کایرا دانتون پیرترین ورزشکار آمریکایى بود که در سن ۵۵ سالگى المپیکى شده بود. او در سال ۱۹۶۸ و در مسابقه هاى سوارکارى در بازى هاى المپیک حضور یافت.