آشتی با حیوانات

cat-dog

سومین شنبه ماه آگوست هر سال، که امسال ۱۷ آگوست خواهد بود، از طرف جامعه جهانی‌ و فعالان حقوق حیوانات به حیوات بی‌ سرپناه اختصاص داده شده است. زندگی‌ حیوانات از جهات زیادی به دلیل دخالت بی‌ رویه انسان  در اکوسیستم، بی‌ مهری نسبت به سایر موجودات کره زمین از سوی انسان و عطش سیری ناپذیر او در تمامیت خواهی‌ و سلطه یابی‌، جهل و نادانی‌، و…تغییر یافته و از نظم طبیعی خود خارج شده است.

سگ‌ها و گربه‌ها نیز از این سوءرفتارها بی‌ نصیب نمانده اند و پس از اهلی شدن توسط انسانها در بسیاری از جوامع به حال خود رها شده‌اند و چون کنترلی روی رشد جمعیت آنها نبوده و اقدامی در جهت حل معضل ازدیاد جمعیت آنها به عمل نیامده، به مشکلی‌ بزرگ تبدیل شده اند.

ایران هم از این مقوله مستثنا نیست و با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند و متأسفانه به بدترین شکل ممکن، یعنی کشتن، کمر به حل این مشکل بسته است. یکی‌ از اهداف روز جهانی‌ حیوانات بی‌ سرپناه جلب توجه همگانی به این نکته است که جان هیچ حیوانی به این منظور نباید گرفته شود و راهکارهای بهتر و انسانی تری برای حل این مساله وجود دارد؛ اما کمک و مشارکت همگانی را طلب می‌کند و قبل از هر چیز باید با آموزش نکات لازم بستر فرهنگی‌ آن آماده شود.

همه کمک کنیم تا در غیاب همکاری ما، دولت به بهانه رفاه و بهداشت عمومی‌ دست به کشتار این موجودات خوب و دوست داشتنی که تنها گناه‌شان آوارگی و نداشتن خانه و خانواده است، نزند.

لطفا از حیوانات بی‌ سرپناه  به هر شکل که می‌‌توانید پشتیبانی کنید.

* دوستداران وفا، گروهی هستند در تورنتو متشکل از حامیان و داوطلبان “پناهگاه حیوانات وفا” که در ایران (هشتگرد ـ جاده قزوین)، نگهداری از سگ های بی سرپناه را برعهده دارد.

Facebook:Vafa Animal Shelter

 www.cal.ir