نسرین ستوده، نازنین افشین جم و گیسو نیا از امضاکنندگان نامه به بلاتر هستند

خبرگزاری جبهه ملی ایران ـ نسرین ستوده، نازنین افشین جم و گیسو نیا با انتشار نامه ای سرگشاده به سپ بلاتر رئیس فیفا در آستانه فینال جام جهانی زنان خواستار پایان ممنوعیت ورود زنان ایرانی به ورزشگاه ها شده اند. این نامه در روزنامه گاردین چاپ انگلستان نیز انتشار یافته است.

از سویی دیگر در روز مسابقه فینال جام جهانی زنان بین آمریکا و ژاپن در کانادا نیز بسیاری از فعالین سیاسی و حقوق بشری در محل بازی خواستار پایان این ممنوعیت ظالمانه شدند.

متن نامه به فارسی که مصطفی عرب و محمد بیاتی بازیکنان سابق تیم ملی فوتبال ایران نیز از آن حمایت کرده اند، را در زیر می خوانید:

جناب آقای سپ بلاتر

از سال ۱۹۸۲ جمهوری اسلامی در عملی تبعیض‌آمیز از ورود زنان ایرانی به ورزشگاه‌های فوتبال و سایر رشته‌های ورزشی جلوگیری کرده است. چنین تبعیضی بر اساس جنسیت نشان‌دهنده نقض آشکار و شرم‌آور منشور فیفا می‌باشد که در ۳۰ سال گذشته بدون هیچ‌گونه واکنشی از سوی فیفا بر ضد زنان ایران صورت گرفته است. اکنون زمان آن رسیده است که جهان از فیفا و فیفا از جمهوری اسلامی بخواهد که به این تبعیض جنسیتی خاتمه دهد.

تفکیک جنسیتی و تبعیض علیه زنان برخلاف تعهدات بین‌المللی و روح وحدت‌بخش ورزش است که لازمه هر «بازی زیبا» است. چنین تبعیضی هم‌چنین بر خلاف اساسنامه فیفا است. ماده دو (الف) فیفا به صراحت اعلام می‌کند که از جمله اهداف فیفا، ترویج فوتبال «در پرتو ارزش‌های وحدت‌بخش، تربیتی، فرهنگی و انسانی» است. ماده ۳ اساسنامه مشخصا تصریح می‌کند که «هرگونه تبعیض علیه هر کشور، هر شخص یا گروهی از مردم به علت نژاد، جنسیت، زبان، مذهب و عقاید سیاسی یا به هر دلیل دیگر اکیدا ممنوع و بر اساس ماده ۱۴ و ۱۵ فیفا مجازات «نقض آشکار و جدی قوانین فیفا» تعلیق یا اخراج است.football

بیش از ۳۰ سال تبعیض علیه زنان ایران به طور قطع و یقین «نقض آشکار و جدی قوانین فیفا» می‌باشد که متأسفانه فیفا بی‌توجه به قوانین خود اجازه چنین «نقض آشکار و جدی» را به حکومت اسلامی داده است.

زنان و مردان ایرانی در ایران و سراسر جهان به سهم خود سعی در احقاق حقوق زنان ایرانی کرده‌اند.

در سال ۲۰۰۶ فیلم جعفر پناهی با عنون «آفساید» وضعیت اسفناک دختران و زنان ایران برای رفتن به ورزشگاه‌ها را به زیبایی به تصویر کشید. حکومت اسلامی اکنون اجازه ساختن فیلم به این کارگردان برجسته سینما و برنده بسیاری از جوایز بین‌المللی را نمی‌دهد.

در سال ۲۰۱۴ غنچه قوامی و گروهی از زنان برای تلاش جهت شرکت در یک مسابقه والیبال دستگیر شدند. خانم قوامی به یک سال زندان محکوم شد. در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ در استرالیا هزاران نفر از زنان و مردان ایرانی خواستار پایان دادن به ممنوعیت ورود زنان ایرانی به استادیوم‌ها شدند. در بازی دوستانه ایران و سوئد بیش از ۳۰هزار نفر استادیوم فرندز شهر استکهلم را بدل به صحنه‌ای در حمایت از زنان ایرانی کردند. هم‌چنین در مسابقات لیگ جهانی والیبال در حالی که در ایران زنان ایرانی اجازه ورود به ورزشگاه را ندارند، در خارج از ایران هزاران تن خواهان رفع تبعیض از زنان ایران هستند. در ماه فوریه بیش از ۲۰۰ نفر از فرهیختگان و ورزشکاران ایران در نامه‌ای به آقای بلاتر خواهان توجه ایشان به «نقض آشکار و جدی» جمهوری اسلامی از قوانین فیفا شدند. هر چند که آقای بلاتر در واکنش به آن نامه از جمهوری اسلامی خواست تا به ممنوعیت ورود زنان پایان دهد اما عملا تغییری در رفتار تبعیض‌آمیز حکومت اسلامی به وجود نیامد.

فیفا هماره برای رفع تبعیض اقدامات مهمی کرده است. «قطعنامه در مبارزه علیه نژادپرستی و تبعیض» در ۶۳امین نشست کنگره فیفا که در ماه مه سال ۲۰۱۳ برگزار شد و اعلام روزی به نام «نه به نژادپرستی» در تقویم فیفا از آن جمله است.

اقداماتی که فوتبال را به عنوان یک ورزش که در نزدیکی انسان‌ها به یکدیگر و دوستی جهانیان نقش اساسی دارد معرفی می‌کند. فیفا با احترام به قوانین خود باید از این نقش مهم و حساس پاسداری کند. با اتهامات اخیر فساد مالی فیفا و قول‌های داده شده در مورد اصلاحات در فیفا، جامعه جهانی منتظر است تا ببیند فیفا چگونه با شفافیت بر مشکلات خود غلبه خواهد کرد. ما نیز انتظار داریم تا فیفا پایبندی به اصول خود در رفع تبعیض در آستانه فینال جام جهانی زنان که دنیا با شور و شوق به تماشای آن نشسته است و با توجه به مسئولیت خود به مسایل اجتماعی به «نقض آشکار و جدی» قوانین فیفا توسط جمهوری اسلامی خاتمه دهد تا حق زنان ایران در سهیم شدن در شور و شوق ورزش پایمال نشود.

با احترام

نسرین ستوده، نازنین افشین جم، گیسو نیا، مصطفی عرب، محمد بیاتی