محمد رحیمیان

بینایی مهمترین حس آدمی است، زیرا بیش از ۸۰ درصد اطلاعاتی که از محیط اطراف حاصل می‌آوریم از راه چشم است. چشم انسان، اندامی کروی به قطر ۵/۲ سانتیمتر است که به وسیله تعدادی رباط در حدقه استخوانی آویزان است. شش ماهیچه بیرونی حرکت کره چشم را به عهده دارند. غده اشکی به طور مرتب سطح جلویی چشم را مرطوب نگه می‌دارد اعصاب و رگهای خونی چشم و بافت چربی و بافت پیوندی قسمتهای دیگر حدقه چشم است. پلکها روی چشم را می‌پوشانند و یک سیستم مجرایی به طور مداوم ترشحات غدد اشکی را به درون حفره بینی می‌ریزد.

هرگاه صحبت از بیمارى هاى خطرناک مى شود، فوراً به یاد پرفشارى خون، کلسترول بالا، بیمارى هاى عروق کرنر و… مى افتیم، در صورتى که بیمارى هاى مربوط به چشم، یکى از مهم ترین عواملى است که باعث شلوغى بیمارستان ها و کلینیک هاى پزشکى مى شود.

 برای مثال همانطور که می دانید هر بار که پلک می‌زنید چشم با اشک شسته می‌شود، اما تحریک چشم، این شستشو را به یک جریان سیلابی تبدیل می‌کند. چشم در اثر درد، عفونت سینوس، دود، باد، افتادن مژه در چشم، اشکال لنز، یا کار زیاد با کامپیوتر دچار آبریزش می‌شود.

خوردن چیزهای تند و ترش و افتادن چیزی روی پا نیز ایجاد اشک ریزش می‌کند. زیادی اشک بخشی از بازتاب دستگاه عصبی به وارد آمدن ضربه به بدن است مثلا اگر زبانتان را بسوزانید یا پایتان را زخم کنید، اشک هم به‌عنوان بخشی از پاسخ درد به آسیب جاری می‌شود.

ریزش زیاد اشک همراه با قرمزی و خارش، علامت آلرژی است. مثلاً اگر به موی گربه حساسیت دارید و وارد اتاقی شوید که کرک گربه در آنجا وجود دارد، چشم‌ها شروع به آبریزش شدید می‌کنند. این بخشی از واکنش بدن به آزاد شدن موادی شیمیائی در بدن به‌نام هیستامین است که توسط آلرژی‌زاها تحریک می‌شود.

یکی دیگر از علل مهم ریزش اشک، تنگی و یا انسداد مجرای تخلیه اشک از چشم به بینی است که این امر می تواند به دنبال ضربه به صورت و چشم عمل جراحی سینوس و بینی و یا مصرف برخی داروها رخ دهد. از دیگر علل ریزش اشک، غیر طبیعی بودن محل قرار گرفتن پلکها یا عوامل محرک زا در چشم می باشد.

طبق گزارش روز سه شنبه ۱۸ می سال ۲۰۱۰ که از کتابخانه ملی امریکا منتشر شد، برخی از علل ریزش زیاد اشک چشم را آلرژی، مژه های ملتهب، مجرای مسدود شده اشک، ورم ملتحمه چشم، قرار گرفتن در معرض محرک مانند آلودگی هوا و گرد و غبار، مژه هایی که درون چشم رشد می کنند و فشارهایی مثل خمیازه یا خنده عنوان کرد.

همانطور که می دانید مواردی چون اپتیومتریست، عینک، فریم، شیشه وکنتاکت لنز در استان انتاریو تحت پوشش بیمه نمی باشد. بنابر این بیمه های تکمیلی می تواند در این خصوص ما را یاری کند. شما می توانید با داشتن بیمه در این خصوص، با خیالی آسوده به درمان چشمتان بپردازید و نکته دیگری که می توان به آن اشاره کرد، بیمه ای است که در صورت نابینایی و تشخیص پزشک، بتوان از ۲۵ هزار دلار تا ۲ میلیون دلار معاف از مالیات دریافت نمود. در نظر داشته باشید چشم ستون بدن است، در بهداشت آن کوشا باشید و در مقابل هر رویدادی آن را ایمن سازید.

 

شرکت Insufin به منظور بالا بردن فرهنگ بیمه در جامعه، با طرح سئوال جوایزی را تقدیم خوانندگان عزیز می نماید. لطفا پاسخ خود را به آدرس info@insufin.com ایمیل فرمایید

برنده جایزه ماه اپریل: سرکار خانم مینا عزیزی هستند که می توانند برای دریافت بیمه نامه مسافرتی یکساله  با دفتر ما تماس حاصل فرمایند.

 

سئوال هفته: بیمه های تکمیلی، چه مواردی را پوشش می دهد؟

جایزه: DVD آموزشی بیمه های فردی، برای تمام سنین.

 

*محمد رحیمیان عضو انجمن  رسمی مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.com