همین هفته در تورنتو آغاز شد

 

شهروند آرش عزیزی: هات داکزِ تورنتو نه تنها بزرگترین جشنواره ‌ی فیلم ‌های مستند آمریکای شمالی است که انصافا در جهان اگر نه بی ‌نظیر، کم ‌نظیر است.

۲۰امین فصل این جشنواره این هفته، ۲۵ آوریل، آغاز می ‌شود و تا ۵ می ادامه خواهد داشت. مرکز آن در همان سینمای قدیمی و محبوبِ تقاطع بلور و بترست خواهد بود که قبلا «سینمای بلور» نام داشت و از وقتی جشنواره ‌ی هات داکز آن ‌را به عنوان مرکز خود خریداری کرده «سینمای بلور هات داکز» نام دارد.

گسترشِ هات داکز ظاهرا تمامی ندارد و امسال نیز ۲۰۵ فیلم مستند از ۴۳ کشور را عرضه می‌کند تا از بزرگترین جشنواره‌ های نوع خود در جهان باشد.

فیلم افتتاحیه‌ ی امسال، برای اولین بار پس از ده سال، کانادایی است. «عمارت» (The Manor) ساخته‌ ی شاونی کوهن است که در آن تصمیم گرفته داستان استریپ کلابی که در شهر گوئلف مدیر آن است را تعریف کند. کوهن گفته این فیلم بیشتر داستان خانواده‌ ی او و زندگی های نابودشده‌ ی آن است. «عمارت» جشنواره را ساعت ۷ پنجشنبه ۲۵ آوریل در سینمای بلور می‌ گشاید.

معرفی فهرستِ «برگزیده ‌ها» از میان ۲۰۵ فیلمی که در جشنواره‌ ی امسال حاضرند مثل همیشه کار دشواری است. خیلی بهتر است که خودتان چرخی در وب‌ سایتِ «هات داکز» (Hotdocs.ca) بزنید و بنا به وقتی که دارید و موضوعات مورد علاقه‌ تان فیلم‌ هایی که امسال می‌ خواهید ببینید انتخاب کنید. ما فقط همین‌ قدر می‌گوییم که معمولا فیلم ‌هایی که در «هات داکز» پذیرفته می‌ شوند از کیفیت خاصی برخوردارند و کمتر پیش می‌ آید از دیدن‌ شان پشیمان شوید. ما در ضمن چند تا از فیلم‌ های پر سر و صدای امسال را به اضافه فیلم ‌های مربوط به ایران معرفی می‌کنیم.

پر سر و صداترین برنامه‌ ی امسال «افکار بزرگ» (Big Ideas) که با حمایت مالی اسکوشیابانک برگزار می‌ شود. در این برنامه برخی چهره‌ های مشهور حضور دارند تا فیلم‌ هایی را معرفی کنند.

معروف ‌ترین فیلم جشنواره ‌ی امسال را احتمالا باید «آنیتا» (Anita) (آمریکا)‌ دانست که سوژه ‌ی آن، آنیتا هیل، نیز در جشنواره حضور خواهد داشت. هیل اکنون حقوق‌دان است و در دانشگاه تدریس می‌ کند اما شهرت او به زمانی بر می‌گردد که ادعا کرد کلارنس توماس، قاضی ارشدی که در آن زمان نامزد دادگاه عالی آمریکا بود، به او حرف ‌های جنسی آزاردهنده ‌ای زده است. این مربوط به زمانی می‌ شد که هیل در وزارت آموزش و پرورشِ آمریکا کار می ‌کرد و دستیار توماس بود. البته توماسِ راست گرا بالاخره از سد کنگره و سنا گذشت و به دادگاه عالی راه یافت اما نبردی که آنیتا آغاز کرده بود ماهیت شکایت علیه آزار جنسی توسط روسا و بالادستی‌ ها را برای همیشه تغییر داد و از این رو او را باید چهره‌ ی مهمی در تاریخ جنبش زنان آمریکا دانست.

سینمای بلور به نمایش فیلم های جشنواره اختصاص دارد

از دیگر چهره ‌های شهیر هات‌ داکز امسال ریچارد داوکینز، دانشمندِ تکامل‌ گرا است که به خاطر فعالیت‌ های جنجالی ‌اش علیه مذهب و در دفاع از بی‌خدایی مشهور است. داوکینز به همراه لارنس کراس،‌ فیزیک ‌دانی که مثل او جنجال آفریده و معروف شده است، موضوع فیلمی به نام «ناباوران» Unbelivers)) (آمریکا)‌ است که داستان سفرهای این دو در سراسر جهان در دفاع از افکارشان را تعریف می‌کند.

از دیگر افراد مشهورِ هات داکزِ امسال رومئو دالار است، ستوان ارتش که فرمانده ‌ی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در رواندآ در سال‌ های ۴-۱۹۹۳ بود. همان نیرویی که با ناکامی‌ اش در توقف نسل‌ کشی در آن کشور معروف شد. دالار، که پس از آن به خاطر کتاب‌ هایی که نوشته معروف شده، این دفعه موضوع فیلمی است به نام «مثل سرباز بجنگ، مثل کودک بمیر» (Fight Like Soldiers, Die Like Children)‌ (کانادا) که داستان سفر او به چهار کشور آفریقایی در تلاش برای مبارزه علیه سنت استفاده از سربازان کودک را روایت می‌کند.

و اما ایران و منطقه.

مهمترین فیلمِ غیرایرانی مربوط به ایران امسال را باید «قبل از انقلاب» (Before The Revolution) دانست که تولید اسرائیل است. این ساخته‌ ی دان شادور داستان اسرائیلی ‌هایی است که پیش از انقلاب در ایران زندگی می ‌کردند و پس از آن به اسرائیل بازگشته‌ اند.

و اما «راننده و روباه» (Trucker and Fox) ساخته‌ ی آرش لاهوتی و محصول ایران است. این فیلم ۷۸ دقیقه ‌ای ماجرای راننده کامیونی به نام محمود کیانی فلاورجانی است که هم عاشق حیوانات است و هم کارگردانی که بعضی فیلم ‌هایش جایزه هم برده ‌اند. فلاورجانی پس از مرگ همکار عزیزش (روباهی که حیوان دست ‌آموزش بود) خود را در بیمارستان روانی و مبتلا به اختلال دوقطبی می ‌یابد.

این تنها فیلم محصول ایران امسال هات داکز است و تنها فیلمی که زبان آن فارسی است.

برای اطلاعات بیشتر به سایت فستیوال هات داگز مراجعه کنید. http://www.hotdocs.ca/festival