آرش عزیزی

تور رهبر لیبرال‌ها در سراسر کانادا

به جرأت می‌توان گفت تعداد کسانی که مطمئنند با دولت اقلیت استفن هارپر مخالفند از تعداد کسانی که می‌دانند چه حزبی و چه فردی را به جای او انتخاب کنند بسیار بیشتر است.

این آن شکافی است که مایکل ایگناتیف، رهبر حزب لیبرال، مصرانه خواهان پر کردن آن است. او که تا به حال بارها محکوم به این شده که بدیل روشن و مشخصی جلوی مردم کانادا نگذاشته می‌خواهد این تابستان سوار اتوبوس شود و دور سراسر این کشور پهناور راه بیافتد و شخصا با مردم صحبت کند و به حرف‌هایشان گوش کند و نشانشان دهد چه کانادایی برایشان در نظر دارد.

ایگناتیف می‌گوید کانادایی‌ها در انتخابات بعدی با «انتخاب‌هایی روشن» مواجه خواهند بود و این تابستان وقتی است که حزب او می‌خواهد نشان بدهد چگونه بدیل محافظه‌کارانِ هارپر است. اینگاتیف می‌گوید دولت لیبرال «از نظر مالی مسئول و از نظر اجتماعی مترقی» خواهد بود و «بدیلی شفیق» برای دولت هارپر است.

ایگناتیف در سفر اتوبوسی خود از تمام ۱۰ استان و سه منطقه شمالی کشور دیدار می‌کند تا شاید بتواند عدم مقبولیت خودش و حزبش در نظرسنجی‌ها را تغییر دهد. البته ایگناتیف می‌گوید انتخاب نهایی مربوط به زمان انتخابات است و در حال حاضر هدف «آشنایی با تیم من و آشنایی با خود من» است.

اینگاتیف در ضمن نظرسنجی‌هایی که می‌گویند، مردم این نویسنده و استاد دانشگاه سابق را فردی «خودخواه» می‌دانند رد کرد و گفت: «مردم که با من دیدار کنند کسی را می‌بینند که عاشق این کشور است و دوست دارد به حرف‌هایشان گوش دهد». او افزود: «به نظرم کلید قضیه همین است. من کسی هستم که دوست دارد گوش دهد. نصف زندگی‌ام معلم بوده‌ام و می‌دانم که آدم نمی‌تواند خوب درس دهد مگر این‌که گوش دهد. نمی‌توان بدون گوش دادن، رهبری کرد».

تور تابستانی:‌ مفید یا مضر؟

بسیاری از لیبرال‌ها دوست دارند این تور تابستانی را با اقدام مشابه ژان کریتین، نخست‌وزیر سابق لیبرال، مقایسه کنند که به پیروزی چشمگیر در انتخابات پاییزی و تشکیل دولت اکثریت توسط او انجامید.

اما بسیاری کارشناسان می‌گویند این مقایسه بسیار سطحی است و سفر اتوبوسی ایگناتیف حتی می‌تواند به ضرر او تمام شود، مثلا اگر در حرف‌هایش «سوتی» بدهد و یا اگر اصلا کسی برای شنیدن حرف‌هایش از خانه بیرون نیاید.

هنوز تور شروع نشده که جنجال‌ها شروع شد.

ایگناتیف آخرهفته گذشته برای جشنواره استامپیدِ‌ کالگری در این شهر، مرکز قدرت محافظه‌کاران، به سر می‌برد که در سخنانش گفت هارپر «بوی سولفور» می‌دهد و این را بسیاری به این معنا گرفتند که او هارپر را با شیطان مقایسه کرده.

دبیر مطبوعاتی ایگناتیف در این باره به نشریات گفت منظور ایگناتیف تخم‌ مرغ‌های گندیده بوده است. او در ایمیلی به سی بی سی نیوز این احساس را نتیجه برخورد روزمره ایگناتیف با دولت محافظه‌کار دانسته.

نیک نانوس، کارشناس انتخاباتی، در مصاحبه با سی بی سی نیوز گفته درست است که چنین توری ریسک‌هایی به همراه دارد اما از طرف دیگر رهبر لیبرال‌ها چاره‌ای جز پذیرش این ریسک ندارد. نانوس به سی بی سی گفت: «به نظرم لیبرال‌ها چاره‌ای ندارند مگر این‌که کاری کنند. چرا که اگر در پاییز انتخابات شود آدم نمی‌داند چه اتفاقی می‌افتد. باید آماده بود».

لیبرال‌ها اعتراف می‌کنند که این تور تا حدودی تمرین برای کمپین انتخاباتی در آینده است، اما در عین حال تاکید می‌کنند که هدف اصلی این است که کانادایی‌ها ایگناتیف را شخصا بهتر بشناسند.