Mohammad-Rahimian

 بر طبق آمار، در سال ۲۰۰۵، در مورد مردان، سرطان بر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی پیشی گرفته است. در سال ۲۰۰۸، در هر دو مورد زنان و مردان، سرطان باز هم جلوتر از بیماری های قلبی، بوده است و البته اگر به شکل مجزا آن را بررسی کنیم در مورد فقط زنان، این بیماری های قلبی بوده که در سال ۲۰۰۸، بیش از سرطان، آنان را هدف قرار داده است. شایان ذکر اینکه بر اساس گزارشات سازمان جهانی بهداشت، در ۲۵ سال گذشته، مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی کاهش یافته است.

پزشکان، عوامل خطرساز سرطان را به اینگونه تقسیم کرده اند: رژیم غذایی که با چربی بالا امکان سرطان روده و پستان، به همراه الکل، امکان سرطان مری و به شکل دودی و یا ترش، امکان سرطان معده را بالا می برند. همینطور عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در دود سیگار، آزبست(از گازهای کشنده)، آفت کش ها و خورشید، بیش از اندازه می تواند در ابتلای افراد به بیماری موثر باشد.

cancer

عامل دیگر، سابقه خانوادگی است. کشف اخیر برای تشخیص احتمال سرطان، راه بزرگی در جلوگیری از این بیماری محسوب می شود. وجود مارکرهایی در سطوح بالای دامنه نرمال می تواند میزان افزایش خطر ابتلا به سرطان را در فرد مشخص کند. این راه در تشخیص سرطان های پروستات، روده بزرگ، کبد، بیضه و تخمدان کمک بسیار بزرگی است. همینطور در مطالعه ژنتیک به کشف تعدادی از ناهنجاری های خاص ژن که ارثی است رسیده اند و ژن سرطان پستان و پروستات را پیدا کرده اند. البته وجود اختلال یک ژن، تضمینی بر سرطان نیست اما بزرگی آن می تواند به تشخیص درصدی ابتلای فرد به بیماری کمک کند. پس می توان گفت علم در جاده ای قدم گذاشته که به آن زمان که انسان قبل از ابتلا به سرطان، متوجه وضعیت سلامتی خود شود، نزدیک تر شده است. با نگاهی به آمار یکی از شرکت های بیمه در کانادا متوجه می شویم در سال ۲۰۰۵ میزان مرگ و میر ناشی از سرطان۶۷ هزار و ۳۴۳ نفر بوده و متاسفانه این عدد در سال ۲۰۰۸ به ۷۰ هزار و ۵۵۸ مورد رسیده است. در مورد بیماری های قلبی، در این شرکت در سال ۲۰۰۵، ۷۱ هزار و ۳۳۸ مورد به چشم می خورد که این عدد خوشبختانه در سال  ۲۰۰۸، به ۶۹ هزار و ۶۴۸ مورد رسیده است. میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات و خودکشی کاهش خوبی را نشان می دهند و مواردی مانند دیابت، آلزایمر و HIV با کمی افزایش در رده های پایین تر جدول مرگ و میر این شرکت قرار دارند.

در زمینه Claim، در همین شرکت متوجه می شویم سرطان و کهولت سن، با بیش از ۳۲ درصد از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰، در صدر جدول قرار دارند و Claim در زمینه بیماری های قلبی با ۲۲ درصد، در رده دوم است. پس از آن به ترتیب بیماری های عفونی، عروقی مغزی، تصادفات، تنفسی، روانی، مغز و اعصاب و کلیه مراتب بعدیClaim  را داشته اند. مجموع نوشته های بالا به ما می گوید، امروزه می توان با توجه بیشتر و آزمایشات دقیقتر، امکان سلامتی طولانی تر را مهیا نمود و در عین حال از این نکته غافل نبود که هنوز زندگی بدون بیماری، رویای شیرینی است که در آمارهای بهداشتی جایی نیافته است. در دوره ای که سرطان ها با قدرت، در صدر جدول های مرگ و میر و Claim نشسته اند، برای تامین زندگی خود در روزهای بیماری چه تدبیری اندیشیده ایم؟!….

پرسش های خود را در زمینه بیمه های مختلف از طریق ایمیل زیر با ما در میان بگذارید.

news@insufin.com

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن Advocis به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.com

www.youtube.com/ sherkatbimeh