آرش عزیزی

حدس می‌زنم که این اولین سئوالی نیست که همین الان در سرتان مطرح شده. اما به هر حال این سئوال بعضی‌ها هست.

کانادایی‌ها با این کشور پهناور و مردمِ ۷۲ ملت، از روز اول تشکیل به دنبال نمادهای ملی متحدکننده بوده‌اند: درخت افرای روی پرچم، حیوان ملی (سگ آبی) روی سکه‌های ۵ سنتی و لاکراس و هاکی روی یخ به عنوان ورزش‌های ملی.

اما کانادا بر خلاف بسیاری از کشورها هنوز پرنده ملی ندارد و اگر موقعیتی برای تصاحب یک موضوعِ ملی دیگر باشد، چرا کانادا پیش قدم نشود؟ شاید انتخاب پرنده مشترک مشکلات قدیمی وحدت ملی در کانادا را حل کرد!

مرکز حفاظت از پرندگان کانادا این ابتکار را آغاز کرد و از دولت کانادا خواست پرنده‌ای ملی برگزیند. خبر به گوش دالتون مک‌گینتی، نخست‌وزیر لیبرال انتاریو، که رسید او شاهین دم‌قرمز را پیشنهاد داد. مرکز حفاظت در عوض روی وب‌سایت خود نظرسنجی راه انداخت تا ببیند نظر مردم چیست. اگر فکر می‌کنید مردم در میان این همه بدبختی کاری به این کارها ندارند، اشتباه می‌کنید. تا به حال بیش از ۳۵۰۰ نفر در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، ۷۴ درصدشان می‌گویند کانادا به پرنده ملی نیاز دارد و ۳۰۰ نفر هم پیشنهادهای خودشان را داده‌اند. روزنامه‌ها و شرکت‌های نظرسنجی هم هر کدام دفتر و دستک خود را در این زمینه به راه انداخته‌اند.

پیشنهاد مک‌گینتی مورد حمایت جیمز کووان، مدیر اجرایی انجمن، مذکور قرار گرفته. او می‌خواهد برای پرنده ملی ۲۰۰ هزار امضا جمع کند. کووان می‌گویند پرنده‌ی مذکور باید در اکثریت استان‌ها و مناطق کشور یافت شود و پرنده‌ی استانی یا ملی جای دیگری هم نباشد و حرفی هم راجع به کانادایی بودن بزند.

به چند تا از پیشنهادهای مردم توجه کنید:

ـ غاز کانادا (Canada Goose)

طرفداران این پرنده می‌گویند مهمترین نکته‌اش این است که در حال حاضر اسم کشور را بر خود دارد. نکته‌ی دیگر این است که در سراسر سرزمین پهناور کانادا دیده می‌شود (حتی در قطب شمال)و در ضمن در همه جا از شهرهای بزرگ و کوچک تا روستا هست.

ـ مرغ ماهیخوار (Loon)

بعضی ها هم شکی ندارند که ایشان باید به مقام شامخ پرنده ملی برسند، اما یکی باید به این نکته اشاره کند که مرغ ماهیخوار در واقع یک نوع وسیع از پرندگان است و شاید باید مشخص‌تر تعیین کنیم. البته منتقدان در جواب می‌گویند “مرغ ماهیخوار ساده” منظورشان است که به آن فریادهای وحشتناکش معروف است.

ـ حواصیل بزرگ آبی (Great Blue Heron)، که بزرگترین از نوع خود در آمریکای شمالی است.

ـ جغد برفی (Snowy Oil)، که پرنده رسمی کبک است و از این جهت شانسی ندارد. (حالا حساب کنید در صورت جدایی کبک چه جغد در جغدی بشود!)

ـ کلاغ منقارکوتاه (the short-billed crow)، که در سراسر کشور پیدا می‌شود.

ـ قوی توندرا (Tundra Swan) که حسابی کانادایی است چون فقط طرف‌های قطب شمال پیدا می‌شود

ـ غاز برفی (snow goose)

ـ زاغ (Raven)

ـ زاغ کبود (Grey Jay)