استفن هارپر: « من فکر می کنم کانادا بهترین روزهای خود را در پیش دارد

روز سه شنبه با برگزاری مراسم و جشن های متعدد در چهار گوشه کانادا و بر طبق روال هر ساله در اتاوا، پایتخت کشور، کانادا یکصد و چهل و هفت ساله شد.

جلد شهروند 1497

جلد شهروند ۱۴۹۷

در اتاوا جشن بزرگ روز کانادا، روز اول جولای با شکوه ویژه ای از ساعت نه بامداد با شرکت هزاران نفر آغاز شد و ساعت ده شب با اجرای یک آتش بازی بی نظیر در آسمان بالای رودخانه اتاوا به پایان رسید. در این آتش بازی زیبا و دیدنی آسمان اتاوا با ۱۰ هزار انفجار گلوله های رنگارنگ رنگ آمیزی شد. آتش بازی پایانی جشن بزرگ روز کانادا ده دقیقه به طول انجامید.
علاوه بر اتاوا جشن های روز کانادا در شارلوت تاون مرکز استان پرنس ادوارد و هالیفکس هم با آتش بازی به اتمام رسید. نمایش دیدنی تیم آکروجت های نیروی هوایی کانادا در آسمان پایتخت که با شرکت یک اسکادران جت های جنگنده اف – ۱۸ انجام شد از دیگر برنامه های دیدنی و هیجان انگیز این روز تاریخی بود.

در جشن روز کانادا در مقابل پارلمان کانادا مانند هر سال نخست وزیر کانادا استفن هارپر سخنرانی کوتاهی ایراد کرد. دیوید جانستون، فرماندار کل کانادا دیگر سخنران روز کانادا در اتاوا بود. دیوید جانستون در سخنرانی خود مژده داد سه سال دیگر زمانی که کانادا در سال ۲۰۱۷ یکصد و پنجاه ساله شود، روز کانادا به مدت سه روز در اتاوا با برنامه ویژه یکصد و پنجاه سالگی اش جشن گرفته خواهد شد.
ارتش کانادا به مناسبت یکصدمین سالگرد جنگ اول جهانی و هفتاد و پنجمین سال شروع جنگ دوم جهانی اسلاید شویی شامل ۱۰۰ عکس از رویدادهای ماموریت نیروهای نظامی کانادا در افغانستان به نمایش گذاشت. کانادا ماموریت ویژه خود را در افغانستان به سال ۲۰۰۲ آغاز کرد و چندی پیش آن را به پایان رساند. کنسرت ویژه روز کانادا با شرکت خوانندگان مشهور کانادا برنامه جذاب دیگر روز کانادا در پایتخت بود. یک کنسرت موسیقی جاز هم اجرا شد.

شبکه سی بی سی مراسم و جشن یکصد و چهل و هفت سالگی کانادا را به صورت زنده و مستقیم پخش کرد. استفن هارپر در یک گفت و گوی ویژه کوتاه با رزماری بارتون، گزارشگر سی بی سی شرکت کرد. هارپر در قسمتی از مصاحبه خود با رز مری بارتون گفت : «من فکر می کنم کانادا بهترین روزهای خود را در پیش دارد.»

علاوه بر اتاوا، جشن روز کانادا در بسیاری از شهرهای و مناطق کشور از جمله تورنتو، مونترال، ونکوور، شارلوت تاون و ادمونتون هم برگزار شد. بارندگی های پراکنده در اتاوا و چند شهر دیگر از شرکت مردم در جشن کانادا نتوانست جلوگیری کند. در مراسم و جشن های روز کانادا حضور اقلیت های قومی مهاجر به طرز چشمگیری دیده شد.

Canada-Day-2014

علاوه بر کانادا در چند کشور دیگر هم روز اول جولای از طرف کشورهای متحد کانادا به اشکال سمبولیک جشن گرفته شد . در نیویورک از جمله طبقات فوقانی آسمانخراش امپایر استیت با چراغانی به شکل پرچم کانادا رنگ آمیزی شد. سران بسیاری از کشورهای جهان با ارسال پیام های ویژه ای به استفن هارپر، نخست وزیر دولت فدرال کانادا، روز کانادا را شادباش گفتند.

خانم کاتلین وین، نخست وزیر انتاریو، که به تازگی در انتخابات این استان با رای اکثریت انتخاب شد، طی پیامی تصویری روز کانادا را به انتاریویی ها تبریک گفت.
او در این پیام ضمن اشاره به زیبایی ها و امکانات انتاریو، فرهنگ رنگارنگ و غنی استان را ستود و گفت، کمتر جایی در دنیاست که شما در گوشه ای از خیابان شش زبان مختلف به گوشتان بخورد، از انگلیسی و فرانسه گرفته تا پنجابی و فارسی.
خانم وین، این تاریخ و فرهنگ متنوع را میراثی برای آینده ی استان انتاریو خواند.