رادیو فردا: با صدور رای دادگاه بانکوک در روز پنج‌شنبه، ۳۱ مرداد، دو ایرانی متهم به بمب‌گذاری و عملیات تروریستی در تایلند به حبس ابد و ۱۵ سال زندان محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در رای نهایی دادگاه بانکوک سعید مرادی به‌خاطر تلاش برای قتل و انجام نقشه تروریستی که به باور مقامات تایلند، هدف از آن دیپلمات‌های اسرائیلی بودند، به حبس ابد محکوم شده است.

سعید مرادی در راه دادگاه

سعید مرادی در راه دادگاه

آقای مرادی، ۲۹ ساله، در پی انفجار یکی از بمب‌هایی که آن را حمل می‌کرده، هر دو پای خود را از دست داده است. متهم ردیف دوم نیز محمد خزایی ۴۳ ساله است که دادگاه حکم ۱۵ سال زندان را برای او به‌خاطر تملک مواد انفجاری صادر کرده است.

در رشته انفجارهایی که ۲۵ بهمن ۱۳۹۰ در بانکوک، پایتخت تایلند رخ داد، پنج نفر زخمی شدند که از جمله آنها مسعود مرادی است.

شاهدان در دادگاه گفته‌اند که مسعود مرادی به‌هنگام فرار از دست نیروهای پلیس، بمبی را به سمت آنها پرتاب کرد، اما از روی تصادف این بمب در نزدیکی خود او منفجر شد و در نهایت باعث شد که آقای مرادی هر دو پای خود را از دست بدهد.
مقامات تایلند این رشته انفجارها را با حملات تروریستی مرتبط می‌دانند که به فاصله اندکی قبل از آن در هند و گرجستان رخ داد و هدف هر دو آنها نیز شهروندان اسرائیلی بود.

در جریان حمله تروریستی در هند همسر یک دیپلمات اسرائیلی به همراه راننده او و دو نفر دیگر زخمی شدند. اما نقشه تروریستی در گرجستان با کشف خودروی بمب‌گذاری شده‌ای نزدیکی سفارت اسرائیل، ناکام ماند.

بمبی که سعید مرادی پرتاب کرد در کنار پاهایش منفجر شد و هر دو پایش را از دست داد

بمبی که سعید مرادی پرتاب کرد در کنار پاهایش منفجر شد و هر دو پایش را از دست داد

همان زمان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، این حملات را به ایران نسبت داد، اتهامی که ایران آن را رد کرد. اکنون نیز خبرگزاری رویترز می‌نویسد که مقامات سفارت اسرائیل در تایلند از حکم دادگاه بانکوک در محکومیت عوامل انفجارها استقبال کرده‌اند.

در عملیات تروریستی بانکوک متهم سومی هم وجود دارد که آن هم ایرانی است؛ مسعود صداقت‌زاده که در فرودگاه کوالالامپور مالزی و هنگام بازگشت به ایران دستگیر شد.دادگاه مالزی حکم به استرداد آقای صداقت‌زاده به تایلند داده اما این حکم هنوز اجرایی نشده است.