هورفر ناظر

آسوده بودن در خانه ای آرام و دلنشین چیزی است که هر روزه پس از رویارویی با عوامل استرس زا در فضای بیرون منزل، به آن پناه می بریم. طراحی فضایی آرام بخش مستلزم رعایت نکات مهمی از جمله انتخاب و چیدمان لوازم و اسباب، رنگ، نور و غیره است. هر یک از این عوامل به صورت مستقیم بر روحیه افراد تأثیر می گذارند؛ بنابراین برای داشتن خانه ای پر از آرامش و به دور از تنش های فکری و روحی، باید درباره ی تأثیرات ناشی از هر یک از این عوامل بیشتر بدانیم:

۱ـ چیدمان لوازم منزل: میزان تراکم وسایل در محیط منزل نکته ای است که باید به آن توجه بسیار کرد. خانه ای که نسبتاً کوچک است اگر مملو از اسباب و اثاثیه و وسایل تزئینی باشد، مکان آرام بخشی نیست حتی اگر این وسایل جزو گرانبهاترین و زیباترین باشند. در خانه ی بدون استرس باید فضای کافی برای حرکت آزادانه وجود داشته باشد. مسیرهای اصلی حرکت باید باز باشند و فاصله ی لازم بین لوازم و اشیاء رعایت شود.

۲ـ رنگ: برای انتخاب رنگ مناسب، باید توجه داشت که هر یک از رنگ ها تأثیر خاص خود را دارند. رنگ های سرد مانند سبز، آبی و بنفش معمولاً آرام بخش ترند و رنگ های گرم مثل زرد، نارنجی و قرمز شادی آفرین و انرژی بخشند. همچنین خصوصیات افراد ساکن و نوع کاربری فضا از اهمیت خاصی برخوردار است که در مقاله های بعدی حتماً به آن خواهیم پرداخت.

۳ـ نور: میزان و کیفیت نور منزل با حالات جسمی و روحی افراد ارتباط مستقیم دارد. نور خورشید انرژی زاست در حالی که نور کم باعث افسردگی و بی حالی می شود. سعی کنید تا آنجا که ممکن است خانه ای نورگیر با پنجره های زیاد انتخاب کنید. همچنین نور سفید حاصل از لامپ مهتابی به تنهایی می تواند دلگیر و افسرده کننده باشد بنابر این بهتر است با نور زرد جایگزین و یا تلفیق شود.

۴ـ فرم و مدل وسایل: هنگام خرید مبل و صندلی، تختخواب و میز و صندلی ناهار خوری قبل از هر چیز به راحتی و نحوه ی کاربرد آنها توجه کنید. این وسایل باید به گونه ای انتخاب شوند که خستگی جسم و تنش های روحی را برطرف کنند. هر چقدر که آنها زیبا و گران قیمت باشند، اگر نتوانند به شما آرامش ببخشند و انرژی مثبت در شما به وجود آورند، بی فایده خواهند بود.

۵ـ گل وگیاه: گل ها و گیاهان طبیعی باعث آرامش روح و روانند. گل های رنگارنگ و گیاهان سبز طبیعت را به داخل فضای منزل می آوردند. حضور طبیعت به معنای شادابی، لطافت و آرامش است و باعث کاهش اضطراب و ناراحتی های روحی است، پس از آوردن و چیدن گلدان های گل و گیاهان سبز به فضای منزل دریغ نکنید.

 

* هورفر ناظر فارغ التحصیل رشته ی دکوراسیون از کانادا است.