جرس: برادر علی حیدریان یکی از زندانیانی که سحرگاه روز یکشنبه در اوین اعدام شده است، می گوید: دادستانی گفته بود که قرار است در حکم اعدام علی تخفیف ایجاد کنند، اما نه تنها تخفیف ندادند بلکه بی اطلاع ما و وکیل پرونده، برادرم را اعدام کرده اند و امروز هم که پیکرها را به ما تحویل نداده اند.

وی در گفتگوی کوتاهی با خبرنگار جرس ضمن اشاره به اینکه علی رغم وعده های پیشین مسئولان زندان از تحویل پیکرهای زندانیان سیاسی اعدام شده خودداری کرده اند گفت: به ما که اجازه دیدار با دادستان را نداده اند، اما آقای بهرامیان وکیل پرونده با دادستان دیدار کرده است، بر اساس آنچه به ایشان گفته اند، اگر چه قرار بود ساعت سه امروز پیکرها را به ما تحویل بدهند، ولی بر اساس قول جدیدشان بنا شده است فردا صبح پیکر عزیزان مان را تحویل بگیریم.

برادر علی حیدریان گفت: ما اگر پیکر عزیزان مان را تحویل بگیریم قصد داریم به کردستان برگردیم و پیکرشان را در کردستان دفن کنیم. خودمان هم نمی دانیم چرا پیکرها را به ما تحویل نداده اند.

وی وضعیت روحی مادرش را نگران کننده خواند و گفت آخرین باری که مادرم با علی دیدار داشته است، سه ماه پیش بود که حتی خود علی هم امیدوار بود که به حکم اعدام او تخفیف بدهند.

وی ادامه داد: مادرم از بیماری قلبی رنج می برد و نزدیک به یک هفته ای هست که درد پا هم زمین گیرش کرده است و الان هم فلج در خانه افتاد و حتی نتوانست با ما برای تحویل گرفتن پیکر فرزندش به تهران بیاید.

برادر این زندانی اعدام شده ضمن ابراز ناراحتی عمیق خود که به عنوان خانواده های زندانیان حتی فرصت خداحافظی با عزیزان شان را نیافته اند در مورد پیگیری این پرونده گفت: ما که علی را فراموش نمی کنیم اما امروز وقتی با آقای کرمی نماینده سنندج تماس گرفته ایم تنها از او خواستیم که پیگیری کند تا جسدها را به ما تحویل بدهند. او هم وعده داد که پیگیری می کند.

تجمع در برابر اوین

از سوی دیگر به دنبال ممانعت از تجمع خانواده های اعدام شدگان، فعالان مدنی و دانشجویان در مقابل دانشگاه تهران، جمعی از فعالان مدنی و شهروندان و بستگان زندانیان سیاسی اعدام شده در برابر اوین دست به تجمع زده اند.

گفته می شود برخی از مساجد محل اقامت زندانیان اعدام شده در کردستان را پلمپ کرده اند تا مانع از برگزاری مراسم تشییع در این استان شوند.

برادر حیدریان با تایید این خبر می گوید: ما که از دیروز راهی تهران شده ایم و خبر نداریم اما تلفن هایی که از کردستان به ما می شود این خبرها را تایید می کنند.

خانواده های زندانیان اعدام شده که از کردستان راهی تهران شده اند، همگی نسبت به اینکه بدون هیچ اطلاعی به وکیل پرونده و خانواده، زندانیان را اعدام کرده اند اعتراض می کنند و آن را خلاف قانون و خلاف احترام به حقوق ساده انسانی عنوان می کنند.

برادر فرزاد کمانگر پیش از این و در ساعات اولیه  انتشار خبر اعدام نسبت به روندی که منجر می شود خانواده یک زندانی خبر اعدام عزیزشان را از خبرگزاری ها بشنود ابراز تاسف کرد و گفت: اگر کشور قانون داشت فرزاد که یک معلم بود باید آزاد می شد نه اعدام.

خواهر فرهاد وکیلی نیز با صدایی گرفته به دویچه وله می گوید، ما را غافلگیر کرده اند، همه ما را غافلگیر کرده اند.

شیلا علم‌هولی، عمه شیرین علم‌هولی نیز از ناگهانی بودن خبر اعدام برادرزاده‌اش می‌گوید: راستش ما در چنین انتظاری نبودیم …

خبرگزاری فارس اولین بار خبر اعدام این پنج فعال کرد را به جرم محاربه منتشر کرد که این خبر اعتراض خانواده فرزاد و وکیل این پرونده را در همان ساعت اولیه انتشار خبر برانگیخت و اعلام کردند که دادستانی هم بی گناهی فرزاد را تاکید کرده و وعده آزادی آنها را داده بود.

بازداشت خانواده ها

گفته می شود جمعی از خانواده های زندانیان اعدام شده که در برابر اوین تجمع کرده بودند بازداشت شده اند. مهرداد کمانگر  در میان دستگیر شدگان است. گفتنی ست که ساعتهاست تلفن همراه مهرداد کمانگر خاموش شده است.