Farhad-Farsadi-n

شرکت بیمه آویوا در یک نشست خبری در روز ۶ ژانویه ۲۰۱۶ اعلام کرد که با توجه به رشد روزافزون خدمات مسافربر شخصی در انتاریو بر آن شده تا پیش قدم شود و با مکانیزم های بیمه گری نرخ و شرایط لازم را متناسب با نیاز جامعه تا اوایل فوریه امسال فراهم آورد. همانگونه که در خبرها آمده بود شرکت بیمه اینتکت نیز از طریق شرکت بل ایر دایرکت درصدد بود تا این مهم را برای سال ۲۰۱۶ عملی نماید ولی تا این تاریخ هنوز خبری از عملیاتی شدن آن در دسترس نیست.

در ادامه مقالات هفته های گذشته در خصوص این مورد همانگونه که به اطلاع شما خوانندگان محترم رسید تناقض موجود در فعالیت مسافربرها (اوبر) با بیمه نامه های شخصی در یک بند حقوقی بیمه است که اگر راننده یا دارنده اتومبیل بیمه شده اقدام به حمل مسافر کند و بابت آن حق الزحمه دریافت نماید این مساله از حیطه بیمه مسئولیت اتومبیل شخصی خارج شده و بیمه اش به مثابه بیمه تاکسی اعمال میشود ولی با توجه به این مطلب که شخص راننده در همه مدت رانندگی به این عمل اقدام نمی کند و فقط زمانی که اراده کند به سیستم اوبر(مسافر بر شخصی) ملحق می شود، لذا مکانیزم خاص و مشخصی برای تعیین حق بیمه هنوز وجود نداشت.

آقای” گرک سامرویل” مدیر ارشد اجرایی شرکت آویوا به عنوان سخنران اصلی این نشست خبری در ادامه عنوان کرد که بدون توجه به جهت گیری های جناحی و سندیکایی بر آن شدیم تا نیاز جامعه را پاسخ دهیم و با توجه به استقبال عموم مردم از این طرح دریافتیم که بایستی هر چه سریعتر و قبل از تحقق هر حادثه ای پوشش بیمه ای لازم را ارزان و قابل دسترس ارایه کرد.

مسئولان شرکت اویوا هنوز جزئیات این طرح را اعلام نکرده اند ولی تلویحا گفته اند که طول مسیر، مبلغ کرایه، سابقه رانندگی (حداقل ۶ سال)، زمان رانندگی(نیمه شب یا طی روز)، حداقل ۲۰ ساعت فعالیت در طی هفته و تعداد مسافران که حداکثر ۸ نفر بیشتر نباشند در تعیین حق بیمه مهم است.

در ادامه آقای “داگ هی من” مدیر عامل انستیتو بروکرهای خبره انتاریو به نیابت از خریداران بیمه از شرکت آویوا تشکر کرد و پیش قدم شدن آنها در این امر را موجب قدردانی خواند.

به محض شروع این طرح در اوایل فوریه ۲۰۱۶ تمامی رانندگان محترم که به ارایه خدمات جابجایی مسافر(از قبیل اوبر) مشغول هستند با خرید یک الحاقیه روی بیمه نامه موجودشان می توانند برای زمانی که مشغول به کار هستند از پوشش مناسب بیمه ای بیزینسی بهره مند شوند که پوشش آن برای اشخاص ثالث معادل ۵ میلیون دلار خواهد بود و این مورد فقط به شرکت آویوا ختم نخواهد شد و به محض اجرایی شدن طرح مزبور بقیه شرکت های بیمه نیز با گرفتن الگو قادرند به ارایه خدمات مشابه اقدام نمایند.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com