شماره ۱۲۲۳ ـ پنجشنبه  ۲ اپریل  ۲۰۰۹

جمعه ۲۰ مارچ برابر با اول فروردین ۱۳۸۸ نخستین جشن نوروزی شهروند در سالن مجلل “له پارک” برگزار شد.

این اولین سالی بود که شهروندیان در کنار جمع بزرگتری از ایرانیان و غیرایرانیان، نوروز را جشن می گرفتند. هشتصد نفر در این گردهمایی به مناسبت نوروز شرکت کرده بودند و تا پاسی از نیمه شب به رقص و پایکوبی پرداختند.

از ساعت شش و نیم تا هفت و نیم برای ورود میهمانان و استقرار آنان بر سر میزهایشان، تنظیم شده بود که طبق معمول با دیر آمدن بسیاری از میهمانان برنامه ی تنظیمی راس ساعت هفت و نیم اجرا نشد و این تاخیر موجب شد که بقیه ی برنامه ها طبق جدول پیش نرود.

در این فاصله بر روی پرده های بزرگ سالن، اسلایدشویی که کار همکارمان، سعید فرح آبادی بود به نمایش درمی آمد. در این اسلایدشو منتخبی از جلدهای شهروند از شماره اول آن در جولای ۱۹۹۱ تا شماره ی ۱۲۲۱ مورخ ۱۹ مارچ ۲۰۰۹ (روز پیش از جشن) همراه با موسیقی مناسبی به نمایش گذارده شده بود.

روی میزها با گلدان های سنبل به طرز زیبایی آراسته شده بود و جلوی در ورودی، دختران گروه دوستداران گیلان با لباس های زیبا و رنگارنگ  محلی، راهنمای افراد برای مشخص کردن میزهایشان بودند.


با حضور نسبی میهمانان در سالن، دنیا ضیائی از سوی شهروند به انگلیسی به میهمانان خوشامد گفت و از دکتر رضا مریدی نماینده پارلمان انتاریو برای خواندن متن پیام آقای دالتون مک گینتی نخست وزیر انتاریو دعوت کرد.

دکتر مریدی متن پیام را (که در شهروند نوروزی منتشر شده است) خواند که در آن ضمن تبریک سال نو از همکاران شهروند به خاطر تلاش بی وقفه شان در راه آگاهی رسانی به جامعه ی ایرانی انتاریو قدردانی شده بود. دکتر مریدی سپس از سیاستمداران حاضر در سالن درخواست کرد که به روی صحنه روند و پیام های خود را قرائت کنند.

نماینده ی آقای مایکل ایگناتیف، رهبر حزب لیبرال فدرال و حزب اپوزیسیون رسمی در مجلس فدرال، پیام ایشان را خطاب به جمع خواند و متن پیام را به آقای حسن زرهی سردبیر شهروند تقدیم کرد.

آقای جرج اسمیترمن، نماینده پارلمان انتاریو و وزیر امور زیربنایی نوروز را تبریک گفت و حضور آقای مریدی را در مجلس غنیمتی خواند و از خدمات شهروند برای این جشن سپاسگزاری کرد.


خانم کاتلین وین، نماینده پارلمان انتاریو و وزیر آموزش نیز که برای جامعه ی ایرانیان چهره ی آشنایی ست، به نوبه ی خود نوروز را تبریک گفت. خانم مارتا هال فیندلی نیز از پارلمان فدرال کانادا نوروز را به حاضران تبریک گفت. خانم آندریا هوروات، رهبر جدید حزب نیودموکرات انتاریو، اظهار خوشوقتی کرد که اولین حضورش در جمع ایرانیان و جشن نوروز آنان مصادف با شروع کارش به عنوان رهبر ان دی پی بوده و سال نو را به همه تبریک گفت. آقای دیوید زیمر نماینده پارلمان انتاریو از حوزه ی ویلودیل نیز که همچنین چهره ی آشنایی برای ایرانیان است، به نوبه ی خود تبریک گفت و جالب اینکه اکثر سیاستمداران جمله ی کوتاهی هم به فارسی برای تبریک خود آماده کرده بودند.

نوبت به هوشنگ توزیع هنرمند بازیگر تئاتر و سینما رسید که صحنه را در دست بگیرد و با طنز خاص خود، لبخند به لبها بنشاند.

او بویژه با کنایه از اینکه به تازگی مولانا طرفدار زیادی پیدا کرده، جای او را در این جشن خالی خواند و همین باعث خنده ی حاضران شد.

در ادامه، دکتر رضا براهنی پشت میکروفن قرار گرفت و به کوتاهی از پیدایش نوروز به انگلیسی گفت و از جمله به اهمیت آن اشاره کرد که در گذشته ایرانی ها پایان زمستان و آغاز بهار را توانسته اند به طور دقیق اندازه گیری کنند و  آمدن بهار را تبدیل کنند به جشن همه ملل مختلفی که یا در ایران زندگی می کردند و یا در مراحل مختلف بخشی از کشور ایران بوده اند. او افزود، نوروز با قدمتی سه چهار هزار ساله  در عین حال بزرگترین عید خانواده ها و کودکان است.

دکتر براهنی همچنین تاکید کرد، امروزه  نوروز در کشورها و در بین ملیت های مختلف جشن گرفته می شود.


مراسم با رقص دختران گیلانی ادامه یافت.

در اینجا آقای زرهی، خانم تارا متین را که کاندیدای دختر شایسته کانادا بود معرفی کرد تا در مورد برنامه ای که قرار بود در این زمینه برگزار شود، توضیحاتی دهد و ایرانیان را به حمایت از خود فرا خواند.

پس از سرو شام که شامل سالاد، پستا، سبزی پلو با ماهی و مرغ و دسر بود، برنامه ها از سر گرفته شد.

بابک امینی، هنرمند موسیقیدان و نوازنده ی گیتار با تبحر تمام قطعاتی نواخت و مورد استقبال بسیار قرار گرفت.

پس از او، برادران منبع چی، رضا و امیر منبع چی با تار و تنبک، حال و هوای موسیقی سنتی را به مجلس آوردند. آنها نیز به زیبایی قطعات شادی از موسیقی سنتی را اجرا کردند و تشویق های حاضران بدرقه شان شد.

در ادامه هوشنگ توزیع از سلی دعوت کرد که به همراهی پیانوی امیر رهبر، هنرنمایی کند.

سلی سه ترانه اجرا کرد، ولی به دلیل به درازا کشیده شدن برنامه ها، رقص آیدا مفتاحی که قرار بود بعد از سلی اجرا شود، متاسفانه اجرا نشد و حسرتی بر دل ما شهروندیان و دوستداران رقص آیدا گذاشت.

هنرنمایی خانم شهلا سرشار، خواننده ی ساکن آمریکا با آهنگ های شاد ایرانی، بهانه ای شد تا اکثر صندلی ها خالی شده و همه به وسط صحنه بیایند.

پس از خانم سرشار نیز دی جی امیر با آهنگ های شاد رقص ها را هدایت کرد و نگذاشت کسی بر سر جایش بنشیند.



جشن نوروز ۱۳۸۸ تمام شد و البته مثل انجام هر کار دیگری که اگر برای اولین بار باشد، با کاستی هایی روبروست، این جشن هم با کاستی های جزیی روبرو بود، ولی عکس العمل ها مثبت بود و تشویق کننده برای ادامه ی آن.

 

بسیاری در همان شب، نظرشان را اعلام کردند. یکی از آنها می گفت، جشنی بسیار صمیمی بود که انتظارش را نداشتیم. دیگری می گفت، تنها جشنی بود که اینهمه هنرمند و نویسنده و افراد فرهیخته ی جامعه ی ایرانی را یک جا می توانستی ببینی.

میز شیرینی های سنتی و مرباهایی که هنرمندانه توسط خانم ژیلا روشن ضمیر(Alma Catering)) تهیه شده بود،  در راهروی ورودی به سالن قرار داشت. به گفته ی بسیاری از میهمانان، این میز یکی از برجستگی های جشن بود، چون نمونه اش را در هیچ جای دیگر ندیده بودند.و واقعا هم باقلوا و لوز خانگی تبریز را کجای دیگر در تورنتو می شود یافت؟

خانم روشن ضمیر، جشن شهروند را برای افتتاح آلما کیترینگ انتخاب کرده بود که این نشانگر حمایت ایشان از شهروند است و با تشویق هایی که از سوی میهمانان گرفت، مطمئناً آلما کیترینگ سال پر باری پیش رو خواهد داشت.

همچنین سفره ی هفت سینی که در عکس ها مشاهده می کنید، توسط خانم پرستو حسینی چیده شده بود. این سفره ی زیبا و چشم نواز بسیار مورد توجه حاضران قرار داشت و تمام مدت افراد در انتظار ایستاده بودند تا عکسی به یادگار با آن بیندازند. خانم حسینی در کالج شرایدون طراحی داخلی خوانده و پنج سال است که شرکت Design duette را با همکارش راه اندازی کرده که کارهای دکوراسیون، طراحی صحنه، نوسازی و … و بسیاری کارهای دیگر در این زمینه را انجام می دهند. سفره ی هفت سین جزو کارهای طراحی صحنه است که ایشان در طراحی آن تبحر و تجربه دارد، ولی به گفته ی خودش هفت سین شهروند را با علاقه و وسواس بیشتری آن هم مفصل تر از همیشه تدارک دیده بود.

یکی از کاستی های برنامه که دلیلش عقب افتادن از جدول زمانی تدارک دیده شده بود، اعلام نام افرادی بود که در برپایی این جشن همراهی و همکاری کرده بودند، از جمله خانم ها ژیلا روشن ضمیر و پرستو حسینی.

همچنین قرار بود که در میان حاضران قرعه کشی انجام شود و برنده ی آن صاحب پرتره ای از چهره ی خود با قلم همکار هنرمندمان که برنده ی جایزه ی بهترین پرتره ی کشور شده، یعنی محمود معراجی بشود، که به دلیل کمی وقت، این امر انجام نشد، ضمن آن که حاضران از رقص زیبای آیدا مفتاحی هم محروم ماندند.


از آقای حسن زرهی و خانم نسرین الماسی گردانندگان شهروند، نظرشان را در مورد اولین جشن نوروزی شهروند پرسیدم. می گویند:

شب بسیار دلپذیری بود. راستش جز این هم انتظاری نبود. ما در این شب از حمایت بی دریغ هنرمندان برخوردار بودیم. دلیل منحصر به فرد بودن شب نوروزی شهروند هم حضور و ترکیب همین هنرمندان بود که ساعاتی جذاب، خوش و فراموش ناشدنی برای ما مردم حاضر در آن شب فراهم کرده بودند. برنامه به گونه ای طرح ریزی شده بود که سلیقه ها و علاقه های متفاوتی را در بر می گرفت. البته اگر مردم به موقع حضور می داشتند و برنامه سر ساعت و با نظم و ترتیب بیشتری پیش می رفت، نتیجه کار خیلی بهتر می بود. شاید اگر حضور ذهن بیشتری در آن موقع می داشتیم، ترتیب برنامه را و زمان بندی را در لحظه تغییر می دادیم تا این تاخیر یک ساعته کمتر به برنامه آسیب برساند. به هر حال باید بدانیم که ما در طول تاریخ تاخیری یک ساعته را همیشه با خود یدک کشیده ایم، درنتیجه بعد از این با برنامه ریزی درست تر باید کاری کنیم که این تاخیر خیلی هم آزاررسان نباشد. در همین جا باید از حمایت کنندگان برنامه که بی کمک و مساعدت آنان این شب امکان پذیر نمی شد و نیز حضار محترم که با حضورشان شهروند را در برگزاری اولین جشن نوروزی اش یاریگر بودند سپاسگزاری کنیم. باید اضافه کنیم که این شب فراموش ناشدنی و خاطره انگیز به همت و ابتکار سه تن از همکارانمان آرش خارابی، پروانه ابراهیمی و پری فارسی فیلمبرداری شده که جا دارد در همین جا از آنها بسیار سپاسگزاری کنیم.

همچنین از کانون دوستداران گیلان که صمیمانه از آغاز با ما همراهی کردند و جشن شهروند را جشن خود دانستند، قدردانی می کنیم.

از خانم ها ژیلا روشن ضمیر برای شیرینی های خوشمزه شان که هنرمندانه تزئین شده بود و پرستو حسینی برای هفت سین زیبایی که به جشن نوروزی ما حال و هوای نوروز بخشیده بود، تشکر می کنیم.

از حامیان برنامه: تایمز گروپ، موسسه مالی طاهری، پرشین سیرکل، دکتر داود فرمانی، چاپخانه سینا، رادیو ۲۴ ساعته صدای ایران (خانم احمدی و آقای شهریار) و محمود معراجی بسیار سپاسگزاریم.

در مجموع باید بگوییم که برنامه بسیار موفقی بود و البته بی حضور و همراهی صمیمانه خانم فریده یحیی پور و آقای دکتر اسدپور که بی دریغ تجربیات گرانبهای خود را در برگزاری چنین برنامه هایی در اختیار شهروند گذاشتند، بی تردید نمی توانستیم چنین خوشحال و سرفراز از این اولین آزمون بیرون بیاییم و قدردان آنان هستیم.


به امید دیدار همه ی شما در جشن نوروزی ۱۳۸۹ (شنبه ۲۰ مارچ ۲۰۱۰) اول فروردین ۱۳۸۹ در سالن مجلل Le Parc