محمد رحیمیان

هواپیما جزو ایمن ترین وسایل حمل و نقل در دنیا به شمار می آید، با این وجود زمانی که یک سانحه هوایی رخ می دهد واکنش ها نسبت به سانحه، در حد کابینه دولت های محلی و مرتبط است. بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که وقوع یک سانحه هوایی اهمیتی همه جانبه دارد.

از سوی دیگر نگاهی به آمار سوانح هوایی در ایران نشان می دهد که کشورمان به لحاظ آمار، متاسفانه جایگاه ستودنی ندارد و بالعکس، اعداد و ارقام، بیانگر وضعیت نگران کننده کشورمان به لحاظ ایمنی پرواز است. اینکه چرا و چگونه ایمنی پرواز در کشورمان به این سطح نازل رسیده از حوصله این مقاله خارج است و به نظر می رسد مجموعه ای از دلایل و علل، همچون کلافی در هم تنیده، وضعیت ایمنی پرواز در کشور را به قهقرا کشانده است.خطوط هوایی کشورهای ایران، کوبا، چین و پاکستان دارای بیشترین سوانح هوایی در جهان هستند. خطوط هوایی آمریکای شمالی و اروپایی کمترین میزان سوانح هوایی را از سال ۱۹۸۵ تا سال ۲۰۰۹ داشته‌اند، البته برخی از خطوط هوایی اروپایی هم مثل ایرفرانس با منفی ۷۹درصد کمتر از متوسط سوانح هوایی جهان در این مدت دارای پنج سانحه منجر به مرگ بوده است. در میان خطوط هوایی مختلف جهان خطوطی چون دلتا ایرلاین و سوئت‌وست‌ایرلاین با مثبت ۵۳۸ و مثبت ۵۶۸درصد بالاتر از حد استانداردها هیچ سانحه هوایی منجر به مرگ در پیشینه خود ندارند. طبق آمارهای گزارش شده، بیشترین سوانح هوایی در دنیا به واسطه اشتباه خلبان رخ داده است، ولی اشکالات فنی هواپیما و وضعیت جو نیز جزو دلایل اصلی سوانح بوده است. طبق آمارهای جهانی درصدی از خطا برای همه خطوط هوایی وجود دارد، اما آنچه بیش از دیگر دلایل در مورد کشورهای توسعه نیافته صدق می‌کند، خطای خلبان و اشکالات فنی هواپیماهاست.

در یک پرواز، دلایل زیادی برای بیمه مسافر وجود دارد از جمله گم شدن چمدان، دیر رسیدن به پرواز، بیماری و یا حوادث طبیعی پیش بینی نشده که پرواز را کنسل می کند. هر یک از موارد ذکر شده می تواند خسارت زیادی به مسافر وارد کند. شاید شخصی که قصد سفر دارد قبل از هر چیز به فکر خرید سوغاتی و یا تهیه لوازم سفر باشد. در حالی که بدون بیمه سفر کردن، قرار گرفتن در وضعیتی نامشخص و بی اعتبار است. در این میان بد نیست اشاره کنیم که از اول ماه می تمام کسانی که قصد سفر به کوبا را دارند بدون بیمه مسافرتی نمی توانند سفر کنند. نکته حائز اهمیت اینکه باید بدانید بین بیمه مسافرتی که از شرکتهای بیمه تهیه می کنید با بیمه مسافرتی که آژانسهای هوایی به شما عرضه می کنند تفاوتهای زیادی به چشم می خورد. برای مثال، آژانسهای هوایی به خاطر نوع روابط با یک یا دو شرکت بیمه در ارتباط هستند ولی ما در مقام بروکر توانایی دسترسی به تمام کمپانی ها با تفاوت در مفاد بیمه نامه را داریم. نکته بعد با توجه به داشتن لایسنس، دقتی بیشتر در ارائه بیمه داریم که بتواند در زمان claim کار کند و مهمترین نکته اینکه در بیمه ای که آژانس های هوایی عرضه می کنند پیشینه پزشکی فرد مورد نظر است که متاسفانه در زمان claim این موارد بررسی می شود در حالی که شرکت بیمه این مهمترین نکته را مد نظر قرار نمی دهد.

شما قرار است در سفر، آرامش کسب کنید. اگر آماده سفر هستید بدون بیمه در چمدانتان را نبندید. 

شرکت Insufin به منظور بالا بردن فرهنگ بیمه در جامعه، با طرح سئوال جوایزی را تقدیم خوانندگان عزیز می نماید. لطفا پاسخ خود را به آدرس info@insufin.com ایمیل فرمایید.

سئوال هفته: بیمه کامل مسافرتی چه مواردی را پوشش می دهد؟

جایزه: DVD آموزشی بیمه های فردی، برای تمام سنین.

 

*محمد رحیمیان عضو انجمن  رسمی مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا

www.insufin.com