شهروند: کنگره ایرانیان تورنتو روز یکشنبه ۲ دسامبر اولین جشن بزرگ خود را با حضور بیش از ۲۵۰ تن از اعضا و میهمانانش در سالن باشگاه گلف بی ویو برگزار کرد. اعضای هیئت مدیره به همراه گروه پرشمار داوطلبان دست به دست هم داده بودند تا شبی دلپذیر را رقم زنند. شبی که به خاطر تنوع شرکت کنندگان بیشتر به دیدوبازدید عید می مانست، مفرح و صمیمی، و البته پربار و پرسود به دلیل جذب نیروهای تازه و کمک مالی برای پیشبرد برنامه های آتی کنگره که رئیس و نایب رئیس کنگره طی سخنانشان در طول برنامه نوید آن را دادند.

نمایندگان فدرال و استانی در جشن کنگره ایرانیان کانادا حضور داشتند

 در واقع از زمان شکل گیری کنگره ایرانیان در سال ۲۰۰۶ تاکنون بعد از طی فراز و نشیب های فراوان، این اولین بار بود که کنگره ایرانیان به برگزاری چنین جشن و گردهمایی مبادرت می کرد، و استقبال از آن از سوی پزشکان، مهندسین، حقوقدانان، رسانه های جمعی و کوشاگران سیاسی و اجتماعی نشان از آن داشت که، هر چند کند و سخت، اما بالاخره جامعه ایرانی به باور و اهمیت نقش کنگره ایرانیان نشسته است و قدر می داند تلاش بسیارانی را که برای پاگیری چنین نهادی  وقت و انرژی بسیاری صرف کرده اند. در بین حضار بسیاری از مؤسسان و پایه گذاران کنگره حضور داشتند. شرکت کنندگان از طیف های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه ایرانی کانادایی بودند.

از ویژگی های مهم این برنامه حضور نمایندگانی از اقلیت های مذهبی و فرهنگی همچون انجمن بهایی ها، انجمن کلیمی ها و انجمن فرهنگی کره ای ها بود و نیز نمایندگانی از هر سه حزب محافظه کار، لیبرال و نیودمکرات که نشان از نگاه غیر حزبی و همه شمول کنگره ایرانیان دارد.

دکتر فرخ زندی رئیس کنگره ایرانیان کانادا

در سطح فدرال از حزب محافظه کار نماینده ویلودیل آقای Chungsen Leung،  از حزب لیبرال نماینده اسکاربرو- ایجن کورت آقای Jim Karygiannisو از حزب نیودمکرات نماینده تورنتو- دنفورت آقای  Craig Scottحضور داشتند.

در سطح استانی از حزب لیبرال دکتر رضا مریدی نماینده ریچموندهیل و آقای  Michael Coteauنماینده دان ولی و دکتر امیر خدیر نماینده ایرانی تبار از حزب همبستگی در مجلس کبک حضور داشتند.

معرفی برنامه به عهده یسنا بهشتی از اعضای هیئت مدیره کنگره بود که حضور برخی از شخصیت های فرهنگی اجتماعی شهر را در بین حضار اعلام کرد، از آن جمله به حضور دکتر رضا براهنی نویسنده و منتقد سرشناس ادبی و رئیس سابق انجمن قلم کانادا و نیز دانشمند عالیقدر پرفسور مهابادی اشاره کرد. دکتر فرخ زندی و کاوه شهروز رئیس و نایب رئیس کنگره  نیز در مورد فعالیت های تاکنونی و اقدامات در دست انجام کنگره سخن گفتند.

کاوه شهروز نایب رئیس کنگره ایرانیان کانادا در حال سخنرانی

کنگره ایرانیان در این نشست پیام نخست وزیر کانادا آقای هارپر و وزیر مهاجرت آقای جیسون کنی را دریافت کرد.

دکتر مریدی و دکتر امیر خدیر موفقیت های کنگره را تبریک گفتند و لزوم تقویت و گسترش فعالیت های کنگره را یادآور شدند؛ لزوم توجه به بدنه ی جامعه ایرانی کانادایی و نیازها و خواسته هایشان.

خانم تینا تهرانچیان یکی از کوشاگران جامعه ایرانی کانادایی طی سخنان خود از اهمیت کنگره  و نقش کارهای داوطلبانه در برنامه های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کانادا گفت.

دکتر مهرداد حریری یکی از اعضای جمع مشاوران کنگره ضمن تاکید بر نقش مهمی که کنگره بر عهده دارد، از همگان دعوت کرد که با عضویت در کنگره ایرانیان به این نهاد مهم جامعه ایرانی کانادایی یاری رسانند.

اعضای جمع مشاوران عبارتند از: دکتر مهرداد حریری- مهندس سعید آقایی –  خانم آتوسا مهدویان – دکتر پیام اخوان- مهندس رضا بنایی، آقای کیومرث رضوانی فر  و آقای علی وکیلی.

هنرنمایی آقای نادری نوازنده پیانو در طول برنامه و هنگام صرف شام از امتیازات این برنامه بود و نیز نظم و انضباط آن که بی گمان، آن را باید مدیون داوطلبان خوشرو و خوش پوش و خوش برخورد بود که در اولین گام به سالن با لبخند و مهربانی پذیرای میهمانان بودند.

گفتنی ست که این برنامه توسط سایت کنگره و نیز صفحه فیسبوکی اش به اطلاع عموم رسیده بود.

بی گمان با چنین اقبالی نه تنها مسئولیت کنگره ایرانیان کم نشده که بیش از پیش در برابر اعضا و جامعه ایرانی کانادایی مسئول و جوابگو خواهد بود.

برای کنگره ایرانیان آرزوی موفقیت های بیشتر داریم و امیدواریم با شفاف سازی، ارتباط مستقیم با جامعه و استفاده از نیروهای داوطلب و آماده همکاری بتواند آن چنان که شایسته ی جامعه ایرانی کانادایی ست به مسئولیت های خود بپردازد و در نهادینه کردن فرهنگ دمکراتیک و حقوق بشرانه  در بین جامعه ایرانی در تورنتو که از مؤلفه های جوامع آزاد و دمکراتی چون کاناداست، کوشا باشد، تا جامعه ایرانی بتواند از مزایا و امکانات جامعه میزبان برای اعتلا و رشد خود و تبدیل شدن به شهروندی درجه یک و با حقوقی برابر استفاده کند و این چنین به پویایی کشور میزبان کمک رساند.